Avatar billede goldeneyes Nybegynder
14. december 2004 - 16:11 Der er 5 kommentarer

Delphi + ADO + Access - begynder guide

Jeg sidder og legger lidt med delphi, og har fundet ud af hvordan jeg med ADOconnection kan få forbindelse meden accesdatabase. (Microsoft.Jet.OLEDB.4.0)
Men hvordan kommer jeg videre derfra?!?

Kunnegodt tænke mig at vide hvilke andre komponenter jeg skal bruge for at kunne hente data fra en tabel i databasen og samtidig skrive til den.

Jeg erforholdsvis ny i Delphi, så gerne et sprog jeg kan forstå :-)...
Avatar billede roz Nybegynder
14. december 2004 - 16:29 #1
Du kan som det næste sætte en DataSource på din form. Derefter et DBGrid.
Så sætter du DataSorce1's DataSet til ADOConnection. Dernæst sætter du DBGrid's datasource til Datasource1.

Når så du kører programmet loader DBGrid din tabel og du kan ændre i den alt det du vil.
Avatar billede goldeneyes Nybegynder
14. december 2004 - 16:47 #2
Jeg kan ikkesætte min DataSource's dataSet til ADOConnection. Den viser i hvert fald ikke nogle muligheder, som jeg vil mene den skulle.
Avatar billede snowball Novice
14. december 2004 - 17:17 #3
Du kan evt. prøve at hente http://exp.geertsen.dk/ADOtest.zip og kigge lidt på det eksempel. Det er en demo som viser de helt grundlæggende ting mht. hente/gemme/ændre data i en Access database.

Demo'en bruger ikke flere DB komponenter en højest nødvendigt, men så har man efter min mening meget mere styr over hvad der foregår :)
Avatar billede delphi Nybegynder
14. december 2004 - 21:42 #4
http://delphi.about.com/od/database/a/databasecourse.htm er også et godt sted, men husk pop-up stopper ;)
Avatar billede snowball Novice
11. januar 2005 - 17:27 #5
goldeneyes: Var der noget af ovenstående som kunne bruges? :)