Avatar billede dushe Nybegynder
16. december 2004 - 21:21 Der er 3 kommentarer

Proxy Server

Hej,
Jeg vil lige starte med at sige, at min kendskab til computer sikkerhed, proxy osv. er meget begrænset, så lad venligst være med at flame mig.

Jeg sidder i øjeblikket og leger med et proxyprogram, som lader til at fungere fint - og hurtigt i forhold til andre (gratis) programmer. Det skal lige siges, at det er en trial jeg har gang i.
Jeg surfer fint, og min ip ændret sig fint som den skal - op til én gang i sekundet. Problemet opstår når jeg laver en "security check" med programmet (deres egen security check), så viser den en proxy ip som også er fint, men nedenunder viser den min rigtige ip adresse. Tjek evt. billedet her:

http://uploadit.dk/files/657/Steganos_check.JPG

Under "note" skriver det at det skyldes at min Internet udbyder tvinger disse informationer igennem deres egen proxy server. Min Internet udbyder er Cybercity.

Min spørgsmål er så, kan det overhovedet betale sig at bruge proxy servere, når min Internet udbyder alligevel viser min rigtige ip adresse? Kender i til dette program? Og i så fald, hvad synes i om det?

Hvad med tjenester som dette:

http://www.findnot.com/

Iflg. FintNot så slører de din ip-adresse, selvom min Internet udbyder prøver at tvinge det igennem. Dette skulle kunne lade sig at gøre da du kører gennem VPN. Fordelen ved dette er at man skulle kunne bruge chat-programmer,P2P-programmer og meget mere.

Kender i til disse programmer, eller evt. andre programmer i samme "klasse"? Hvad synes i om programmer som disse, generelt?

Da det her er et meget svært emne, så giver jeg 200 point til den der kan svare fyldesgørende på mine spørgsmål.

På forhånd tak.
Avatar billede bufferzone Praktikant
16. december 2004 - 21:50 #1
først lidt teori.

Det stykke software du har installeret gør det at den diregerer din surfing gennem et antal forskellige proxyservere rundt om i verden, der så håndtere din forespørgsel videre ud på nettet samt returnere svaret når det kommer til bage. Det betyder at den IP adresse din udbyder giver dig bruges mellem din pc og den proxy server softwaren vælger.

Dette betyder selvfølgelig at proxy programmet, samt den proxy server der vælges kender din IP adresse, ellers kunne de ikke returnere svarene til din pc.

Set udefra vil du komme med ip adressen fra den proxy server der er valgt og ikke med egen IP adresse.

Da steganos dynamiskskifter mellem flere servere, kan der være nogle chat programmer og fora der giver problemer, da din IP jo ændres når steganos brgynder at bruge en anden server, og dermed også bruger en anden IP adresse.

Det er naturligvis også muligt at spore din IP adresse, da den rigtige IP adresse vil være opført i de forskellige proxyserveres log.

Spørg hvis du vil vide mere
Avatar billede bufferzone Praktikant
16. december 2004 - 21:52 #2
Mht andre programmer, så findes der masser af den slags, de firker nogen lunde på samme måde. Du kan sætte din browser op til at kører via de forskellige gratis tjenester der findes på nettet. Denne metode skifter ikke IP adresse på samme måde som steganos men kræver til gengæld ikke extra software på din computer
Avatar billede dushe Nybegynder
16. december 2004 - 22:26 #3
Jeg har efterhånden prøvet en del forskellige programmer, og har også selv testet med selv at indtaste forskellige proxy servere direkte ind i browseren. F.eks. lige nu bruger jeg en proxy server med programmet Steganos. Men jeg har hørt en del om, at der skulle være oprettet en del offentlige proxy servere der kun eksistere så de kan opsporer dine passwords.
Det der dog for mig er interessant at vide er, hvorfor visser den security check min rigtige ip adresse, selvom jeg IKKE bruger steganos, men f.eks. selv taster en tilfældig offentlig proxy ip ind i min browser? Når jeg f.eks. tjekker www.minip.dk så viser den rigtigt nok proxy ip'en, men det der bekymrer mig er steganos security check.
Med hensyn til logs, så reklamere findnot med at de ikke fører disse. Hvad tror I fungere bedst af disse to programmer - det skal lige siges at jeg foretrækker det enkelt men sikkert.