Avatar billede mortengrau Nybegynder
11. december 2004 - 19:13 Der er 32 kommentarer og
4 løsninger

Mister jeg al data ved opdatering af BIOS?

Tjah... overskriften siger vist det hele.

Mister jeg al data på min HD ved opdatering af BIOS?
Avatar billede peet-49 Novice
11. december 2004 - 19:15 #1
Nej det gør du ikke.
Avatar billede mortengrau Nybegynder
11. december 2004 - 19:16 #2
Dvs. at hvis jeg bare opdaterer BIOS korrekt er alt som det plejer? - og forhåbentlig bedre :)
Avatar billede peet-49 Novice
11. december 2004 - 19:20 #3
Du skal dog loade bios optimal og sætte FSB osv, opdateringen bedrører kun bundkortet.
Avatar billede retaxes Nybegynder
11. december 2004 - 19:21 #4
det eneste du risikerer er at du ikke kan starte computeren, men som regel går det godt, blot man husker at gøre det omhyggeligt.

Går den i stå må du ikke slukke computeren, sørg for at den gamle bios er er lagret på en diskette  så du kan tilbageføre den.
Avatar billede mortengrau Nybegynder
11. december 2004 - 19:21 #5
Den skal jeg vist lige have på dansk, hehe...
Avatar billede mortengrau Nybegynder
11. december 2004 - 19:23 #6
altså fra per56
Avatar billede mortengrau Nybegynder
11. december 2004 - 19:25 #7
retaxes: skal jeg så have to disketter?
en med biosupdate'en og en med backup af den gamle bios? - og hvordan får jeg den biosopsætning jeg har nu, ud på en diskette?
Avatar billede peet-49 Novice
11. december 2004 - 19:31 #8
Når du har opdateret bios, skal du i bios og loade optimal settings, justere FSB for cpu og ram.
Avatar billede peet-49 Novice
11. december 2004 - 19:32 #9
Normalt loades den gamle bios på samme diskette som opdateringen.
Avatar billede webcreator Nybegynder
11. december 2004 - 19:38 #10
Mig bekendt understøtter ikke alle BIOS'er, at du kan lave en recovery med en ældre firmware. BIOS'ens software er jo computerens mest besale funktioner, og inkluderer således computerens opstart (boot fra diskette). Så hvis man får ødelagt BIOS'en, skal man ikke regne med at kunne smide den gamle firmware ind igen.

Men det er aldrig gået galt for mig. Man skal bare lade være med at slukke computeren, mens den arbejder. Får I et strømnedbrud, så får du ødelagt din computer (læs: bundkort).
Avatar billede mortengrau Nybegynder
11. december 2004 - 19:38 #11
er ikke helt med
Avatar billede mortengrau Nybegynder
11. december 2004 - 19:39 #12
(igen til per56)
Avatar billede webcreator Nybegynder
11. december 2004 - 19:40 #13
Hvis jeg skal give et godt råd, så brug kun programmer til at opdatere din BIOS, som kommer fra producenten af din computer. Der findes en masse smarte programmer, men mon ikke IBM, HP eller hvilket mærke du nu har, bedst ved hvordan de skal lave opdateringsprogrammerne til netop din PC ?

Sørg i øvrigt for, at du har fundet den rigtige opdatering. Du ødelægger din BIOS, hvis du installere en opdatering til fx en anden computer.
Avatar billede mortengrau Nybegynder
11. december 2004 - 19:42 #14
Men et strømnedbrud er vel en risiko ved biosopdatering som man bliver nødt til at løbe?
Min BIOS: Phoenix-Award BIOS v6.00PG
Avatar billede peet-49 Novice
11. december 2004 - 19:43 #15
Efter biosopdatering, sættes bios automatisk til fabriksindstillinger, det kan du ikke bruge, da din cpu og ram, ikke vil køre med fuld speed, derfor skal frekvensen ændres, så den understøtter din cpu og ram.
Avatar billede mortengrau Nybegynder
11. december 2004 - 19:43 #16
har fundet en updatering fra min mobo-producent (DFI) der passer.
Avatar billede mortengrau Nybegynder
11. december 2004 - 19:44 #17
per56: så jeg skal "fortællle" bios hvilken hardware jeg har tilsluttet computeren?
Avatar billede peet-49 Novice
11. december 2004 - 19:44 #18
Jeg er nødt til, at smutte-tiden løber.
Avatar billede webcreator Nybegynder
11. december 2004 - 19:48 #19
Per56 > Jeg har aldrig været nød til at ændre mine indstillinger efter en BIOS-update. Jeg vil tro at de oprindelige indstillinger overgår til den opdaterede version. Eller også er det bare noget IBM gør.

Ja, strømnedbrud er en risiko man må tage.
Avatar billede webcreator Nybegynder
11. december 2004 - 19:49 #20
Hvis du endelig skal hen og sætte din BIOS op igen, så kig i din manual. Det er i hvertfald noget man kan bruge lang tid på. Og til 5 points må jeg indrømme, at jeg ikke rigtig har "tid" :)

Men hvilken computer har du ? Mærke, model, serie-nummer?
Avatar billede mortengrau Nybegynder
11. december 2004 - 19:52 #21
hehe troede ikke det var så indviklet :-)
Skal nok et oprette et nyt spørgsmål så i kan få nogle flere points...
Avatar billede mortengrau Nybegynder
11. december 2004 - 19:55 #22
Intel(R) Celeron(R) CPU 2.50GHz
mobo: DFI NB78-BL rev. A

er det nok?
Avatar billede majsmarken Nybegynder
11. december 2004 - 19:57 #23
<mortengrau> - Generelt:
Du ka' altid ændre POINT ved [Funktioner] i den blå kasse i venstre side...
Avatar billede webcreator Nybegynder
11. december 2004 - 20:01 #24
Dvs. det er en PC du selv har samlet? Normalt hedder de IBM, Compaq, HP, Dell, Toshiba osv, hvis det er en mærkevare PC.

Igen, jeg tvivler på at du skal indstille noget efter din opdatering - men det må enten komme an på en prøve, eller udsagn fra en anden deltager på Eksperten.
Avatar billede mortengrau Nybegynder
11. december 2004 - 20:02 #25
Nej det er ikke en mærkevare pc. Har dog købt den samlet.

Hvor mange point vil i selv synes er rimeligt? :-)
Avatar billede mortengrau Nybegynder
11. december 2004 - 20:05 #26
men tilbage til mit tidligere spørgsmål. Fik ikke helt styr på om jeg skulle lave to disketter med hhv. ny bios og gammel bios (til backup)
Avatar billede mortengrau Nybegynder
11. december 2004 - 20:08 #27
men helt generelt:
Når jeg har hentet og lagt biosupdate ned på diskette, så genstarter jeg med disketten i - og hvad sker der så?
Avatar billede retaxes Nybegynder
11. december 2004 - 20:13 #28
der skulle gerne ligge et program på disketten + den nye bios
Avatar billede mortengrau Nybegynder
11. december 2004 - 20:15 #29
der ligger en .BIN og en .EXE + .TXT
Avatar billede mortengrau Nybegynder
11. december 2004 - 20:15 #30
er bios = .BINfilen
Avatar billede retaxes Nybegynder
11. december 2004 - 20:42 #31
ja, bin filen er din nye bios.
Avatar billede retaxes Nybegynder
11. december 2004 - 20:44 #32
Lav først en startdiskette. I Windows 9x skal du bruge Start  - kør - MS-DOS-Prompt > skriv 'Format A: /s'  (Husk at sætte en tom diskette i diskettedrevet)
Hvis du kører med Windows 2000/WinXP så kan du hente en på www.bootdisk.com

Når du har hentet Bios opdateringen, skal den måske pakkes ud. Brug f.eks. winzip fra www.winzip.com
Pak filerne ud på disketten. Hvis der ikke er noget opdateringsprogram med i pakken, skal du hente det samme sted som du hentede biosopdateringen.

Sæt disketten i diskettedrevet, og genstart computeren. Der bliver nu startet op på disketten. (Hvis der ikke bliver startet på disketten, skal du rette startrækkefølgen i bios til, A/C/CD-ROM)
Når du ser A:\> skal du starte flash programmet. Det kan f.eks. være du skal skrive 'navnet_på_flash_programmet bios_fil.bin' og så følge anvisningerne som programmet kommer med.

Når du er færdig, slukker du helt for computeren. Starter op igen, og går ind i bios. (Tryk Delete ved opstart)
Her vælger du så punktet 'Load bios defaults' eller lignende. Husk Save & Exit.

Obs: Det kan være en risikabel operation at flashe bios, men man kan købe en ekstra bios som indsættes på bioskredsens plads og som laver en kopi af din gamle bios.

Læs mere om den her http://www.tweakmax.com/html/biossavior/biossavior-1.cfm - den hedder IOSS RD1 BIOS Savior

Den kan købes hos www.kope.dk
Avatar billede peet-49 Novice
11. december 2004 - 20:47 #33
På xp højreklikker du på A:\-formater-opret bootdiskette.
Avatar billede majsmarken Nybegynder
11. december 2004 - 20:54 #34
PS: En del nye BIOS opdateringer er mere automatiske. Èn programfil sakset fra Nettet skal bare startes som derefter pakker "noget" ud til en diskette. Og lad PC'en automatisk boote op på den diskette og følg instruktionen - som sansynligvis bare er [Enter] et par gange.
Avatar billede mortengrau Nybegynder
12. december 2004 - 10:48 #35
per56: under A:\-formater har jeg en funktion der hedder opret MS-DOS-startdiskette. Det må være den samme som "opret bootdiskette", ikke?
Avatar billede retaxes Nybegynder
12. december 2004 - 11:25 #36
på per56's vegne, jo det er en bootdiskette du får på den måde.
dog mangler fdisk så vidt jeg husker.