Avatar billede wizler Nybegynder
13. december 2004 - 22:37 Der er 8 kommentarer

.gif og gennemsigtighed.

Hej alle.

Før jeg går videre, vil jeg gerne lige sige at jeg har søgt rundt i forummet, og fundet andre post vedrørende dette emne, men ingen har besvaret mit spørgsmål.

Det jeg gerne vil vide er om det er muligt at få en gif til at blive gennemsigtig. Jeg har lavet et eksempel på mit problem på følgende side: http://eks.fus-rocks.dk/eks.htm.

Den gule firkant har fået sat opacity til 70%, og er gemt som GIF128 No Dither med Transparency slået til. Jeg vil gerne opnå at det er muligt at se gennem den gule firkant, hvis nogen ved hvordan dette er muligt, vil jeg blive glad for lidt hjælp.
På forhånd tak.
Avatar billede wizler Nybegynder
13. december 2004 - 22:43 #1
Det skal selvfølgelig lige nævnes at den blå firkant og stregerne er i en gif for sig selv, og den gule firkant i en anden gif for sig selv. :)
Avatar billede jannikmunk Nybegynder
13. december 2004 - 23:10 #2
Hvilket program vil du anvende til at ændre billedet med ?

Jeg har brugt Paint Shop Pro. I PSP går du op i menuern og vælger "Colors" og går ind i "Set Palette Transparency...", her får du mulighed for at vælge den gule farve som den gennemsigtige.

Når du så gemmer den som GIF, så husk at vælge GIF Optionen Noninterlaced og version 89a.

Jeg har lavet en lille cirkel på det gennemsigtigt gif-billede så du kan se det er der, nu hvor det er blevet gennemsigtigt. Jeg har modificeret dit eget eksempel, og du kan nu se det på adressen:
http://www.lukia.dk/wizler/eks.html

Venlig hilsen
Jannik Munk
Avatar billede azak Nybegynder
13. december 2004 - 23:34 #3
Nu kan jeg ik sige om det var meningen men det der er 100% gennemsigtigt kan det ik være 50% gennemsigtigt?
Avatar billede wizler Nybegynder
13. december 2004 - 23:37 #4
Jo, som Azak skriver, det var nu mere det jeg var efter. En 100% gennemsigtighed kan jeg godt selv lave. :)
Når jeg sætter den til en mellemting (ie. 70%) så bliver den ikke andet end en smulle lysere (en hvid baggrund) i stedet for at bruge den baggrund bag billedet (den blå firkant).

Ellers tak for eksemplet, håber du forstår problemet :)
Avatar billede spe Nybegynder
14. december 2004 - 09:48 #5
En gif kan ikke være delvis gennemsigtig, så du kan ikke lave effekten med giffen alene.

Hvis du vil have dele af et billede delvist gennemsigtig skal du bruge PNG-formatet
Avatar billede wizler Nybegynder
14. december 2004 - 09:49 #6
Har også prøvet dette, og det virkede fint i Firefox, men når jeg så det i Internet Explorer, var det stadig ikke gennemsigtigt :/
Avatar billede spe Nybegynder
14. december 2004 - 10:16 #7
Hvad har du prøvet? At bruge PNG?
IE understøtter ikke gennemsigtige PNG-er, derfor virker det ikke her.
Det er ulempen ved PNG-formatet. Det er ikke understøttet af gammeldags browsere.
Avatar billede spe Nybegynder
14. december 2004 - 10:19 #8
Du kan bruge CSS på dine hjemmesider til at gøre et billede delvist gennemsigtig. Hjælp til dette kan du få i kategorien dhtml->CSS