Avatar billede frazze Nybegynder
07. december 2004 - 22:58 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

Skærm i sort med GeForce FX5200

Jeg har lige købt mig et Geforce FX5200 til min Dell Optiplex GX110. Jeg bruger XP SP2.

Jeg sætter det nye kort i og starter computeren med skærmen i den gamle VGA porten. Kortet bliver fint genkendt af computeren og jeg kan installere alt uden problem. Men når jeg så skifter kabeln til det nye kort og starter op computeren igen så går skærmen i sort. Opstarten fungerer fint... Lige indtil XP-startsiden (Den hvor den lille blå statuslinie fiser frem og tilbage) er færdig. Så går skærmen i sort.

Computeren virker dog fint nok, dvs. jeg kan f.eks. ved hjælp af tastaturet lukke computeren(Windowstast, Pil op, osv.)

Når jeg taster F8 efter bios og vælger Aktiver VGA tilstand så starter XP uden at skærmen går i sort men jeg får et besked der siger at ”Skærmopløsningen og farvedybde er sat til et meget lavt niveau”. Jeg højreklikker på skrivbordet og jeg forsøger ændre opløsning eller farvedybde men så går skærmen helt i sort igen.

Jeg har forsøgt at installere driverne igen og flytte kortet fra PCI slot 1 til 2 men samme resultat...

Nogen der kender dette og evt. har en løsning???
Avatar billede johnstigers Seniormester
07. december 2004 - 23:03 #1
"Kortet bliver fint genkendt af computeren og jeg kan installere alt uden problem. Men når jeg så skifter kabeln til det nye kort"

Det gamle grafikkort er pillet ud far starten af, ikke sandt?
Hvad er det du mener med udsnittet jeg kopierede??
Avatar billede frazze Nybegynder
07. december 2004 - 23:33 #2
Jeg har ikke noget andet grafikkort. Det gamle er integreret på bundkortet.
Avatar billede halifax Nybegynder
08. december 2004 - 02:23 #3
Dit onboard grafikkort (det integrerede på bundkortet) skal du have slået fra i BIOS.
Under Integrated Peripherals skal Onboard Graphic stå til Disabled.

Du kommer i BIOS ved at trykke på Delete-tasten under opstart. Husk at vælge punktet "Save & Exit BIOS" når ændringen er foretaget.
Og husk at sætte skærmkablet til dit ny kort.
Avatar billede johnstigers Seniormester
08. december 2004 - 08:12 #4
halifax kom mig lige i forkøbet der ;)
Jeg ville bære være sikker :D
Avatar billede halifax Nybegynder
08. december 2004 - 18:17 #5
john - Forstår dig godt. At lægge en kommmentar (for at være sikker) viser jo god forståelse for adfærd på eksperten - du har jo også været med længe    :)

Er mit svar løsningen, er jeg villig til at dele point.
Avatar billede johnstigers Seniormester
08. december 2004 - 20:35 #6
halifax> ret skal være ret - er dit svar løsningen har du fortjent atbeholde alle point selv :)
Avatar billede frazze Nybegynder
09. december 2004 - 20:26 #7
Jeg har ikke Integrated Peripherals i min Bios. Jeg har noget der hedder Integrated devices og derunder Primary Video Controller. Den kan alene sættes til Auto eller Onboard. Jeg har noget der hedder Video DAC Snoop der står til Off. Har det nogen betydning ? Har jeg en for gammel Bios A05 ? Jeg ser hos Dell at der findes en nyere version A09. mvh
Avatar billede frazze Nybegynder
12. december 2004 - 12:32 #8
Nu har jeg opgraderet Bios til A09 men jeg har stadig ikke Integrated Peripherals i min Bios. Jeg har fundet et lignende problem, dog for win98, på Dell hjemmeside og de foreslår at man skal slette EMM386 eller andre memory managers fra config.sys. Men min config.sys er tom. Nogen der har forslag ??
Avatar billede halifax Nybegynder
12. december 2004 - 22:26 #9
Integrated Peripherals er alm. kendt fra "normale" BIOS. Du har åbenbart en Dell og her må Integrated devices være det samme. Så er det om at kende en måde at slå det fra på. Har du ikke en manual til dit bundkort/bios hvor det står i hvordan?
Synes ikke umiddelbart indstilling "Auto" eller "Onboard" giver en logisk mening. Var lettere at forstå indstilling "Disabled" hvis den var der.

Det sidste om emm386.exe og config.sys kan du se bort fra. Bruges ikke under XP.
Avatar billede halifax Nybegynder
12. december 2004 - 22:59 #10
Har fundet denne tråd på nettet om lign. problem. Tjeck den
How do I add a new PCI video card on my DELL OptiPlex GX110
http://forums.us.dell.com/supportforums/board/message?board.id=oplex_video&message.id=7421
Avatar billede frazze Nybegynder
13. december 2004 - 17:13 #11
Tak for det halifax. Jeg har søgt på Dell men ikke fundet denne tråd. Jeg prøver det i aften.
Avatar billede frazze Nybegynder
14. december 2004 - 21:03 #12
Tak for hjælpen, halifax. Jeg gjorde som beskrevet i linken og installerede drivers i fejlsikret tilstand. Det fungerede fint. Sender du et svar så kvitterer jeg med points.
Avatar billede halifax Nybegynder
15. december 2004 - 07:18 #13
Jeps, tillykke med løsnngen. Her er svar....