Avatar billede kasperbc Nybegynder
06. december 2004 - 23:48 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Hjælp med mail form

Hej jeg har problemmer med min mail form.

Den ser sådan her ud:

<form action="mail.php" method="post">
Emne:<br><input type="text" name="emne"><br>
Dit navn:<br><input type="text" name="navn"><br>
Din e-mail adresse:<br><input type="text" name="mail"><br>
evt. Telefonnummer:<br><input type="text" name="tlf"><br>
Skriv din besked her:<br><textarea rows="10" cols="49" name="besked"></textarea><br>
<input type="submit" value="Send Mail"><br><br>
</form>
<?php

$emne=$_POST['emne'];
$navn=$_POST['navn'];
$mail=$_POST['mail'];
$tlf=$_POST['tlf'];
$besked=$_POST['besked'];
$to="kama@1go.dk";

if($mail == ""){
echo "Indtast venligst din email.";
} else {
if(mail($to,$emne,$navn,$besked,$tlf,$mail)) {
echo "Tak for din besked.";
} else {
echo "Der opstod et problem. Tjek venligst at du har udfyldt den hele korrekt.";
}
?>

Men den virker ikke rigtigt...
Avatar billede neocron Nybegynder
07. december 2004 - 00:15 #1
Du skal have lagt dem ind under én variabel.
Dette er et eksempel på at smide alle informationerne ind under $body:
(Husk at linieskift i e-mails laves med \n og ikke med <br>) :)

$body = "Fra: $navn.\n Besked: $besked\n Mail: $mail\n Telefon: $tlf";

mail($modtager, $emne, $body);

Du kan iøvrigt læse en masse smart om mail() funktionen lige her:
http://dk.php.net/manual/en/function.mail.php

Held og lykke med det!
Avatar billede neocron Nybegynder
07. december 2004 - 00:20 #2
Ville lige lave et konkret eksempel:

<?php
$mail_til = "mail@modtager.dk";
$emne = "Testmail";

$navn = "Mig";
$mail = "min@mail.dk";
$tlf = "22445566";
$besked = "Hej her er en mail";

$body = "Du har fået en mail fra $navn!\n";
$body .= "Han har sendt denne besked:\n$mail\n\n";
$body .= "Du kan kontakte $navn via telefon $tlf eller e-mail: $mail";

mail($mail_til, $emne, $body);
?>

Dette kan du så bygge ind i den løsning, du er ved at lave :)
Avatar billede kasperbc Nybegynder
07. december 2004 - 13:50 #3
Viker ikke, ellers er det bare mig :S
Avatar billede neocron Nybegynder
07. december 2004 - 16:01 #4
Det er ikke umuligt, jeg har lavet en fejl - tester det lige og vender tilbage med nyt!
Avatar billede neocron Nybegynder
07. december 2004 - 16:03 #5
Den kode, jeg sidst har skrevet, virker fint hos mig. Hvordan ser din ikke-virkende kode ud?
Avatar billede kasperbc Nybegynder
07. december 2004 - 22:36 #6
prøv lige at kode det sammen med det andet måske mig der gør fejl....
Avatar billede neocron Nybegynder
07. december 2004 - 22:40 #7
Jeg kan lige lave 2 filer og smide op på min hjemmeside, som du kan hente - jeg tester dem lige og det hele, så får du dem i en .rar fil så du selv kan tilpasse det. Går lige 5 min.
Avatar billede neocron Nybegynder
07. december 2004 - 23:12 #8
Hej igen. Undskyld forsinkelsen, men nu er den klar :)
Jeg har lavet lidt om i koden, men du skal være velkommen til at spørge - den gør det samme - bare lidt anderledes struktureret.

Hvis der er noget du ikke forstår, skal du bare sige til.

Link: http://www.webdruid.dk/mailform.rar
Indeholder: form.php og mailform.php
Avatar billede neocron Nybegynder
07. december 2004 - 23:24 #9
Jeg kan lige forklare headers, hvis det er...

Headers gør, at du kan lave nogle foruddefinerede ting.
I dette eksempel bruger jeg to stk - From og Reply-To.

"From: xx@xx.xx" viser hvem der har sendt mailen. Denne kan laves fiktiv ved bare at taste noget volapyk eller sætte variablen med brugerens e-mail ind. F.eks "min@mailrobot.dk" eller noget, så du ved at lige præcis dén eller dé mails kommer fra den kilde.

"Reply-To: xx@xx.xx" angiver en e-mail adresse, som bliver modtager hvis du trykker besvar. Jeg har i eksemplet sat brugerens e-mail adresse ind her, så du bare kan trykke på Besvar og slippe for at aflæse e-mail adressen og skrive den ind.

Du kan se at de adskilles med \r\n.
Dette - og mere - kan du læse mere om her:
http://dk.php.net/manual/en/function.mail.php
Avatar billede kasperbc Nybegynder
08. december 2004 - 14:35 #10
Jeg er lige i skole så kan ikke se....

Men jeg er lidt ny til det med kontakt form, det har jeg ik lært i nu så. Men takker for din hjælp :D
Avatar billede neocron Nybegynder
08. december 2004 - 16:08 #11
Det var da så lidt. Jeg smider lige et svar, så kan du se på det når du kommer hjem.
Avatar billede kasperbc Nybegynder
09. december 2004 - 14:26 #12
her er dine point