Avatar billede j-b-l Nybegynder
11. december 2004 - 10:32 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Ny identitet

Jeg har gennem længere tid været træt af at se på Times New Roman på min arbejdsplads officielle brevpapir og gennemgående at der ikke findes en politik for hvordan firmaet visuelt fremstår.

Findes der noget litteratur/designmanual om overgangen til en ny grafisk identitet omhandlende ny font, brevpapir, logo m.v.

Jeg er ikke kun interreseret i links men også bogtitler.
Avatar billede doggy82 Praktikant
11. december 2004 - 14:01 #1
hmm om "overgangen"?
Altså har du forstand på grafisk design, eller er det det du vil have bøger om?
Jeg kender ikke nogen bøger desideret om udformning af paperline (brevpapir, visitkort, konvoluter, osv.).
Dog er der en bog med en masse samlet paperlines som kan bruges til inspiration - kan dog ikke lige finde et link til den. Jeg kan nemlig ikke huske hvad den hedder, men den er vist amerikansk.

Ellers er der jo en masse dejlig grafisk litteratur her:
www.grafisk-litteratur.dk
Avatar billede j-b-l Nybegynder
11. december 2004 - 16:30 #2
Jeg har en IT uddannelse, men er ikke uddannet grafiker. Jeg kan lokalisere at der findes et problem, og selv om jeg udemærket kan finde vej i Photoshop har jeg ikke nogen ide om hvordan man gennemfører et så stort og markant mageskifte. Virksomheden fremstår støvet og kedelig. Beslutningen om at der skal ske "noget" er truffet, men hvad og i hvilken rækkefølge.

Jeg kunne derfor godt tænke mig en bog der handler om hvilke skridt og i hvilken rækkefølge en virksomhed kan ændre sit visuelle udtryk. En køreplan for løsning af opgaven. Jeg er ikke interesseret i en bog der fremhæver det positive i branding og de mange eksempler på virksomheder der har fået succes med et nyt design.

Lad os kalde det en designmanual/kravspecifikation for hvordan man går i gang - hvis det altså findes?
Avatar billede doggy82 Praktikant
12. december 2004 - 13:37 #3
Ja altså nu nævner du jo selv ordet "designmanual"
Det er sådan en I skal lave.
Den skal besvare en masse spørgsmål:
Hvilke farver kan bruges og hvordan?
Hvilke skrifter, størrelse, linieafstand, margener?
Brug af logo, hvilke farver, størrelser, placering?

Fandt lige lidt om det på Startguiden: http://www.startguiden.dk/design_manual/0/3/0
Og så kan du finde nogle rundt omkring på nettet - de større firmaer lægger dem ofte ud på deres hjemmeside. http://www.google.dk/search?hl=da&q=designmanual&btnG=S%C3%B8g&meta=lr%3Dlang_da
Avatar billede doggy82 Praktikant
12. december 2004 - 13:40 #4
- så du kan se hvordan det kan se ud.
Men lav ikke en alt for omfattene manual. Et mindre firma skal ikke ha' så stor en manual.
Des flere krav der bliver stillet til udformning af paperline, des sværre er det for medarbejderne at overholde dem. Så det handler om at finde en balance.
Avatar billede doggy82 Praktikant
12. december 2004 - 13:49 #6
Men det er klart at den der er beregnet til in-house grafikere.
De laver så paperline, annoncer, hjemmeside osv. ud fra den.
Og de kan feks også lave Word-skabeloner til medarbejderne.
Avatar billede j-b-l Nybegynder
12. december 2004 - 22:00 #7
Tak for de mange links. Det er bestemt sådan noget jeg havde i tankerne. Men før jeg uddelerne point. Findes der mon litteratur, der gennemgår designprocessen. Hvad skal man være opmærksom på ifm. med et gennemgående design af så forskellige elementer som f. eks valg af farver over til udformning af brevpapir, visitkort og over til firmaets internetprofil.

Som tidligere nævnt. Jeg er ikke grafiker, men forsøger at danne mig et overblik over nogle af overraskelser der venter forude
Avatar billede j-b-l Nybegynder
20. december 2004 - 00:32 #8
Den rykker vist ikke så meget mere... Tak for hjælpen doggy82
Avatar billede doggy82 Praktikant
20. december 2004 - 01:34 #9
Var så lidt :)
Hov fik ikke lige svaret på dit sidste spørgsmål.
Men har vist forklaret det tidligere. Ellers kontakt en grafiker om resten - feks mig :D www.lassefernov.dk du kan jo kontakte mig med en videre briefing hvis du har lyst. Så kan jeg give mere konkret vejledning og komme med nogle udkast.