Avatar billede roadrunr Nybegynder
07. december 2004 - 16:42 Der er 5 kommentarer

FTP-Server med SSL

Hej

Jeg skal have indkøbt en FTP Server der understøtter SSL/Kryptering. Hvilke gode produkter er tilgængelige på markedet?

Yderligere:
Er der nogle typiske problemer med FTP og SSL, som jeg skal være opmærksom på. Her tænker jeg bl.a. på klienterne, sikkerhed m.m.

Jeg ser frem til at modtage gode input :)
Avatar billede bufferzone Praktikant
08. december 2004 - 17:00 #1
Som jeg forstår det, kan du ikke bruge ssl og ftp sammen. SSL er jo secure socket layer, dv. sikkerhed på en enkelt socket og ftp kører jo som bekendt med 2 sockets.

Problemet med FTP er, ud over at der kører med to porte, at passwords og brugernavne sendes i klar tekst, men der findes en række løsninger.

Du kan kører Secure FTP, hvor netop password og brugernavne krypteres. Selve den krypterede tekst sendes stadig synlig, dvs ikke i en krypteret tunnes. men det giver alligevel stærkt forbedret sikkerhed.

Du kan bruge forskellige former for VPN, f.eks. IPSec, der understøttes af alle nyere windows servere og SSH der får som gratis løsning til i hvert tilfælde linux og sikkert også til windows. VPN kryptere hele kommunikationen i en tunnel. Det giver god sikkerhed, men er en smule mere vandskeligt at sætte op, og nogle løsninger kræver en klient hos brugeren.

Du skal generelt være opmærksom på at en FTP server fra start sjældent er sat sikkert op og at der kan gørmeget for at sikre den ordentligt. Afhængig af hvad du vælger findes der forskellige guides på nettet om hvordan det gøres
Avatar billede hmortensen Nybegynder
08. december 2004 - 17:44 #2
bufferzone, der findes da ftps (FTP-SSL)

Har dog ingen erfaring med det
Avatar billede bufferzone Praktikant
08. december 2004 - 19:24 #3
Jeg har hørt om det, men aldrig brugt det i praksis. Som jeg forstår FTP-SSL bruges TLS til at sikre negotiationen og SSL til at sikre dataoverførslen.

TLS kan enten betragtes som den nyeste version af SSL eller som en ny tilføjelse til SSL. Hvor sikker den og hvordan den er at have med at gøre i praksis ved jeg ikke, men jeg er gået i gang med at kikke på den.

Jeg har selv i praksis både brugt SSH og IPSec til at kører FTP gennem, det virker relativt smærtefrit
Avatar billede hmortensen Nybegynder
08. december 2004 - 20:02 #4
Jeg prøvede også at finde noget om emnet, men stødte på alt muligt irrelevant.
Smider du lige nogle links, hvis du finder noget der er noget værd ?
Avatar billede bufferzone Praktikant
08. december 2004 - 20:23 #5
Will do, jeg har kikket på RFC'en men den siger ikke så meget om den praktiske implementering og så herjeg nogle gode kontakter jeg trækker på