Avatar billede rtl Nybegynder
05. december 2004 - 12:49 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Kan komme ind på dele af harddisk

Jeg har 2 harddiske på min pc. Den ene ligger Windows på, men programmer, spil osv ligger på den anden, der er delt i 4 dele. Nu kan jeg dog kun komme ind på 1 af de 4 dele. Når jeg prøver at åbne for en af de andre dele får jeg denne besked: "The disk in drive D is not formatted. Do you want to format it now?"
Nogen, der kan hjælpe?
På forhånd tak for hjælpen.

Mvh
Rtl
Avatar billede jeanette18 Nybegynder
05. december 2004 - 13:36 #1
Du skal have formateret dine partioner. Gå ind i diskhåndtering via denne computer - højreklik - administrere - diskhåndtering - højreklik drevene som skal formateres og formatere.
Avatar billede rtl Nybegynder
05. december 2004 - 13:46 #2
Problemet er at, jeg har vigtige data på drevene, jeg ikke kan komme ind på. Derfor vil jeg helst finde en løsning, hvor jeg kan få adgang til drevene uden at skulle formatere dem.
Avatar billede Slettet bruger
05. december 2004 - 13:57 #3
Kører du med FAT32 eller NTFS
Avatar billede rtl Nybegynder
05. december 2004 - 14:22 #4
NTFS
Avatar billede rtl Nybegynder
05. december 2004 - 15:37 #5
Unskyld, en fejl fra min side. Jeg kører FAT32
Avatar billede Slettet bruger
05. december 2004 - 16:18 #6
Ja men så kan du da starte med at boote op på en Win98 startdiskette og se om den kan se indholdet på dine partitioner, kan den det kan du prøve om du kan flytte dine data før formatering
Avatar billede Slettet bruger
05. december 2004 - 16:26 #7
Alternativt kan du downloade "knoppix" http://tyge.sslug.dk/knoppix/ men det er en tung sag på 700 MB det er en forudsætning at du har et brænderprogram der kan brænde "image"
Hvis du ikke kender "knoppix" så er det et Linuxprogram der kører direkte fra CD-rom du arbejder i et grafisk miljø og kan flytte filer med musen helt som i Windows
Avatar billede jeanette18 Nybegynder
05. december 2004 - 16:33 #8
Har ikke selv prøvet det, men du burde kunne konventere et FAT-drev til NTFS uden at dataerne forsvinder, jvf. min bog omkring diskhåndtering.
Avatar billede Slettet bruger
05. december 2004 - 16:40 #9
"jeanette18" undskyld jeg spørger men jeg er en nysgerrig natur, hvad skulle det hjælpe at convertere til NTFS ?????
Avatar billede johnstigers Seniormester
05. december 2004 - 20:13 #10
Og hvad skulle knoppix hjælpe?

Prøv en chkdsk på et af drevene
f.eks. chkdsk /r/f på d:
Avatar billede jeanette18 Nybegynder
05. december 2004 - 20:38 #11
Helgec> Jeg vil da mene at konventeringen kan være med til at åbne mulighed for at han kan få "kontakt" med de drev hvor der ligger dataer på.
Som jeg ser spørgsmålet ligger der dataer på drev som ikke er formateret. Lyder mystisk i mine ører også selv om det er fat32. Er der noget jeg her har misforstået vil jeg meget gerne høre jeres kommentarer:)
Avatar billede Slettet bruger
05. december 2004 - 20:50 #12
"Og hvad skulle knoppix hjælpe?"
Pudsigt spørgsmål, som jeg skriver, "så er det et Linuxprogram der kører direkte fra CD-rom du arbejder i et grafisk miljø og kan flytte filer med musen helt som i Windows"
og som jeg har forstået på spørgeren er han/hun ikke uvillig til at formatere sine drev han ønsker blot at redde nogle data.
Men måske har jeg misforstået noget
Avatar billede Slettet bruger
05. december 2004 - 20:54 #13
"Helgec> Jeg vil da mene at konventeringen kan være med til at åbne mulighed for at han kan få "kontakt" med de drev hvor der ligger dataer på."
Jamen det tør jeg bestemt ikke afvise du har ret i jeg har aldrig selv oplevet den slags mirakler, hvad der derimod er helt sikkert skulle det lykkedes at convertere til NTFS så er spørgeren helt sikkert på herrens mark med hensyn til at redde sine data med enkle midler
Avatar billede Slettet bruger
05. december 2004 - 21:00 #14
iøvrigt anbefalede jeg da også spørgeren først at forsøge at flytte sine filer after at han havde bootet på startdisketten, måske lidt gammeldags men det sker da at det virker
Avatar billede johnstigers Seniormester
05. december 2004 - 21:01 #15
jeannette18> det kan være disken bare har mistet nogle allokeringstabeller - dvs. windows kan ikke se om harddisken er ok el. ej og vil pr. default anbefale at formattere for at rette denne fejl.

helgec> hvis nu jeg lige gad at læse dit indlæg færdig... (det havde jeg ikke og derfor min undrende kommentar - kan godt se NU hvorfor du anbefalte Knoppix ;))
Avatar billede jeanette18 Nybegynder
05. december 2004 - 22:07 #16
Helgec & Stigers> I får tak for oplysningerne. Jeg er nu efterfølgene lige gået ind i mit hæfte "windows xp - expertviden" som bruger næsten 10 sider om diskhåndtering, for at få den helt nøjagtige beskrivelse af konventeringen. Her et lille udpluk omkring konventering. Citat: du kan konventere et drev med FAT til NTFS, uden at dataerne forsvinder. Det kræves dog, at drevet ikke er helt fyldt, da der skal være plads til en "buffer" hvor dataerne midlertidigt anbringes under konventeringen. Du kan ikke konventere fra NTFS til FAT. Den eneste metode til denne "konventering" er at sikkerhedskopiere alle filer og herefter genformatere drevet med FAT.
Sådan konventerer du et FAT-drev til NTFS osv.
Disse her oplysninger blot til orientering.
Og undskyld rtl at det virker som lidt spam, håber det er ok.
Avatar billede Slettet bruger
05. december 2004 - 22:34 #17
Jeg kan kun tale for mig og sige at der er intet,absolut intet nyt i det du der skriver og jeg mener da heller ikke jeg på noget tidspunkt har imødegået denne påstand.
Hvad jeg har skrevet og det kan du ikke rokke et komma ved er
"at det er betydelig nemmere at redde data fra en FAT partition hvis det er gået galt og man ikke har både den fornødne viden og de programmer der kræves hvis man skal gøre sig håb om at redde data fra en NTFS partition"
Det var grunden til at jeg undrede mig da du foreslog en convertering som løsning på spørgerens problem.
I øvrigt lader det jo til at samme spørger blot har manglet lidt adspredelse her i week-enden, han har sikkert længe løst sit problem
Avatar billede rtl Nybegynder
06. december 2004 - 20:54 #18
Har endnu ikke haft held med jeres løsninger. Jeg har tidligere oplevet det samme. Det løste jeg ved at formatere harddisken, hvor jeg har Windows på. Dette vil jeg dog helst undgå, men ved ikke om det kan hjælpe jer til at finde mit problem.
Avatar billede Slettet bruger
06. december 2004 - 21:00 #19
Har du prøvet at boote på en Win98 startdiskette ??
Avatar billede Slettet bruger
06. december 2004 - 21:01 #20
Eller spurgt på en anden måde hvad har du forsøgt ??
Avatar billede rtl Nybegynder
07. december 2004 - 22:09 #21
Har prøvet en chkdsk /r/f og at boote fra en win98 startdiskette. Ingen af delene har hjulpet, så vil nu prøve at formatere c drevet, da dette har afhjulpet dette problem før. Vender tilbage, når jeg har fået formateret.
Iøvrigt tak for hjælpen - det er super :-)
Avatar billede Slettet bruger
07. december 2004 - 23:55 #22
Ja nu er det jo muligvis for sent men det jeg mente med startdisketten var altså at såfremt den kunne se de partitioner med dine data at du så kunne kopiere samme data inden du formaterede
Avatar billede rtl Nybegynder
10. december 2004 - 16:59 #23
Undskylder, at jeg først vender tilbage nu. Jeg har nu afprøvet jeres forslag uden held. Jeg har derfor formateret drevene, men har efter formateringen fået et nyt problem. Mit internet er nemlig begyndte at hakke, når jeg "scroller". Har installeret de påkrævede drivers og er efterhånden ved at være godt frustreret over computeren.
Avatar billede rtl Nybegynder
23. februar 2005 - 17:02 #24
Det endte med en formatering af harddisken, så snupper selv pointene. Håber det er i orden. I skal have tak for hjælpen alligevel.