Avatar billede tnielsen Nybegynder
20. april 1999 - 00:00 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

CD ROM drevet virker ikke mere

CD-Rom drevet på en af mine venners PC virker ikke længere i Windows (95), men dog stadig i dos (tilstand).
(CD-Rom drevet er af mærket Mitsumi - PC'en er af mærket Amitech -P166 MMX, 32 MB RAM)

Windows siger (i enhedshåndtering)  at: "Denne enhed mangler, fungere ikke korrekt osv..." Se hardware dok. Code 10.

Der er ligeldes en fejl på "Primary IDE-controller (dual fifo)", også med Code 10.

Så tænkte jeg at det kunne være, at computeren havde fået et bump, og stikket til IDE controlleren på enten bundkortet eller CD-Rom drevet sad
løst eller lign., så jeg tog kabinettet af og pressede på IDE stikkene, men det hjalp ikke, senere er jeg kommet i tanke om, at CD-Rommet jo nok heller
ikke ville virke i dos, hvis stikket var fallet løs.
Computeren bruges også af børn, så det kunne være de have slettet en fil eller 2. Men det hjalp heller ikke noget at fjerne CD-Rom drevet og tilføje de igen, der var straks samme fejl.

Er det ikke meget tænkeligt at de 2 fejl hænger sammen ?

Hvad skal jeg gøre for at afhjælpe problemet ?

På forhånd tak ! -Venlig hilsen

Torben Nielsen
tnielsen@post10.tele.dk

P.s. Håber i vil svare, da en henvendelse i newsgroups'ne ikke gav noget konstruktivt feedback. Jeg har snart også en hel mailingliste over personer med samme problem.
Avatar billede rbnstudio Nybegynder
20. april 1999 - 22:17 #1
Prøv at køre "tilføj fjern hardware"....det kan være den kan løse det.

Ellers skulle du måske prøve at fjerne "primary ide-controller(Dual-fifo"...men dette skal du gøre mens at du er startet op i fejlsikret tilstand.

Prøv det....ellers skriv tilbage hvis lortet ikke vil.
Avatar billede tnielsen Nybegynder
20. april 1999 - 22:24 #2
Jeg har prøvet at fjerne CD-rom drevet og så lade Win95 søge efter det, uden resultat.

Er det ikke lidt for spændende at fjerne IDE controlleren, så ryger HD vel også.
Avatar billede rbnstudio Nybegynder
20. april 1999 - 22:32 #3
nej...du ville altid kunne komme i kontakt med hd(også ind i win95)...bare rolig....

Men du skal starte op i fejlsikret tilstand. Også fjerne den der....

Jeg har også nogen gange set denne fejl hvis der er blevet pillet noget ved grafik opsætningen..(grafikkort).....Er der det?? Så prøv evt. at fjerne grafikkort driveren igen.

Avatar billede tomboz Nybegynder
22. april 1999 - 22:08 #4
Prøv at kigge inde under system, og se på egenskaberne på IDEcontrolleren og CDRrommen, hvis de har samme IRQ kan det være det der er dit problem. Hvis de ikke har samme IRQ, så kig efter om der i det lille felt nederst står at der er en konflikt mellem de to ting.
Avatar billede tnielsen Nybegynder
23. april 1999 - 00:01 #5
Hvad hvis der er ?

Den af jer der hjælper mig til løsning skal nok få pointene, men det er jo som sagt ikke min PC, og jeg skal snart ud at afprøve hvad I har sagt.

/TKN
Avatar billede holger Nybegynder
23. april 1999 - 06:33 #6
mitsumi drev stinker udskift det dog og drev har en levetid (1 til 1½ år) så udskift genintaler og leg cd-rom drevs kast
Avatar billede madsen Nybegynder
24. april 1999 - 13:52 #7
Det tyder på at du kører CD-drevet som slave på primær master, og den enhed fungerer jo ikke perfect.
så gå ind på amitech hjemmeside/hotline
og få en patchfil til at løse problemet med bus-master IDE-controlleren, så kommmer CD-drevet også til at fungere
MVH madsen
Avatar billede tnielsen Nybegynder
25. april 1999 - 21:21 #8
Nu har jeg prøvet på at fjerne PIC'en, men det vil den ikke, den er del af et eller andet som man ikke kan se(beskrivelsen slutter midt i en sætning).
Jeg kunne så fjerne de to andre disk kontrollere, men de installerede blot sig selv igen ved genstart.
Hvis man køre ud i dos-tilstand og tilbage til Windows virker drevet igen, men ikke ved normal opstart.
Avatar billede tnielsen Nybegynder
27. april 1999 - 23:21 #9
Se ovenstående
Avatar billede renny Nybegynder
28. april 1999 - 09:14 #10
Har du et virusprogram instaleret, jeg har prøvet dette hvor det viste sig at være en bootsectorvirus der lavede balade med min ide controller, og dermed virker cd-rom heller ikke.
Det var Delvin-1759 virus
Avatar billede jpswebcon Nybegynder
30. april 1999 - 03:02 #11
prøv at læse autoexec.bat og config.sys,
det ser ud til at windows ikke starter mscdex.exe med de rigtige parametre.
prøv at geninstallere drevet fra disketten.
Check evt også system.ini og de referencer der er til mscdex.exe der.
Avatar billede crash Nybegynder
31. maj 1999 - 10:23 #12
det er simpelthen windows i en nøddeskal.... formater c: og geninstaller windows igen.. det er det eneste der hjælper..

og så lige.. husk at tjekke kablerne.. det ville være en god ide :o)
Avatar billede cvsac Nybegynder
02. juni 1999 - 00:57 #13
format er måske lige i over kanten bare slet windows og program files
og installer om igen
(jeg reinstaller windows 2 gange om måneden) og det kan godt betale sig
Avatar billede mentor Nybegynder
02. juni 1999 - 20:27 #14
Kør lige en virusscanner. Bootsector-virus kan lave den slags fejl!
Avatar billede deternal Nybegynder
04. juni 1999 - 19:58 #15
Jeg skulle ordne en venindes cd-rom drev, da hun på en eller anden mærkværdig måde havde fået fjernet ikonet til cd-rom drevet og fra hardware profile men drevet blev start i config.sys.

Måden jeg ordnede det på var:
åbne kabinettet og disconnectede cd-rom drevet.

startede maskinen så brokkede den sig lidt i opstarten over at cd-rom drevet ikke var der.

Så satte jeg det til igen og så virkede det normalt.

Dette var på en win98 maskine (dog ikke den nyeste version..bizart nok heh).

Har var cd-rom'et secondary slave.

hvis dette lille trick ikke virker så prøv at formattere og genindstalle det hele, rigtigt du kan nøjes med at slette windows directories'ne men der bli'r stadig brugt plads på en masse ubrugelige filer hvis du ikke gør.

Generalt er det en god ide at genindstallere mindst en gang i kvartalet.
Avatar billede chruker Nybegynder
06. juni 1999 - 05:11 #16
Vær også opmærksom på at hvis der sidder et chipset (eks. TX) på bundkortet som Windows ikke kender, så kan det godt give den fejl med IDE kontrolleren. At cd-rom drevet ikke virker skyldes måske det samme.
18. juni 1999 - 19:45 #17
Hvis du har nogle som helst former for kald på cd-drevet i din autoexec.bat/config.sys, skal du fjerne disse. Herefter skal du tjekke at bundkortets chipset er installeret korrekt i win95. Eller Format c:, og inst. win98. Dér får du ikke disse problemer.
Avatar billede tnielsen Nybegynder
24. juni 1999 - 19:44 #18
Det var ikke det der skulle til. men nu skal dette spørgsmål ud af verden !