Avatar billede mauwre_west Nybegynder
21. december 2004 - 13:29 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

RAID 1 (mirroring) Arrey overvejeler

Jeg overvejer at køre at RAID 1 Arrey på mit Asus K8V-SE Deluxe (Promise PDC20378 Controller Chipset) med 2 x Seagate 200 GB. UltraDMA 133 diske. Jeg har dog flg. betænkligheder:

1: Kan man kører med flere partitioner på diskene (altså de to diske har ENS partiotioner som altså så bliver "mirrored") eller går "ideen" tabt heri med at køre RAID? - Eller er det smartest at man kører med netop én max partiotion (her 200 GB.)?

2: Jeg har netop flere partioner på min ene 200 GB disk. Denne ønsker jeg altså bare at sætte op i et RAID 1 Arrey og "mirror" med en helt ny identisk disk - Kan det lade sig gøre uden jeg er nød til at geninstallere mit system forfra?

3: Skal man være opmærksom på noget ved diskdefragmentation når man kører RAID Arrey's?
Avatar billede screem_brille Novice
21. december 2004 - 14:35 #1
1 systemet ser kun 1 disk ved mirror (RAID 1), så det er 100% det samme som ved en enkelt disk, blot har sikkerhed ved at dine data ligger på 2 diske.

2. kommer an på om du benytter bundkortets RAID funktion eller dit OS (du mister dine data ret sikekrt hvis du opretter det i RAID delens bios, men hvis du konverterer din disk til dynamisk (hvis du bruger windows), så burde du ikke miste data, men som altid ved sådanne operationer, bør man tage backup ;)
Avatar billede mauwre_west Nybegynder
21. december 2004 - 14:45 #2
1: Mener du en partition - eller een disk med de samme partiotiner som før? Kan man partitionere i RAID Arrey's?

2: Jeg benytter bundkortets funktion - tror godt det kan lade sig gøre (iflg. manual). Jeg har også backup.

Generelt er jeg bare usikker på om man kan ha' flere partiotioner (som jeg jo altså har nu). Hvis IKKE er jeg jo alligevel nød til at geninstallere mit system, ik?
Avatar billede screem_brille Novice
21. december 2004 - 15:01 #3
1. Du skal se et raid 1 som det var een disk, det opfører sig 100% på samme våde set fra brugerens side, så du kan oprette x antal partioner (kan ikke lige huske grænsen)

2 du kan sagtens have flere partioner med raid, det har intet med RAID funktionen at gøre *S*
Avatar billede mauwre_west Nybegynder
21. december 2004 - 15:10 #4
ok. Det lyder jo godt. Dvs. hvis jeg er "lidt heldig" og får sat mine diske op i et RAID 1 arrey, skulle jeg egentlig godt kunne mirror min gamle disk over på den nye? Hvis jeg ikke fucker helt up i BIOS (tror godt jeg kan finde ud af manualens vejledning).

Lige endnu et spørgsmål. Jeg kører med både XP ProSP2 (default) på en partiotion og XP-64Bit Edition på en anden partition, samt andre partitioner til dokumenter mm. Vil det skabe konflikt med to OS hvis jeg sætter det op i et RAID 1 arrey? Eller med andre ord - kan man kører med Multiboot-systems i RAID?
Avatar billede screem_brille Novice
21. december 2004 - 16:19 #5
RAID har intet med AO at gøre, du skal se det som det var en enkelt disk (det gør OS også), det er kun selve controlleren der ved at der faktisk sidder 2 eller flere diske i RAIDet (ved hardware RAID, som er det du vil), så virker det med 1 disk, vil det også gøre det med 2 i RAID 1
Avatar billede screem_brille Novice
15. marts 2005 - 14:34 #6
Kan du ikke få lukket dette spørgsmål ?
Avatar billede screem_brille Novice
15. marts 2005 - 22:19 #7
Tak for point og rart at få ryddet lidt op ;)