Avatar billede connien Nybegynder
16. december 2004 - 00:07 Der er 35 kommentarer og
1 løsning

Harddisk fejl?

Er der nogen der ved hvad det betyder når en defrakmentering af harddisken pludselig er noget der hedder MFT ZONE - har aldrig før støt på dette, men min pc har pludselig fået et sådan . Kan det være derfor jeg pludselig ikke kan install. andet en winXP uden problemer, hvergang jeg nu prøver at install. hardware og programmer får den en fejl og fortæller jeg skal køre chkdsk /f men hvergang computeren tændes er fejlen der igen.
Har pludselig også kun 76 gb. tilbag af min 80 gb. harddisk
(denne MFT Zone ligger lidt nede på harddsiken efter hvad jeg kan se ved en defrakmentering under winxp.
Kan jeg gøre noget for at få hele harddsiken formateret igen eller er den gået til og kun en ny kan gøre det.
Avatar billede dragonknight Juniormester
16. december 2004 - 00:14 #2
MFT betyder Master File Table, og er NTFS version af FAT.
Avatar billede nopsen Ekspert
16. december 2004 - 00:15 #3
husk lige dine gamle spørgsmål:
http://www.eksperten.dk/spm/446789
Avatar billede dragonknight Juniormester
16. december 2004 - 00:18 #4
I den står en henvisning til filerne du har på disken.

Har du data på disken, eller er det en ny installation?
Avatar billede dragonknight Juniormester
16. december 2004 - 00:30 #5
MTF Zone er reserveret plads på disken, som ligger lige efter MFT'en. Efterhånden som der kommer flere og flere filer på disken, vil MFT sprede sig ind i MTF Zonen. Til gengæld, hvis der bliver småt med plads til filer, så vil de brede sig ind i MFT Zonen.
Avatar billede dragonknight Juniormester
16. december 2004 - 00:50 #6
Det lyder ganske normalt, men har du data på disken, eller er det en ny installation ? ?
Avatar billede connien Nybegynder
16. december 2004 - 01:39 #7
Hej nopsen:
Tak for din henvisning, som sikkert er god, men desværre kan jeg ikke læse og forstå engelsk, hvilket nok er et problem når der opstår computerproblemer.
Hvad mener du med : Husk lige dine gamle spørgsmål ? Er det samme problem jeg har nu eller hvad ?
Avatar billede connien Nybegynder
16. december 2004 - 01:48 #8
Hej dragonknight
Jeg har prøvet at tømme min harddisk med KILLDISK, men hver gang jeg install winxp påny er MFT Zonen der stadig, hvilket gør at jeg fint får winxp install. uden problemer, men så snart hardware og spil kommer til går maskinen i sort når den startes. Har prøvet at finde fejlen via FIXit, hvor der bare oplyses jeg skal køre en chkdisk /f for at rette en systemfilfejl. Men hver gang fejlen er blevet rettet, er den på en eller anden måde på mystisk vis kommet tilbage næste gang maskinen startes op.
Har KILLDISKET flere gange, men sammme problem opstår når der insatalleres andet en win xp home.
Kan jeg på nogen måde komme af med denne MFT zone og hvorfor er den dukket op ?
Måske er jeg lidt dum, men desværre er jeg ikke sprogkyndig og kan ikke læse alle de sider der desværre altid er på engelsk. Havde jeg dog bare været et sproggeni (ihvertfald på det engelske lige nu)
Avatar billede dragonknight Juniormester
17. december 2004 - 02:15 #9
Prøv om du kan finde nogle værktøjer til hjælp her: http://www.ultimatebootcd.com/.
Jeg tror at serveren er nede, for jeg kan ikke komme ind på siden.
Avatar billede nopsen Ekspert
17. december 2004 - 02:23 #10
Avatar billede nopsen Ekspert
17. december 2004 - 02:29 #11
siden du bliver ved med at få fejlen efter at ha kørt killdisk og geninstalleret, vil jeg tro der er fejl på enten din harddisk eller ide-kablet den sidder på.
du kan teste din harddisk med producentens test program, hvis du er i tvivl om hvilket, så skriv hvad mærke disken er, så kan vi finde et link til dig.
har du mulighed for det, kan du evt også prøve at skifte ide-kablet også.
Avatar billede connien Nybegynder
17. december 2004 - 02:45 #12
Det virker som om jeg ikke kan få formateret den del der er MFT zone kan det passe.
Jeg vil nu begynde at studere den henvisning fra nopsen, vender snart tilbage med et resultat - uanset om det bliver godt eller skidt resultat jeg når frem til. Har prøvet at skifte ide-kabel, det hjalp ikke, så sidste muglighed er nok enten en ny harddisk eller finde en løsning på at få den zone væk på en eller anden måde.
Foreløbig tak, vender snarlig tilbage.
Avatar billede nopsen Ekspert
17. december 2004 - 02:58 #13
det kan godt passe med at den er defekt ja, men det kan du teste med de rette værktøjer.. det link som dragonknight smed til ultimatebootcd er slet ikke så tosset, da du der kan downloade et image som du brænder ud, så har du en bootcd som indeholder alle de gængse test programmer, også til maxtor og ibm diske osv, men ellers kan du hente dem enkeltvis hos producenten og nøjes med en diskette.
held og lykke med det, vænter spændt på udfaldet :)
Avatar billede nopsen Ekspert
17. december 2004 - 03:00 #14
venter slf.. har vist fået en nisse i tastaturet :)
Avatar billede dragonknight Juniormester
19. december 2004 - 01:27 #15
Når den bliver ved med at fastholde MFT Zonen som fast plads, der jo normalt er dynamisk, så stammer denne Zone sikkert fra en tidligere formatering der er gået sur.

Hvad med et partioneringsværktøj, der kan fjerne en NTFS partion, og derefter oprette en ny, så skulle alle henvisninger til allokeret plads være væk, og en ny formatering vil give hele pladsen tilbage.
Avatar billede dragonknight Juniormester
21. december 2004 - 12:35 #16
Er der udvikling her ? ? ? ?
Avatar billede connien Nybegynder
23. december 2004 - 01:24 #17
Desværre ikke endnu, er i øjeblikket i fuld gang med at afprøve både nopsen og dragonknight kommentarer. Hører fra mig efter jul. Min søn er nok ikke helt glad for mig når han dukker op i julen, det er nemlig hans pc der driller. men så må han jo låne min (den jeg bruger til at skrive til jer på) - men den er nok ikke stor nok til hans spil. Vender tilbage efter jul, Foreløbig tak.
Hvor og hvad er partioneringsværktøj (svært ord) ? Findes de på win xp cdén ?
Avatar billede connien Nybegynder
23. december 2004 - 01:30 #18
uha uha jeg var lige inde på den side dragonknight henviser til tidligere, og nu lykkedes det at komme i kontakt med siden, men uha uha hvor er der meget at vælge imellem - det kræver vist meget tid at finde det rigtige værktøj jeg skal downloade og bruge. Har nu på fornemmelsen at det er et af de steder han henviser til i kommentaren den 19/12-04 - har jeg ret ???
Avatar billede nopsen Ekspert
23. december 2004 - 16:49 #19
du skal ikke vælge noget enkeltvis derinde, hvis du kigger nederst på siden, kan du downloade et image som indeholder alle de programmer der er på listen.. i dit brænderprogram vælger du så brænd image, så har du en hel boot-cd hvor du i opstarten via en menu, selv kan vælge hvilke programmer du vil køre.
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. december 2004 - 00:11 #20
Du har helt ret, du skal ned under Partition Tools, og ganske rigtig, som nopsen skriver, så kan du downloade et Image som du overfører til en CD. Så har du altid værktøjerne ved hånden selv om http://www.ultimatebootcd.com/ skulle være nede eller meget langsom.
Det er faktisk en ret cool CD.
Avatar billede nopsen Ekspert
27. december 2004 - 00:23 #21
her er et direkte link til filen du skal hente:
http://www.planetmirror.com/pub/ubcd/3.1/ubcd31-basic.zip
Avatar billede dragonknight Juniormester
06. januar 2005 - 12:16 #22
Du kan også gøre følgende:

1. Download the Delpart.exe DOS based utility that is included in the Windows NT 3.1 Resource Kit at ftp://ftp.microsoft.com/bussys/winnt/winnt-public/reskit/nt31/i386/reskit.exe.
2. Double-click the reskit.exe file and extract the files. Discard all the files except Delpart.exe, which you should copy to a DOS boot floppy. If you don't have a DOS boot floppy, see How do I boot to DOS to flash my BIOS if I only have Windows 2000?

3. Boot the DOS boot floppy and sys C: the drive to restore a DOS boot sector.

4. Run Delpart.exe. The following is from the RKTOOLS.HLP file that I extracted from reskit.exe:

DelPart deletes one or more partitions, including NTFS partitions. This allows you to remove an NTFS partition without reformatting your hard drive. (You cannot use the MS-DOS fdisk command to remove NTFS partitions.)

DelPart deletes whole partitions, and also can delete individual logical drives in extended partitions.
Avatar billede connien Nybegynder
06. januar 2005 - 20:29 #23
Hej igen
Jeg vil nu til at prøve noget af ovennævnte, og lader høre fra mig så snart det er afprøvet. Håber bare ikke noget går galt, men det skal afprøves - så sønnen igen kan bruge sin pc. Håber jeg kan vende tilbage med et posetivt svar til jer. PÅ genhør. Er meget usikker på om jeg kan finde ud af det der med bootdisk.
Har lige downloaded fra ultimatebootcd.com og pakket filen ud med rar og har nu en fil liggende der viser den hedder ubcd31-basic.iso så nu skal jeg lige finde ud af hvordan og med hvad den skal åbnes/bruges.
Foreløbig tusinde tak for hjælpen. Håber det snart vil lykkedes at få gang i harddisken igen ellers må jeg jo nok til at se mig om efter en anden harddisk.
Avatar billede nopsen Ekspert
06. januar 2005 - 20:45 #24
ok, i dit brænder program skal du vælge brænd image, altså ikke bare brænde dem over som normalt.
Avatar billede connien Nybegynder
09. januar 2005 - 01:27 #25
Tak - som du/I kan se på mine nye oprettede spørgsmål har jeg foreløbig lånt en harddisk så sønnen kunne komme til at brue sin pc, men det gav mig så bare andre opstartsproblemer, så jeg tror snart maskinen skal skiftes ud, men jeg VIL IKKE give op lige nu med al den gode hjælp jeg har fået fra både dragonknight og nopsen
Jeg tror det på et tidspunkt vil lykkedes mig at finde fejlen, JEG KAN VÆRE LIGE SÅ STÆDIG SOM MASKINEN:
I hører nærmere om resultatet sidst på ugen skal nu lige om lidt til at finde ud af hvordan jeg brænder /vælger image, regner med det er forklaret i nero.
Avatar billede nopsen Ekspert
09. januar 2005 - 02:42 #26
ellers kan jeg anbefale dig at hente dette
http://www.alcohol-soft.com/
det er meget nemt at brænde images ud med det, hvis nu det skulle glippe med nero.
Avatar billede connien Nybegynder
10. januar 2005 - 02:24 #27
hurra nu har jeg fået oprettet den boot-disk som I skriver om, med god hjælp fra jer - fik det klaret via Nero, har lige skimmet den og er meget spændt på imorgen, for så skal jeg til at se om jeg kan finde ud af at bruge den også (så harddisken kan blive foramttet rigtigt.
Lige nu er jeg glad for at være nået så langt. Tusinde tak.
Avatar billede nopsen Ekspert
10. januar 2005 - 02:28 #28
jamen vi venter spændt på udfaldet :)
Avatar billede connien Nybegynder
13. januar 2005 - 15:36 #29
Ja så har jeg endelig fået formateret harddisken, men tror stadig ikke det er gjort rigtigt, har stadig NTFS format og kun 78 gb. harddisjk ud af 80 gb.
prøvede igår at install. win xp home + opdateringer incl sp2 og troede alt var vel, men idag da jeg startede maskinen lagde den igen ud med sort skærm og en blinkende hvid markør øverst på skærmen (lige efter winxp ) har ikke andre programmer i, så det er åbenbart en fejl enten i install. af xp eller en eller anden hardvarefejl. Jeg ikke kan få bugt ed. Har forøvrigt prøvet en anden win xp cd. Begge winxp cdér giver samme fejl. Så nu må jeg jo nok prøve om det er muligt at lokalicere hardwarefejlen (hvilke hardware det drejer sig om ) Jeg får en fejl der hedder NTVDM.exe kør chckdsk  /f men ligemeget hvormange gange den bliver køre dukker fejlen op igen og igen. Altid / især efter en koldstar. (når maskinen har stået natten over.
Men tusinde tak for jeres utrolige gode hjælp.
I har virkelig fortjent jeres poient, begge to. Jeg var ikke kommet så langt uden jer. Jeg har sat poientene til 30 kan jeg få lov at give mere og hvordan I skal have 30 hver.
Avatar billede connien Nybegynder
13. januar 2005 - 15:40 #30
Jeg har forresten samme problem i den lånte harddisk, så fejlen ligger ihvertfald ikke på harddisken eller i software da der kun er win xp i maskinen lige nu. (måske i winxp ) Kan det måske skyldes pc én ikke er tilsluttet netværk og netværk jo automatisk bliver install. ?? (bare lige en tanke)
Avatar billede nopsen Ekspert
13. januar 2005 - 18:37 #31
det er normalt at du får nogen gb mindre end disken er på, det er på grund af den måde filsystemet er bygget op på.
på ultimateboot cd'en som du fik link til, er der test programmer til harddiske, ibm, maxtor osv, prøv at køre en fuld test på disken med det tette program, den kan muligvis være defekt, men det vil programmet fortælle.
Avatar billede connien Nybegynder
14. januar 2005 - 17:52 #32
Jeg venter lige på svar fra dragonknight, så får I poient.
Tak for hjælpe.
Avatar billede connien Nybegynder
15. januar 2005 - 23:47 #33
Efter alt det bøvl og prøvelser på at finde fejlen, har jeg nu endelig, takket være diverse henvisninger til gode værktøjer fundet fejlen og dermed sparet et ny pckøb.
Hele problemet med maskinen gik i sort lige efter winxp logon. Var ikke det jeg troede (MFT Zone jeg ikke kunne slette ) men simpelthen fordi jeg havde skiftet mine ram ud til DDR ram og mine slot til DDR ram på bundkortet vil ikke virke, så da fejlen blev fundet og de gamle SDram sat i igen virkede maskinen ganske normalt.
Så jeg kan varmt anbefale de værktøjer der henvises til her.
Avatar billede connien Nybegynder
25. januar 2005 - 01:32 #34
Det ser ikke ud til  dragonknight reagere så du får dine poient nu nopsen
Avatar billede connien Nybegynder
25. januar 2005 - 01:34 #35
Undskyld nopsen jeg har hvis lavet en fejl, jeg kan ikke give poient, du er forsvundet. giv lige et svar
Avatar billede nopsen Ekspert
25. januar 2005 - 19:50 #36
jo jeg har fået points, så alt i orden :)