Avatar billede spectro Nybegynder
12. december 2004 - 15:54 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

NFS Underground grafik problemer?

Hej eksperter

Jeg har lige købt en bærbar:

Fujitsu-Siemens Amilo A1640
AMD Sempron 2800+
512 mb PC2700
128 mb (delt grafikkort)
15,4 wxga skærm (1280x800)

Jeg kører med WinXP Professionel, og ville teste hvor godt grafikkortet er, og da jeg ved at NFS Underground er et krævende spil, prøvede jeg at køre det. Men det kører ikke så godt (faktsik af  h.t selvom jeg sætter grafikkortet op på 128 mb og indstillingerne i spillet helt ned, men jeg kan godt køre Unreal Tournament i fuld detaljer og maks opløsning.

Jeg har de nyeste drivere af alle hardware og directx, så det kan ikke være det, men har på fornemmelse af det kan være mangel på ram, da WinXP bruger 128 el. 256 (ikke sikker) og grafikkortet bruger 128 mb.

Så jeg ville høre om I kunne hjælpe mig med at løse problemet, og om det ville hjælpe hvis jeg fx købte ekstra 512 mb ram, eller det slet ikke har noget med ram at gøre, men at bærbare ikke er til spil?

Med venlig hilsen
Spectro
Avatar billede Slater Ekspert
12. december 2004 - 15:56 #1
Er det Underground 1? For det kan jeg køre totalt glidende på en 858 MHz med 192 MB ram og 32 MB gfx-kort. Så må det være noget i din opsætning/kompatibilitet/drivere.
12. december 2004 - 16:15 #2
Ja, jeg kører NFSU på en 1GHz, med 384 MB RAM, og et 32 mb geforce2 glidende.
jeg var inde og chekke min krav til NFSU2, i går for at se om min maskine kunne klare det, og det kan den.
Jeg kører i øvrigt en skærm opløsning 1260x1024 på en 25ms TFT - kører fint.
Windows ME.
EA har en dansk support afd. prøv at skrive til dem, eller læs deres faq's
Avatar billede freehelp Praktikant
12. december 2004 - 16:29 #3
Problemet kan også ligge i at opretteren har shared RAM på maskinen. Det vil sige der skal deles resourser med alt andet!

Har du installeret updates fra windows?
Avatar billede spectro Nybegynder
12. december 2004 - 17:06 #4
Jeg vil lige starte med at takke for jeres indlæg.
Det er NFS Underground 1, og alle windows opdateringer undtagen service pack 2 er idnstalleret, jeg synes service pack 2 nedsætter hastigheden på internettet så har ikke ville installere den.

Men freehelp du skriver at det kan være pga. at det er delt grafikkort, dvs. den tager antal mb (altså 32, 64 eller 128) fra de totale 512 mb pc2700 jeg har. Men selvom jeg sætter grafikkortet til 128 mb er der stadig ca. 380 mb tilbage og skulle det ikker være nok til at køre spillet + winXP?
Avatar billede freehelp Praktikant
12. december 2004 - 17:09 #5
Den opdeling holder ikke altid :-)

Men igen burde du nok kunne køre spillet.

Har du tjekket for spyware og virus?
Avatar billede spectro Nybegynder
12. december 2004 - 17:12 #6
Jepper, bærbaren er helt ny og har winxp porfessional, evidence cleaner, ad-aware og norton antivirus + norton system doctor, så det kan næppe være virus eller spyware.

Men kan det være at NFS Underground ikke understøtter mit grafikkort optimalt selvom der under 3d setup står 3d device?
12. december 2004 - 17:24 #7
prøv EA's Support
Avatar billede freehelp Praktikant
12. december 2004 - 17:32 #8
Ligemeget hvor godt du tror du er sikret, kan der være både virus og spyware
Avatar billede spectro Nybegynder
12. december 2004 - 17:45 #9
Jeg er meget sikker på jeg ikke har spyware eller virus, men kan heller ikke se hvorfor det skal gøre at min bærbar ikke kan køre NFS Underground men Unreal Tournament.
Avatar billede freehelp Praktikant
12. december 2004 - 17:47 #10
Tja sådan er der så meget.

Tør man spørge om de spil der fejer er kopier? For det kan fejlen også være
Avatar billede spectro Nybegynder
12. december 2004 - 17:56 #11
Det er det ikke, det er en original NFS Underground udgave, som jeg har installeret for at finde ud af, hvor godt mit grafikkort er, ikke fordi jeg skal bruge den til spil, men ville bare se forkellen på 128 mb grafik og 64 mb som min stationær kører med, og nu hvor det kører af ht vil jeg finde ud af hvad det kan være, da min statinær kører uden problemer med, PIII 1400Ghz 512 mb og GeForce 2 Ti 200 64 mb.
Avatar billede freehelp Praktikant
12. december 2004 - 17:59 #12
Hm skummelt så ja!

Det er ikke mangler på system RAM. 512 er alt nok generelt.

AMD udvirker mere varme end godt er på laptops og derfor fraråder jeg altid folk at handle disse!

Dog bør det ikke kun være på nogle spil. Har du tjekket om der er kommet patches til spillene evt?
Avatar billede spectro Nybegynder
12. december 2004 - 18:02 #13
Ja, men det hjælper heller ikke.

Ved i om man kan finde du af om spilet understøtter mit grafikkort (SIS M760)?
Avatar billede freehelp Praktikant
12. december 2004 - 18:06 #14
Øhh er det kun et onboard sis kort???
Avatar billede spectro Nybegynder
12. december 2004 - 18:06 #15
Ja
Avatar billede freehelp Praktikant
12. december 2004 - 18:07 #16
vil sluge min hat på at problemet er der. Det er et totalt skod grafikkort beklager.

Du siger at det KUN er med disse to spil, men det er jo også "lidt" krævende spil for den maskine du sidder med.
Avatar billede spectro Nybegynder
12. december 2004 - 18:08 #17
Ja men jeg kan godt køre unreal tournament i full opløsning og full details
Avatar billede freehelp Praktikant
12. december 2004 - 18:11 #18
OK. Dit grafikkort må siges ikke at egne sig til krævende spil
12. december 2004 - 18:20 #19
Skriver af fra bagsiden af mit spil:
Direct 9x - 32 MB RAM - Geforce2 / Radeon 7500 / Matrox Parhelia /sis xabre eller Intel 865 chipset
XP kræver 256 mb RAM jeg ville da også tro at den der bærbare sparker røv nok, når jeg sammenligner med min gamle spand
Avatar billede freehelp Praktikant
12. december 2004 - 18:23 #20
Måske nok ja, men problemet med hans kort er at kvaliteten af kortet gør at det bliver meget varmt!

Dette kan derfor give en slags "articfacts" som vil medføre forringelsen.

Ellers må jeg sige jeg er blank :-)

Prøv evt at kigge efter de patches
Avatar billede spectro Nybegynder
12. december 2004 - 18:24 #21
Så tror jeg det er mangel på Ram da det er en delt grafikkort, og NFS Underground er jo endel mere krævende en Unreal Tournament.
13. december 2004 - 17:59 #22
Kan det skyldes at du har en masse kørende i baggrunden, der bruger system resourcerne ?, eller evt. din virus scanner, der blander sig ??
Mangel på RAM ?, jeg kørte først med 128MB det laggede ad ht til. 384 MB ingen problemer.
Viperine kører smeret frit med 192 MB. Og XP kræver 256 mb RAM, så selv om du bruger 128 MB til grafik så burde det køre på de sidste 384 MB.
OBS jeg kører med default settings, men 1280X1024 opløsning.
Avatar billede spectro Nybegynder
18. december 2004 - 23:01 #23
Kan desværre ikke give point da jeg ikke har løst problemet.
19. december 2004 - 08:47 #24
Der er heller ikke nogle af os der ønsker point :)

Synd du har givet op, men det kan selvfølgelig være at freehelp har ret, i at den ikke performer højt nok.

God Jul