Avatar billede michael_aggerholm Nybegynder
04. december 2004 - 17:44 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til et par Hijackthis logfiler

Hej Eksperter

Jeg har fået den fornemme opgave at skulle rense et par PC'er for skidt og snavs.
Så jeg søger hjælp til at skelne mellem skidt og kanel i et par logfiler.

Her er den første:
Logfile of HijackThis v1.98.2
Scan saved at 17:14:10, on 12/04/2004

Running processes:
C:\WINDOWS\System32\smss.exe
C:\WINDOWS\system32\lsass.exe
C:\WINDOWS\Explorer.EXE
C:\ATI-CPanel\atiptaxx.exe
C:\Programmer\Analog Devices\SoundMAX\SMTray.exe
C:\WINDOWS\tcupdater.exe
C:\windows\redirect9a.exe
C:\PROGRA~1\Grisoft\AVG6\avgcc32.exe
C:\windows\180ax.exe
C:\Programmer\Fælles filer\Microsoft Shared\Works Shared\WkUFind.exe
C:\WINDOWS\System32\ctfmon.exe
C:\Programmer\Messenger\msmsgs.exe
C:\Programmer\InterVideo\Common\Bin\WinCinemaMgr.exe
C:\PROGRA~1\Grisoft\AVG6\avgserv.exe
C:\Programmer\Analog Devices\SoundMAX\SMAgent.exe
C:\Documents and Settings\bjarne\Skrivebord\hijackthis.exe

R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Search_URL = about:blank
R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Bar = http://www.oemji.com/side_search.html
R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Page = http://www.oemji.com
R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://www.gratisspil.dk/
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,SearchAssistant = about:blank
R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Search,SearchAssistant = http://www.oemji.com/side_search.html
R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\SearchURL,(Default) = http://www.oemji.com/side_search.html
R3 - URLSearchHook: (no name) - {CA0E28FA-1AFD-4C21-A8DC-70EB5BE2F076} - C:\Programmer\SurfSideKick 2\SskBho.dll
O2 - BHO: (no name) - {53707962-6F74-2D53-2644-206D7942484F} - C:\PROGRA~1\SPYBOT~1\SDHelper.dll
O3 - Toolbar: &Radio - {8E718888-423F-11D2-876E-00A0C9082467} - C:\WINDOWS\System32\msdxm.ocx
O3 - Toolbar: Games toolbar - {02ffc86e-283e-4faa-95d6-addca024f30a} - C:\Programmer\Games\tbGame.dll
O3 - Toolbar: Searchfst Class - {000277A3-7D84-406a-9799-D12A81594693} - C:\WINDOWS\srchfst.dll
O3 - Toolbar: Oemji - {804DB5C7-31E6-4885-850A-F1941B58A4C7} - C:\Programmer\Oemji\Toolbar\OemjiSearch.dll
O4 - HKLM\..\Run: [ATIModeChange] Ati2mdxx.exe
O4 - HKLM\..\Run: [ATIPTA] C:\ATI-CPanel\atiptaxx.exe
O4 - HKLM\..\Run: [Smapp] C:\Programmer\Analog Devices\SoundMAX\SMTray.exe
O4 - HKLM\..\Run: [tpcupdater] C:\WINDOWS\tcupdater.exe
O4 - HKLM\..\Run: [redirect] C:\windows\redirect9a.exe
O4 - HKLM\..\Run: [AVG_CC] C:\PROGRA~1\Grisoft\AVG6\avgcc32.exe /STARTUP
O4 - HKLM\..\Run: [180ax] c:\windows\180ax.exe
O4 - HKLM\..\Run: [Games toolbar] rundll32.exe "C:\PROGRA~1\Games\tbGame.dll" DllShowTB
O4 - HKLM\..\Run: [SurfSideKick 2] C:\Programmer\SurfSideKick 2\Ssk.exe
O4 - HKLM\..\Run: [SrchfstUpdate] C:\WINDOWS\srchupdt.exe
O4 - HKLM\..\Run: [Microsoft Works Update Detection] C:\Programmer\Fælles filer\Microsoft Shared\Works Shared\WkUFind.exe
O4 - HKLM\..\Run: [Create A Monster] "C:\Programmer\Kudd.com\createAMonster.exe" -run
O4 - HKLM\..\Run: [atmh] C:\WINDOWS\atmh.exe
O4 - HKCU\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\System32\ctfmon.exe
O4 - HKCU\..\Run: [MSMSGS] "C:\Programmer\Messenger\msmsgs.exe" /background
O4 - HKCU\..\Run: [SurfSideKick 2] C:\Programmer\SurfSideKick 2\Ssk.exe
O4 - Global Startup: InterVideo WinCinema Manager.lnk = C:\Programmer\InterVideo\Common\Bin\WinCinemaMgr.exe
O4 - Global Startup: Microsoft Office.lnk = C:\Programmer\Microsoft Office\Office10\OSA.EXE
O9 - Extra button: BrowserVillage - {3777E5B0-CAB1-425a-BFF1-849EF1056026} - C:\Programmer\BrowserVillage\BrowserVillageBar.dll
O9 - Extra button: Related - {c95fe080-8f5d-11d2-a20b-00aa003c157a} - C:\WINDOWS\web\related.htm
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Show &Related Links - {c95fe080-8f5d-11d2-a20b-00aa003c157a} - C:\WINDOWS\web\related.htm
O9 - Extra button: Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Programmer\Messenger\MSMSGS.EXE
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Programmer\Messenger\MSMSGS.EXE
O16 - DPF: {79849612-A98F-45B8-95E9-4D13C7B6B35C} (Loader2 Control) - http://static.topconverting.com/activex/loader2.ocx

Inden jeg poster den næste har jeg lige et enkelt spørgsmål.

Hvis man på en XP maskine kører med flere brugere, skal man så lave en logfil for hver bruger?
Eller er det nok at logge ind med en bruger der står som computeraministrator, eller hvordan?
Jeg har idag ryddet op på denne maskine med Spybot, og her var det åbenbart nødvendigt at køre programmet under hver enkelt bruger.

Jeg håber I gider gøre jer ulejligheden med at tjekke logfilerne.
Og gerne med en vejlening til femgangsmåden.

Mvh Michael
Avatar billede michael_aggerholm Nybegynder
04. december 2004 - 17:47 #1
Det skal forresten lige nævnes, at den PC, som logfilen er en familie PC, hvor knægten (ca 8 år) ynder at spille spil fra siden www.gratisspil.dk.
Er det her alt l*rtet kommer fra?
Hvis ja, kommer det af sig selv, eller er det fordi han klikker ja til ting han ikke ved hvad er?

Mvh Michael
Avatar billede arlet Juniormester
04. december 2004 - 17:48 #2
Ryd lige lidt mere op i loggen ved at køre denne scanner:
http://www.arlet.dk/mwti.htm

genstart og ny hijackthis log
Avatar billede michael_aggerholm Nybegynder
04. december 2004 - 17:52 #3
Det vil jeg lige gøre (det er naboens PC).

Kan du svare på, om jeg skal oprette flere logfiler til "flerbruger-PC'en"?
Hvis ikke kan jeg jo ligeså godt få smidt den anden logfil herind. :-)
(Efter jeg har ryddet op med dit link) :-)

Mvh Michael
Avatar billede arlet Juniormester
04. december 2004 - 18:00 #4
Ja, men denne log skal først være ren inden du poster den andens brugers hijackthis log, da det ellers bliver rodet sammen..

Der kan ligge noget i de lokale indstillinger for hver bruger..
Avatar billede michael_aggerholm Nybegynder
04. december 2004 - 21:24 #5
Så har jeg kørt den antivirus du foreslog.
Den fandt et hav af vira, men fjernede ikke rigtig så mange af dem.

Nu ser logfilen sådan her ud:
Logfile of HijackThis v1.98.2
Scan saved at 21:11:34, on 12/04/2004

Running processes:
C:\WINDOWS\System32\smss.exe
C:\WINDOWS\system32\lsass.exe
C:\WINDOWS\Explorer.EXE
C:\ATI-CPanel\atiptaxx.exe
C:\Programmer\Analog Devices\SoundMAX\SMTray.exe
C:\WINDOWS\tcupdater.exe
C:\windows\redirect9a.exe
C:\PROGRA~1\Grisoft\AVG6\avgcc32.exe
C:\Programmer\Fælles filer\Microsoft Shared\Works Shared\WkUFind.exe
C:\WINDOWS\System32\ctfmon.exe
C:\Programmer\Messenger\msmsgs.exe
C:\Programmer\InterVideo\Common\Bin\WinCinemaMgr.exe
C:\PROGRA~1\Grisoft\AVG6\avgserv.exe
C:\Programmer\Analog Devices\SoundMAX\SMAgent.exe
C:\Documents and Settings\bjarne\Skrivebord\hijackthis.exe

R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Search_URL = about:blank
R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Bar = http://www.oemji.com/side_search.html
R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Page = http://www.oemji.com
R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://www.gratisspil.dk/
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,SearchAssistant = about:blank
R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Search,SearchAssistant = http://www.oemji.com/side_search.html
R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\SearchURL,(Default) = http://www.oemji.com/side_search.html
R3 - URLSearchHook: (no name) - {CA0E28FA-1AFD-4C21-A8DC-70EB5BE2F076} - C:\Programmer\SurfSideKick 2\SskBho.dll
O2 - BHO: (no name) - {53707962-6F74-2D53-2644-206D7942484F} - C:\PROGRA~1\SPYBOT~1\SDHelper.dll
O3 - Toolbar: &Radio - {8E718888-423F-11D2-876E-00A0C9082467} - C:\WINDOWS\System32\msdxm.ocx
O3 - Toolbar: Games toolbar - {02ffc86e-283e-4faa-95d6-addca024f30a} - C:\Programmer\Games\tbGame.dll
O3 - Toolbar: Searchfst Class - {000277A3-7D84-406a-9799-D12A81594693} - C:\WINDOWS\srchfst.dll
O3 - Toolbar: Oemji - {804DB5C7-31E6-4885-850A-F1941B58A4C7} - C:\Programmer\Oemji\Toolbar\OemjiSearch.dll
O4 - HKLM\..\Run: [ATIModeChange] Ati2mdxx.exe
O4 - HKLM\..\Run: [ATIPTA] C:\ATI-CPanel\atiptaxx.exe
O4 - HKLM\..\Run: [Smapp] C:\Programmer\Analog Devices\SoundMAX\SMTray.exe
O4 - HKLM\..\Run: [tpcupdater] C:\WINDOWS\tcupdater.exe
O4 - HKLM\..\Run: [redirect] C:\windows\redirect9a.exe
O4 - HKLM\..\Run: [AVG_CC] C:\PROGRA~1\Grisoft\AVG6\avgcc32.exe /STARTUP
O4 - HKLM\..\Run: [Games toolbar] rundll32.exe "C:\PROGRA~1\Games\tbGame.dll" DllShowTB
O4 - HKLM\..\Run: [SurfSideKick 2] C:\Programmer\SurfSideKick 2\Ssk.exe
O4 - HKLM\..\Run: [SrchfstUpdate] C:\WINDOWS\srchupdt.exe
O4 - HKLM\..\Run: [Microsoft Works Update Detection] C:\Programmer\Fælles filer\Microsoft Shared\Works Shared\WkUFind.exe
O4 - HKLM\..\Run: [atmh] C:\WINDOWS\atmh.exe
O4 - HKCU\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\System32\ctfmon.exe
O4 - HKCU\..\Run: [MSMSGS] "C:\Programmer\Messenger\msmsgs.exe" /background
O4 - HKCU\..\Run: [SurfSideKick 2] C:\Programmer\SurfSideKick 2\Ssk.exe
O4 - Global Startup: InterVideo WinCinema Manager.lnk = C:\Programmer\InterVideo\Common\Bin\WinCinemaMgr.exe
O4 - Global Startup: Microsoft Office.lnk = C:\Programmer\Microsoft Office\Office10\OSA.EXE
O9 - Extra button: BrowserVillage - {3777E5B0-CAB1-425a-BFF1-849EF1056026} - C:\Programmer\BrowserVillage\BrowserVillageBar.dll
O9 - Extra button: Related - {c95fe080-8f5d-11d2-a20b-00aa003c157a} - C:\WINDOWS\web\related.htm
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Show &Related Links - {c95fe080-8f5d-11d2-a20b-00aa003c157a} - C:\WINDOWS\web\related.htm
O9 - Extra button: Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Programmer\Messenger\MSMSGS.EXE
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Programmer\Messenger\MSMSGS.EXE
O16 - DPF: {79849612-A98F-45B8-95E9-4D13C7B6B35C} (Loader2 Control) - http://static.topconverting.com/activex/loader2.ocx

Mvh Michael
Avatar billede arlet Juniormester
04. december 2004 - 21:27 #6
Tjekker loggen nu
Avatar billede arlet Juniormester
04. december 2004 - 21:31 #7
Du skal nu til at i gang med at fixe:

Deaktiver systemgendannelse:
http://www.arlet.dk/systemgendannelsen.htm

Kør Hijackthis, scan, sæt flueben ved linierne listet her, luk alle vinduer undtaget Hijackthis, klik på fix checked, luk hijackthis igen.
Dobbelttjek, så alt kommer med.

R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Search_URL = about:blank
R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Bar = http://www.oemji.com/side_search.html
R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Page = http://www.oemji.com
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,SearchAssistant = about:blank
R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Search,SearchAssistant = http://www.oemji.com/side_search.html
R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\SearchURL,(Default) = http://www.oemji.com/side_search.html

R3 - URLSearchHook: (no name) - {CA0E28FA-1AFD-4C21-A8DC-70EB5BE2F076} - C:\Programmer\SurfSideKick 2\SskBho.dll

O3 - Toolbar: Games toolbar - {02ffc86e-283e-4faa-95d6-addca024f30a} - C:\Programmer\Games\tbGame.dll
O3 - Toolbar: Searchfst Class - {000277A3-7D84-406a-9799-D12A81594693} - C:\WINDOWS\srchfst.dll
O3 - Toolbar: Oemji - {804DB5C7-31E6-4885-850A-F1941B58A4C7} - C:\Programmer\Oemji\Toolbar\OemjiSearch.dll

O4 - HKLM\..\Run: [tpcupdater] C:\WINDOWS\tcupdater.exe
O4 - HKLM\..\Run: [redirect] C:\windows\redirect9a.exe
O4 - HKLM\..\Run: [Games toolbar] rundll32.exe "C:\PROGRA~1\Games\tbGame.dll" DllShowTB
O4 - HKLM\..\Run: [SurfSideKick 2] C:\Programmer\SurfSideKick 2\Ssk.exe
O4 - HKLM\..\Run: [SrchfstUpdate] C:\WINDOWS\srchupdt.exe
O4 - HKLM\..\Run: [atmh] C:\WINDOWS\atmh.exe
O4 - HKCU\..\Run: [SurfSideKick 2] C:\Programmer\SurfSideKick 2\Ssk.exe

O9 - Extra button: Related - {c95fe080-8f5d-11d2-a20b-00aa003c157a} - C:\WINDOWS\web\related.htm
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Show &Related Links - {c95fe080-8f5d-11d2-a20b-00aa003c157a} - C:\WINDOWS\web\related.htm

O16 - DPF: {79849612-A98F-45B8-95E9-4D13C7B6B35C} (Loader2 Control) - http://static.topconverting.com/activex/loader2.ocx

--------------------------------------------------------------------

Åbn en tilfældig mappe, klik på Funktioner=>Mappeindstillinger=>Vis.
Fjern flueben ved "Skjul beskyttede operativsystemfiler".
Fjern flueben ved "Skjul filtypenavne for kendte filtyper".
Sæt prik i "Vis skjulte filer og mapper".

--------------------------------------------------------------------

Find og slet manuelt i fejlsikret(f8 ved opstart):

C:\WINDOWS\tcupdater.exe
C:\windows\redirect9a.exe
C:\Programmer\SurfSideKick 2\Ssk.exe
C:\WINDOWS\atmh.exe

------------------------------------------------

Hent og kør ad-aware herfra: http://www.arlet.dk/spywarescanner.htm
slet alt hvad den finder

----------------------------------------------------------

Derefter genstarter du og sender en ny log herind, for at se om vi har fået den helt ren.
Først når din log er endelig godkendt, må du aktiver din systemgendannelse igen.
Avatar billede michael_aggerholm Nybegynder
05. december 2004 - 19:29 #8
Så har jeg vist gjort som jeg skulle. :-)
(naboen var ikke hjeem idag, så det trak lidt ud)

Efter at have fixet kunne jeg ikke finde C:\WINDOWS\atmh.exe

Jeg stødte efterfølgende på to popups, en da jeg gik ind på eksperten og en hvor vinduet hed "advertisment", som kom mere "spontant"

Hvordan ser loggen ud nu?:

Logfile of HijackThis v1.98.2
Scan saved at 19:08:50, on 12/05/2004

Running processes:
C:\WINDOWS\System32\smss.exe
C:\WINDOWS\system32\lsass.exe
C:\WINDOWS\Explorer.EXE
C:\ATI-CPanel\atiptaxx.exe
C:\Programmer\Analog Devices\SoundMAX\SMTray.exe
C:\PROGRA~1\Grisoft\AVG6\avgcc32.exe
C:\Programmer\Fælles filer\Microsoft Shared\Works Shared\WkUFind.exe
C:\WINDOWS\System32\ctfmon.exe
C:\Programmer\Messenger\msmsgs.exe
C:\Programmer\InterVideo\Common\Bin\WinCinemaMgr.exe
C:\PROGRA~1\Grisoft\AVG6\avgserv.exe
C:\Programmer\Analog Devices\SoundMAX\SMAgent.exe
C:\Programmer\Internet Explorer\IEXPLORE.EXE
C:\Documents and Settings\bjarne\Skrivebord\hijackthis.exe

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://www.google.dk/
O2 - BHO: (no name) - {53707962-6F74-2D53-2644-206D7942484F} - C:\PROGRA~1\SPYBOT~1\SDHelper.dll
O3 - Toolbar: &Radio - {8E718888-423F-11D2-876E-00A0C9082467} - C:\WINDOWS\System32\msdxm.ocx
O4 - HKLM\..\Run: [ATIModeChange] Ati2mdxx.exe
O4 - HKLM\..\Run: [ATIPTA] C:\ATI-CPanel\atiptaxx.exe
O4 - HKLM\..\Run: [Smapp] C:\Programmer\Analog Devices\SoundMAX\SMTray.exe
O4 - HKLM\..\Run: [AVG_CC] C:\PROGRA~1\Grisoft\AVG6\avgcc32.exe /STARTUP
O4 - HKLM\..\Run: [Microsoft Works Update Detection] C:\Programmer\Fælles filer\Microsoft Shared\Works Shared\WkUFind.exe
O4 - HKCU\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\System32\ctfmon.exe
O4 - HKCU\..\Run: [MSMSGS] "C:\Programmer\Messenger\msmsgs.exe" /background
O4 - Global Startup: InterVideo WinCinema Manager.lnk = C:\Programmer\InterVideo\Common\Bin\WinCinemaMgr.exe
O4 - Global Startup: Microsoft Office.lnk = C:\Programmer\Microsoft Office\Office10\OSA.EXE
O9 - Extra button: BrowserVillage - {3777E5B0-CAB1-425a-BFF1-849EF1056026} - (no file)
O9 - Extra button: Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Programmer\Messenger\MSMSGS.EXE
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Programmer\Messenger\MSMSGS.EXE

Mvh Michael
Avatar billede arlet Juniormester
05. december 2004 - 19:32 #9
Så er du ren og kan aktiver din systemgendannelse igen

For at beskytte dig mod snavs har jeg lavet en sikkerhedspakke,
som du kan hente her : www.arlet.dk/pakke.htm
Avatar billede michael_aggerholm Nybegynder
05. december 2004 - 20:28 #10
Naboen siger garanteret tak for hjælpen. :-)
Den anden PC jeg snakkede om, bliver ikke i denne omgang, da jeg bare er på besøg hos min far og tager hjem igen imorgen, så det må blive næste gang jeg kommer forbi.

Tak for det.

Mvh Michael
Avatar billede arlet Juniormester
05. december 2004 - 20:31 #11
Helt i orden..
Du lægger den bare i denne tråd, så får jeg en mail...