Avatar billede kristoffer Nybegynder
14. december 2004 - 16:18 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

10+ ports switch til netværk.

I vores studielejlighed vil vi gerne oprette et netværk, hvor der kan komme 10 computere på og evt. en printer. ADSL-forbindelsen er nu oprettet hos Cybercity og vi skal derfor ud at købe en switch. Vi har besluttet os for at trække ledninger og vil derfor gerne have et råd til, hvilken switchtype vi skal købe og hvad sådan nogle koster?

mvh.
Kristoffer
Avatar billede leif Seniormester
14. december 2004 - 17:31 #1
Jeg ville måske kigge på noget HP eller lign., men en del af switche af den størrelse vil kunne klare det til jeres formål.

Det er jo også afhængig af om I vil kunne lave vlan eller om I bare skal være et stor netværk og kunne se alle computere !
Avatar billede kristoffer Nybegynder
14. december 2004 - 20:06 #2
Det vigtigste er bare, at alle computere kan komme i kontakt med hinanden og at alle computere kan komme på nettet. Men jeg aner ikke, hvad der er nødvendigt og hvad der er overflødigt, når jeg søger på EDB-priser.
Avatar billede leif Seniormester
14. december 2004 - 22:38 #3
Vil du have managment funktioner, dvs. kunne kigge statestikker, lave begrænsninger osv eller skal det hellere være billigt ?
Avatar billede leif Seniormester
14. december 2004 - 22:41 #4
Skal det bare være en 100mbit eller skal der være 1gbit i også ?
Avatar billede kristoffer Nybegynder
15. december 2004 - 01:18 #5
Det skal vist bare være billigt. Managementstatistikker behøver vi vist ikke, og begrænsninger heller ikke. Jeg ved ikke, hvad det hjælper at det er 1 gbit? Vi er alligevel 10 om en 2Mbitlinie?
Avatar billede leif Seniormester
15. december 2004 - 06:51 #6
Lad os antage 2 eller flere af jer har 1gbit netkort og skal overføre data imellem hinanden, så med en 100mbit switch vil I kunne komme højere op i hastigheden !
Avatar billede kristoffer Nybegynder
15. december 2004 - 18:33 #7
OK, så er det vist ikke så nødvendigt. Det er ikke meget, der skal overføres internt.
Avatar billede kristoffer Nybegynder
16. december 2004 - 01:56 #9
Er der nogen grund til, at jeg ikke skal vælge en af dem til 400-600 kr.?
Avatar billede leif Seniormester
16. december 2004 - 06:55 #10
Hvis I er ligeglade med fancy funktioner i switchen, så det kan jeg ikke se hvorfor I ikke kan gøre det (Så burde da der også være råd til at have en backup switch).

Der kan være et spørgsmål om intern båndbredde, men hvis den reelt bare skal dele en ADSL forbindelse, kan det være lige meget !
Avatar billede kristoffer Nybegynder
16. december 2004 - 11:00 #11
OK, tak. Så er mit sidste spørgsmål nok bare, om der er nogle fælder som jeg skal passe på ikke at dratte i med standarder osv? Du må gerne lave et svar! :)
Avatar billede leif Seniormester
16. december 2004 - 20:39 #12
Om der er nogen fælder ! Jeg vil sige at så længe vi ikke snakker Trådløst, kan du ikke gøre meget galt ! Nu ved jeg ikke hvad område du bor i, men ellers har jeg en forhandler som jeg kan stå inde for !

Hvis du kigger på at det er en kombineret 10/100mbit med ethernet (fast ethernet), så kan mærke være lige meget ! Hvis vi snakker switche som ikke har managment så er det næsten det samme indmad der sidder i dem !

Ellers kig lidt på det link jeg gav dig, find den som du mener kunne passe til dig, smid den her og lad os kigge på den !
Avatar billede kristoffer Nybegynder
16. december 2004 - 22:58 #13
Jeg bor i København, og har egentlig tænkt mig at drøne ud på Falkoner Alle mm. jeg får et bedre råd. Så listen kan vel mest give mig en ide om, hvad en switch kan koste. Jeg skal bare gøre det billigt, og så det virker, så jeg har ikke nogle præferencer. Og da jeg ikke kender noget til standarder mm, så vil jeg være tilbøjelig til at købe det billigste (hvis det kan bruges).
Avatar billede leif Seniormester
16. december 2004 - 23:10 #14
Der er bare 1 forretning på Falkoner Allé jeg ville holde mig fra så ! Multimedia World, jeg mener deres rådgivning kan man ikke bruge til noget !

http://www.edbpriser.dk/Listproducts.asp?ID=68&Parent=&Producent=0&Rating=0&Max=1500&Soegeord=&Check136=657&Check136=660&Direction135=2&Sorted135=&Equal132=&Direction196=2&Sorted196=12&Equal140=&Equal643=&Submit.x=31&Submit.y=1

Prisen er sat til max 1500,-, jeg ville kigge på 3com eller evt. den HP der er, den er dog 24 porte, har gode erfaringer med HP og 3com.
Avatar billede kristoffer Nybegynder
16. december 2004 - 23:26 #15
Tja, men de er jo så også noget dyrere?
Avatar billede leif Seniormester
16. december 2004 - 23:31 #16
Hvis det er for dyrt, ville jeg kigge på Netgear !
Avatar billede leif Seniormester
16. december 2004 - 23:33 #17
Men jeg vil sige vælger I at ofre fx. på HP eller 3com så får I noget kanon udstyr ! Ikke at jeg siger det billige er dårligt, men man kan bare ikke forvente det samme det dyre !
Avatar billede kristoffer Nybegynder
16. december 2004 - 23:44 #18
OK, tak for hjælpen. Netgears koster jo det samme, som den billigste hos 3com (som i øvrigt er 3x så dyr i Multimedia World).
Avatar billede scientific Praktikant
03. januar 2005 - 23:06 #19
I kan få problemer med LAN, hvis I ikke har en router. Deling af ADSL-forbindelsen burde selv den billigste switch kunne klare.
Avatar billede leif Seniormester
03. januar 2005 - 23:45 #20
scientific -Z Med en CC forbindelse følger der router med !
Avatar billede scientific Praktikant
03. januar 2005 - 23:48 #21
Ok, det vidste jeg ikke. Så er min kommentar lidt irellevant.
Det er begge mine kommentarer faktisk.