Avatar billede svendengelse Nybegynder
20. april 1999 - 00:00 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Brænding af .wav filer

Når jeg brænder .wav filer af egen musik kan cd'en ikke afspilles på stereoanlægget. Den høres fint på cdromdrevet.
Filerne er optaget på harddisken fra stereoanlægget og gennem lydkortet med 16 bit stereo og 44,1 khz.
Det virker fint ved en test fra en købecd, men altså ikke på egen musik.
Nogen forslag?
Avatar billede rbnstudio Nybegynder
20. april 1999 - 22:58 #1
Husker du at brænde som "cd audio-lyd format".....Det kunne godt lydde som om at du har brændt wav som data....og når du så hører dem på PC,,,så er det med en audioplayer.....Hvis du nu trykker ind på cd...(Denne Computer)....hvad ser du så?? Hvilke filer findes der?? (*.?)
Avatar billede svendengelse Nybegynder
20. april 1999 - 23:19 #2
Det er .wavfiler og de er brændt som audio - ellers et godt bud.
Jeg har også prøvet at optage med både Soundblasters wavestudio og med Spin Doctor, men.....
Avatar billede rbnstudio Nybegynder
20. april 1999 - 23:23 #3
Hvis du klikker ind på cd'en under Denne computer...hvad ser du på cd'en??

Hvad hedder filerne???
Avatar billede svendengelse Nybegynder
20. april 1999 - 23:53 #4
Track 01.wav, Track 02.wav osv
Avatar billede rbnstudio Nybegynder
21. april 1999 - 00:08 #5
ja....så har du også brændt dem forkert...Du har brændt dem som data....Og det kan en alm. cd-afspiller ikke forstå....Du skal lave den som en audio cd.....Hvilke brænder/software har du???

Avatar billede svendengelse Nybegynder
21. april 1999 - 08:41 #6
Nej, de er brændt som audio - med en Plextor PX-32TSi/Csi ext via WinOnCd, og al anden audio hørbar.
Hvad får dig til at tro det er brændt som data?
Jeg har også hørt at brænderen måske skal justeres, at medierne ikke er kompatible(har prøvet mange forskellige),
at wav filerne netop skal optages med 16 bit og 44,1 og at der brændes i et smallere spor end på en købecd hvilket kan være svært at læse for nogle CDafspillere.
Alt dette kan være sandt, men jeg tror ikke det er her problemet ligger.
Avatar billede svendengelse Nybegynder
21. april 1999 - 08:52 #7
Ups! Forkert navn. Det var jo CDromdrevet. Brænderen er en PX-R412Ce Ext
Avatar billede rbnstudio Nybegynder
21. april 1999 - 09:16 #8
...Når du kan se direkte på cd'en at de hedder "track1.wav" "track2.wav" så er det 100% sikkert at det er data!

Prøv at ligge en alm. audio cd i cd rom drevet og se hvilke filer der ligger på den.....de hedder et eller andet med ......*****.trk .....eller noget i den stil...og så fylder de kun en ca. 50 Bytes.
Avatar billede svendengelse Nybegynder
21. april 1999 - 11:26 #9
Nej, de hedder det samme. Jeg ser ikke genvejen men selve wavfilen på f.eks 50 mb både på købe- og hjemmebrændte CD´s.
På en købecd hedder de også Track 01.wav osv.
Jeg ved at de fleste skal bruge en audiograbber her, men jeg tror at det ligger i softwaren til mit lydkort, SB awe 32, at jeg kan se selve wav filerne.
Avatar billede rbnstudio Nybegynder
21. april 1999 - 11:32 #10
...hmm....Du skal i så fald bruge en audio grabber....du skal ikke afspille cd'en og så recorde det ind...
Avatar billede svendengelse Nybegynder
21. april 1999 - 17:51 #11
Jeg behøver ingen grabber. Jeg kan kopiere wav filerne fra CD til Harddisk og herfra brænde en ny CD - bare ikke når det er hjemmegjort musik.
Avatar billede tomboz Nybegynder
22. april 1999 - 22:05 #12
Det er bare det, at et stereoanlæg ikke KAN læse en CD der har wave filer, p.g.a. at stereoanlægget bruger det der hedder RAW filer.
Jeg tror ikke bare man kan lægge RAW filerne ned på CDen, men skal have et program til det, så det laver nogle speciale genveje som stereoanlægget bruger, for at kunne finde de forskellige sange.
Avatar billede yebzqey Nybegynder
23. april 1999 - 22:04 #13
Okay... Jeg vil anbefale dig at du får et streamer program (f.eks windac) og et CD-Brænde-program til at konvertere .wav til -cda (audiotrack, der kan afspilles på anlægget). Jeg kan varmt anbefale programmet VIRTOUSA fra Audiosoft. Der klart er det bedste program til det.
Programmerne: Virtousa og Windac kan findes på www.download.com. Bare søg efter det!

(Jeg håber forresten ikke at du vil bruge mine gode råd til at lave ulovligt brændte musikCD'er!)
Avatar billede yebzqey Nybegynder
23. april 1999 - 22:06 #14
Jeg vil desuden lige sige, for at fjerne enhver tvivl, at du SKAL have et program til at convertere .wav eller/og .mp3 til .cda, da KUN .cda filer kan afspilles på et anlæg!
Avatar billede yebzqey Nybegynder
23. april 1999 - 22:08 #15
Du kan selvfølgelig indspille .wav filerne via lydkortet, men kvaliteten ved digital streaming er langt bedre!
Avatar billede compeed Nybegynder
26. april 1999 - 20:29 #16
Uanset hvilket format, hvilken brænder, hvilket program og eventuel religion Svendengelse benytter, så er det da nærliggende at spørge manden om han husker at "lukke" sine audio-cd'er. Hvis du ikke "lukker" dine musik-cd'er, så kan de kun afspilles på computeren, men ikke på stuestereoen.
Avatar billede isdan Nybegynder
04. maj 1999 - 12:15 #17
mange stereoanlæg understøtter ikke noname cder og nogle mærker (underligt alligvel ikke.) Prøv at spille cden i et andet anlæg.
Avatar billede morbid Nybegynder
08. maj 1999 - 20:24 #18
Få et bedre brændesoftware som Adaptecs Easy CD Pro den laver automatisk wav(ikke komprimerede) om til CD-lyd, hvis du brænder en audio cd.
Avatar billede ntmaniac Nybegynder
10. maj 1999 - 11:09 #19
Hvis det er dine egne CD'er du vil lave om til Audio kan jeg anbefale at du først laver dem om til mp3 med MpegDJ Encoder V1.24, og derfra smider dem over på CD til audio via AudioCD MP3. Begge programmer kan findes på www.mp3musik.dk men husk nu det er ulovligt!!! men det er smart =)

ved ikke om du kan bruge det kommentaren men den kommer sku alligevel
Avatar billede morbid Nybegynder
15. maj 1999 - 20:37 #20
Det er da for dumt at lave dem om til mp3'er først som er komprimeret data og du vil alltid få forringelser i forhold til ren cd lyd eller ukomprimeret wav.
Og der er ikke uloveligt at lave sine egne cd'er om til mp3'er sålænge du ikke spreder dem ud til andre!
Avatar billede svendengelse Nybegynder
16. maj 1999 - 14:53 #21
Easy CD Creator er ikke dårligt.
Jeg har succes nu.
Tak for hjælpen til alle.
VH Svend