Avatar billede aey Nybegynder
09. december 2004 - 12:35 Der er 8 kommentarer

Flere sprog på website

Jeg skal udvide en hjemmeside med muligheden for at indlægge flere sprog og er lidt i tvivl om hvordan strukturen skal være.

Jeg vil meget gerne adskille alt sprogafhængigt tekst fra layout og scripting. For på den måde kun at skulle medlige holde kode ét sted.

Jeg benytter en smule serverside scripting og database, men lige nu ligger det blandet med selve brødteksten.

Har I nogle forslag?
Avatar billede aey Nybegynder
09. december 2004 - 12:36 #1
btw. Jeg har iøvrigt ikke tid til at flytte designet til css, så det er ikke en mulighed :-/
Avatar billede thesurfer Nybegynder
09. december 2004 - 13:11 #2
Info: Der er mange serverside scriptsprog. Oplys navnet på det sprog du bruger.
Avatar billede aey Nybegynder
09. december 2004 - 13:17 #3
pt. er det lavet med asp, men det er vel ikke så relevant; min idé er jo netop at få adskildt kode fra brødtekst.
Avatar billede morteeart Nybegynder
09. december 2004 - 13:19 #4
jo, men hvis det er ASP så er et php eksempel jo ikke smart....

Men det ville jo nok være optimalt at lave sit design optimalt til flere sprog.

Men ellers, så lad besøgende vælge et sprog, evt. lav et forvalg ud fra IP'en (ligesom google), og så give dem mulighed for at skifte via. en cookie.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
09. december 2004 - 13:22 #5
Selfølgeligt er det relevant. Man skal kende ens muligheder.. specielt hvis man skal lave et eksempel.

Jeg vil tro at det kan laves, via ASP og en database, hvor du teksten er gemt i nogle felter, kategoriseret efter sprog.

Du kan derefter kalde på rs("dk_12"), som henter teksten med id 12, på dansk (engelsk ville så være "uk_12" eller "us_12").

Jeg har ikke selv arbejdet med flersproget websites, men man kan lave en ligende løsning.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
09. december 2004 - 13:30 #6
Mht "dk_12":
Hvis man vælger dansk, gemmes "dk" i en session (f.eks. med navnet "sprog"). Derefter kan du bruge:

<% reponse.write rs(Session("sprog") & "_12") %>

Det samme med alle andre id'er (f.eks. 2,64,12 osv..)..

Så vil den automatisk finde teksten, med det rigtige sprog.
Avatar billede aey Nybegynder
09. december 2004 - 13:39 #7
undskyld hvis jeg ikke udtrykte mig klart.

Det jeg godt kunne tænke mig er mere abstrakte forslag, jeg har selv overvejet følgende:

- Hælde al teksten ned i database
  problemer:
  - hvor store/små stykker skal teksten brydes op i?
  - hvad med links, overskrifter, fed tekst o.l.

- Hælde al tekst i xml-dokumenter, ét for hvert sprog
  - samme problemer som i ovenstående
  - krav til xml-parser.

- Lave oversættelser (kopier) af alle siderne og flytte scripting over i sprogudafhængige funktioner som kan kaldes fra alle sprog.

Findes der ikke en "text book example"-måde at lave sådan en udvidelse på?
Avatar billede aey Nybegynder
30. august 2005 - 19:32 #8
lukker