Avatar billede jesspedersen Nybegynder
13. december 2004 - 20:11 Der er 1 kommentar

Opgradering af PB - flere RAM

Jeg har haft min powerbook 12" i snart 3 måneder nu. Jeg er fuldt ud tilfreds med produktet, så intet der.

Jeg overvejer dog at få sat mere ram i pb'en, da jeg kun har standard - altså 256 mb.
Mine overvejelser går på, enten en blok på 512 mb eller en blok på 1024 mb.
Hvad er mest bedst til mit brug?
Jeg bruger mac'en til projektskrivning i offce pakken, og sammensætning af dette i indesign. Derudover en smule photoshop, men det er begrænset.
Ellers bruger jeg den til surfning.

Penge er egentligt ikke noget problem, dog har jeg det forbehold, at jeg ikke ønsker at smide 2000,- ud til en 1024 mb blok, hvis jeg ikke vil kunne mærke forskel, i forhold til en 512 mb. Det er jo forholdsvist begrænset hvilken form for billederedigering jeg bruger mac'en til, og har heller ikke gang i lyd redigering.

Hvad ville være bedst for mig?

Desuden har jeg lige et tillægsspørgsmål. Mit drev som sidder i mac'en er et alm. CD-RW drev kombineret med DVD drev. Jeg har dog tænkt på, at jeg godt kunne bruge en DVD brænder. Derfor er det muligt nu, at sende min PB ind til apple, og så få sat en DVD brænder i, eller er det komplet umuligt, overdrevet dyrt eller kan det faktisk godt lade sig gøre?

På forhånd tak.
Avatar billede egonspock Seniormester
13. december 2004 - 20:47 #1
http://www.hillmanminx.com har et lille program, der hedder Do I Need More Memory, som påstår at fortælle hvor meget man har behov for. I mit tilfælde med 1 GB i en PB, siger den, at der er 32 MB tilbage før det gør ondt, når jeg har haft den kørende i 8 dage og har 10 programmer og 10 menu extras åbne (og i øvrigt bruger 2 GB på Virtuel hukommelse.)
Da det kommer meget an på brugen, er det lidt svært at rådgive bedre, bortset fra at det er fuldstændigt sikkert at du vil få et spark af en hest ved at sætte mere RAM i maskinen.
Mht. DVD-brænder har jeg aldrig hørt at det skulle være muligt at få Apple til at sætte en i efterfølgende. Der er enkelte amerikanske firmaer, der gør i sådan noget, men du skal så nok selv sætte drevet i, og det vil som minimum ødelægge din garanti, så hvis jeg var dig, ville jeg nok overveje en eksternt DVD-brænder i stedet.