Avatar billede jugo Nybegynder
18. december 2004 - 16:53 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Firefox Vise sider korrekt?

Hey all.

Er efterhånden træt af firefox ikke vil vise sider ordentligt.
Findes der ikke et plugin/extension man kan smide i, så den kan vise sider som explorer?
Avatar billede dmcn Praktikant
18. december 2004 - 16:59 #1
Du mener om der findes en extension, der gør at Firefox renderer siden med lige så mange fejl som IE gør? Det håber jeg dælme ikke... :)
Avatar billede roenving Novice
18. december 2004 - 17:00 #2
Hvis du skriver korrekt css og bruger en korrekt doctype, vil FF og IE næsten altid vises ens !-)

Problemet er sandsynligvis, at FireFox i quirks-mode overholder de fleste af reglerne i standarden, mens IE næsten ikke overholder nogle af reglerne !-)

Så det du oplever er nok, at du har bygget dine sider, så de vises på IEs (fejlagtige) måde, hvorfor _ingen_ anden browser vil vise det samme ...

Så rådet er nok nærmest:

Skriv dine sider med doctype (så både IE og andre browsere viser dem i standards-mode) og start med at skrive dem, så de vises korrekt i FireFox, så er det ret let at tilrette, så også IE viser dem korrekt !o]

PS, korrekt doctype:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
    "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
Avatar billede snowball Novice
18. december 2004 - 17:01 #3
Hvis folk nu lavede deres sider så de kunne valideres i http://validator.w3.org så ville der slet ikke være noget problem, og alle ville være glade ;)
Avatar billede keysersoze Guru
18. december 2004 - 17:05 #4
ah - det er vist noget af en generalisering at valide sider vises ens overalt. selvom en side er valid både mht css og xhtml er der absolut ingen garanti for at siden vises ens alle steder - chancen er da større, men så heller ikke mere :)
Avatar billede snowball Novice
18. december 2004 - 17:08 #5
keysersoze: Seævfølgelig er det ikke nogen garanti, men det forøger chancerne betydeligt vil jeg nu mene :)
Avatar billede jugo Nybegynder
18. december 2004 - 17:08 #6
n0rmality - Ja, det var det jeg mente! Og jeg er ligeglad med de fejl.. Jeg skal bare bruge er browser der viser ALT! Og firefox er jo xtremt hurtigt.. Så ville bare være rart hvis den kunne.

roenving - Aner ikke hvad du snakker om. Jeg er bare en "surfer" ;-)
Avatar billede roenving Novice
18. december 2004 - 17:13 #7
Problemet på det område er, at IE indeholder enormt meget fejlretnings-kode fordi den skal være fuldstændig og aldeles i stand til at vise kode, som er skrevet da html var i beta-udgave ...

Desuden har den også en ordentlig røvfuld kode, som skal være i stand til at beregne hvordan det ser godt ud, hvis html-koden er ufuldstændig eller ukorrekt !-)

Begge dele sløver selvfølgelig performance !o]
Avatar billede keysersoze Guru
18. december 2004 - 17:18 #8
jeg så for ikke så lang tid siden en svensk undersøgelse med browsere og den undersøgelse overraskede mig meget. med var IE, firefox, mozilla og 2 andre jeg ikke kan huske - og faktisk viste det sig at IE var lige så hurtig, til tider endda hurtigere, end de andre browsere selv firefox... jeg ved ikke på hvilket grundlag undersøgelsen var lavet, men at sige at IE er ufattelig langsom i forhold til firefox tror jeg nu ikke så meget på mere.
Avatar billede doggy82 Praktikant
19. december 2004 - 00:52 #9
jugo> Flertallet af dem som designer hjemmesider laver dem til IE, derfor ses flertallet af sider bedst i IE. Sådan er det desværre bare...

Hmm ang. hastigheden, er det ikke bare fordi Firefox loader billederne på en anden måde, at den kan føles hurtigere på nogle sider?
Avatar billede nstenberg Nybegynder
19. december 2004 - 11:55 #10
Keysersoze>> Det er ihvertfald mit indtryk, at IE er hurtigere. Men den altovervejende fordel ved Firefox er, at man selv kan lave extensions eller downloade andre folks - eller for de sags skyld oversætte den. Det er frihed.

Jugo>> Jeg kender godt dit problem. Har selv brugt Firefox siden den gang den hed Phoenix og derefter Firebird og fra og med version 0.7 (tror jeg), har man kunnet downloade en extension der hedder "IE-View" fra: https://addons.update.mozilla.org/extensions/moreinfo.php?application=firefox&id=35&vid=1179

Hvis du er inde på en side der "vises forkert" højre-klikker du bare og vælger "View this page in IE"... :-)

Hvad der er rigtigt cool er, at man også kan få en extension der gør det modsattte - altså laver et nyt menupunkt i IE!
Avatar billede jugo Nybegynder
27. februar 2006 - 22:49 #11
Glemte vist dette spørgsmål.. Tak for hjælpen!