Avatar billede sjqlund Nybegynder
21. december 2004 - 22:27 Der er 15 kommentarer

PC som "Router"?

Da jeg snart skal holde LAN vil jeg gerne ha' en god netværksløsning. Har ikk selv en router, og har dårlige erfaringer med at folk ta'r en med. (Altid problemer  )

Derfor tænkte jeg, om jeg ikk kunne sætte en 800 mhz pc op som mellem led mellem LAN og Internet.
Sådan at LAN netværket kører uafhængig af serveren. Men at switch'en er forbundet til serveren, som så styrer nettet.
Blandt andet at fordele IP'er til computerne, og har også overvejet at sætte noget Proxy op? Men nu en ting ad gangen

Nogen der kan hjælpe mig? Har ikk rigtig nogen ide om hvor jeg skal starte. Styresystem, software osv
Har en smule erfaring med Linux, men windows ville være at foretrække.

Ville være dejligt hvis nogen har erfaring inden for emnet.

Btw. det er ikk noget stort LAN, vi bli'r nok 10-15 pers
Avatar billede varmeskud Praktikant
21. december 2004 - 23:37 #1
tror ikke helt det er dette du mener. men prøver.

Fra modemet over i netkort 1 i din computer som skal styre det hele. Så skal du så lige sætte nr 2 netkort i din pc, og fra den køre du ud til switch. Derfra køre du så bare ud til de andre computer som skal være på. Evt hvis der ikke er porte nok i din switch køre du bare fra switch 1 over til nr to og så igen ud til computer.
På din computer som står først som det helekøre igennem gå du ind i netværk forbindelser og køre en guide eller laver en bro imellem de to netkort.

Dette virker hos mig og du behøver kun en ip og så deler styrecomputeren ud til alle de andre.

Er det noget i denne stil du skal bruge eller skal der være mere "sikkerhed" på?
Avatar billede sjqlund Nybegynder
22. december 2004 - 08:44 #2
Det er præcist det jeg mener.
Men hvordan får jeg 'serveren' til at dele IP'er ud?
Avatar billede toey Nybegynder
22. december 2004 - 08:54 #3
Installer en windows 2000 server
Klik start -> programmer -> administrative tools -> "Manage this server" tror jeg nok den hedder...
Så installere du herfra en dhcp server... Det burde være lige ud af landevejen, så længe du HUSKER at læse hvad det er den skrive...

Proxy er lidt mere tricky. Idet du skal have købt en ISA server at lægge oven på din 2000 installation. (Jeg tror ikke den gamle Proxy server bliver solgt mere.)
Avatar billede kenp Novice
22. december 2004 - 09:29 #4
sjglund -> ganske simpelt du marker det netkort som har forbindelse til nettet, tager egenskaberne på det også aktive du deling af internet, så begynder den at dele ip-adresser ud på netkort 2.
Avatar billede varmeskud Praktikant
22. december 2004 - 15:51 #5
du højre klikkerpå et netkort oig trykkerbroforbindelse. så følger du hvad den skriver. meget nemt. og så deler den selv ip ud til alle de ting der er bag efter.

du behøver ikke alt det der server værk. du tager en ganske almindelig pc med windows xp på (nu kender jeg det kun med windows xp) og så smider du to netkort i og laver broforbindelse/dele forbindelsen mellem netkortene. ud over det skal du ikke bruge nogen andre programmer eller noget. windows xp klare det hele selv :-)
Avatar billede kenp Novice
22. december 2004 - 16:44 #6
varmeskud -> det er lige netop ikke det den gør hvis du laver en broforbindelse så uddeler den nemlig ikke IP-adresser selv.
Avatar billede varmeskud Praktikant
22. december 2004 - 17:46 #7
okay. men så deler den underip ud eller hvad? for når jeg sætter mine pcér op sådan virker alle... alle kan gå på nettet og spille online og på lan. alt virker lige som hvis man sætter en router på først og så deler ud.

hos mig havde jeg nemlig kun en ip. og når jeg satte det op sådan så gav den da det vider til de andre
Avatar billede varmeskud Praktikant
22. december 2004 - 17:49 #8
vælge under kontrolpanel netværksforbindelser konfigure et hjemme netværk mener jeg det hedder. sider ikke lige der hjemme hvor jeg har det opsat nemlig. men det skulle gerne være der og så spørger den om hvor man for nettet fra på hvad for et netkort og så hvad for et den skal dele det ud til.

dette skulle virke. så kan alle spille cs på en gang på nettet eller hvad det nu er man ville selv om man kun har en ip sat til den første styrecomputer. den deler vider så alle kan gå på
Avatar billede kenp Novice
22. december 2004 - 17:54 #9
hvis du vælger broforbindelse så uddeler den de offentlige ip-adresser du har tilrådighed.

Hvis du vælger deling af internet (som ejg har skrevet) så uddeler netkort 2 ip-adresser til resten.
Avatar billede varmeskud Praktikant
22. december 2004 - 18:00 #10
okay så meget ved jeg så ikke.

Jeg ved bare at i min lejlighed som jeg lige er flyttet ud fra har man kun 1 ip til råddighed. Og hvis man skal have flere pcér på skal man sætte router på. Men jeg tog så min stationær og satte et ekstre netkort i. Fra modem over til stationær netkort 1. Fra det ekstre netkort 2 tog jeg så en kabel over til en switch. Fra switchén kørte jefg over til 3 andre stationær. Altså fra switchén og direkte over til pc 1, og direkte igen til pc 2, og igen direkte fra switch til pc3. Herefter tog jeg så igen direkte fra switchén og over til bærbar 1, og igen fra switchén over til bærbar 2.

Alle computer kunne gå på nettet.
Alle computer kunne gå ind på hinanden (det der var delt)
Alle computer kunne game på lan.
Alle computer kunne game online på internettet.

Så ved jeg ikke hvordan du ville forklare dette kunne lade sig gøre hvis hoved computeren ikek selv klare ipérne.

Hvis jeg tog fra modem over i switch og så ud til en computer kunne den ikke gå på nettet.

Og som skrevet jeg havde KUN 1 ip.

Så min måde ved jeg at det kan virke med kun 1 ip
Avatar billede kenp Novice
22. december 2004 - 18:06 #11
så havde du også lavet en deling af internet og ikke en broforbindelse
Avatar billede varmeskud Praktikant
22. december 2004 - 18:08 #12
Jeg havde først lavet en deling af internettet. Ja. Men efter jeg formaterede "kom"jeg til at bro forbinde det. Og det virkede altså også.
Avatar billede ranglen Nybegynder
22. december 2004 - 18:19 #13
Bare lige for at få det helt på plads, ved et bro-forbindelse vil pcen blot fungere som en switch.

Ved internetdeling bliver den til en NAT-router.
Avatar billede sjqlund Nybegynder
23. december 2004 - 21:28 #14
Er kommet frem til en løsning, dog via. tweak DK, og en venlig Mr. wintersilence ;)
Læs mere her: http://www.tweak.dk/forum/thread.php?threadid=33612&boardid=3&styleid=1
Hvis i ikk gider læse har jeg kort sagt sat det op med Fedora core 3, og nogle scripts
Avatar billede varmeskud Praktikant
23. december 2004 - 22:52 #15
jo okay hvis man ville til at rode med en hel masse i stedet for bare at sætte til og så køre det hele.