Avatar billede jlfunder Nybegynder
30. november 2004 - 21:28 Der er 5 kommentarer

Bruges computer/lydkort som DTS-dekoder?

Jeg overvejer at få en hjemmebiograf sat op, hvor jeg bruger min computer som afspiller.
Det skal være nogenlunde lavt budget, så jeg overvejer at købe et (computer)højttalersæt med 4 satellite, en center og en sub.(dvs. 5.1), som fx.  Logitech Z 5500(som rent faktisk har dts-dekoder indbygget)

De fleste har dog ikke indbygget DTS-dekoder, så jeg tænkte om det overhovedet er nødvendigt?
Hvis lyden bliver sendt digitalt fra computeren over i højttalersættet, bliver computeren så brugt som en slags dts-dekoder, eller hvordan hænger sådan noget sammen? Og endnu mere vigtigt: Hvad betyder det for kvaliteten af lyden?
På forhånd tak.
Avatar billede beanworld Nybegynder
30. november 2004 - 21:52 #1
Hej jlfunder

Det du har brug for et et lydkort som kan "streame" dvs. sende et digital signal (som en alm. dvd-afspiller). Der er her tale om lydformaterne Dolby Digital og DTS, som stort set alle DVD film idag har, disse er begge 6 kanals. Dvs. 5 kanaler og en lavfrekvens-kanal (sub). Jeg vil ikke enbefale at dekode lyden i PCen, et sådan lydkort vil desuden være dyrer end et der kun "streamer". Jeg har faktisk ikke hørt om et sådan produkt, men det skal sikkert nok findes.

Du du burde gøre var at skaffe en reciever, dvs. en forstærker som har indbygget DTS og DD dekoder. Dvs. du sender signalet fra PCen over et lydkort som understøtter dette, hvilket et 300 krs (vil jeg tro)lydkort gør. Bare sørg for at se efter at lydkortet har en optisk/koaxial udgang. Det bedste i dit tilfælge ville nok være at købe et sæt fra fx Logitech. Her får du meget for pengene, samtid med kvalliteten er i orden. Lad det være sagt skal du ikke regne med et sæt som lyder som en THX godkendt "Imperial" biograf, selvom sættet evt. er THX godkendt.

Lydkvalliten afhænger altid af hvor dyrt udstyr du køber, udtrykket: "du får hvad du betaler for" passer ret tit i denne kategori. Køber du et sæt fra Logitech vil jeg ikke investere 5000 kr. i et lydkort, ellet købe et optisk kabel til 2000 kr. Sørg for at holde all dine komponenter i samme prisklasse, eller spilder du bare dine penge - da du ikke vil kunne mærke forskel. Til et logitech sæt, er det fint med et optisk kabel fra bilka og et lydkort fra bilka (hvis det da er billigt.

Hvis jeg var dig ville jeg nok købe en stationær DVD afspiller til billige penge, en sådan ville væe perfekt at sætte sammen med det sæt du skriver om fra Logitach. Så har du den optiske udgang, og du har en scart/svhs udgang til billedet, som tit bliver bedre end et billigt TVout fra PC.

Noget af det bedste man kan have som afspiller har jeg selv oplevet er en Xbox. Da denne med lidt tilbehør kan "streame" DD og DTS lyd både i spol men også i film. Du kan sågar opleve divx film med 6 kanaler som Xboxen let kna afspille... Desuden virker xboxen fortrinligt med et widescreen-tv, hvilket TVout aldrig rigtig kan lave et godt billede til. Så overvej det lige hvis du har et widescreen-tv, at billedet ikke altid er specielt godt fra TVout.

Håber du blev klogere, eller spørg du bare!
Avatar billede jlfunder Nybegynder
30. november 2004 - 22:21 #2
Tak for svaret, men...
Jeg er ikke helt sikker på jeg forstår hvad du mener. Som jeg sidder lige nu kan jeg godt høre DTS sporet på en DVD, så på en eller anden måde må computeren jo dekode det?

Men det du foreslår er altså at jeg køber en forstærker som skal stå og virke som en dekoder imellem computeren og højttalersættet?
Jeg kan prøve beskrive det hele, som jeg havde forestillet mig, så kan du fortælle hvad jeg mangler:

Video: 1 computer med DVI-I udgang fra grafikkortet(som kan køre opløsningen 1280x720) over i (fx) Sanyo PLV Z2. Jeg vil tro det giver rimelig godt billede(og så kan jeg også spille half-life 2)

Lyd: 1 computer med (fx) AUDIOTRAK Prodigy 192, som lydkort med optisk digitalt output over i (fx) Cambridge SoundWorks MegaWorks 510D(for at tage noget uden dts-dekoder).

Mangler der en helt anden forstærker med dts-dekoder her, som skal være imellem lydkortet og højttalersættet? For så må jeg hellere købe et højttalersæt med indbygget dts-dekoder.
Avatar billede beanworld Nybegynder
30. november 2004 - 22:29 #3
Hej igen! - Ja computeren decoder et 2-kanals lydspor til dig, sådan du kan hører lyden. Hvis jeg er med på hvad du sidder og laver...! Køb et højttaler sæt, som det fra logitech hvor der i forstærkeren er indbygget DD og DTS decoder. Det kan godt være PCen kan decode lyden med det rette program, og hvis lydkortet understøtter dette, men du skal være opmærksom på at det kan blive svært at få til at virke 100%. Specielt DTS er ikke altid lige let at få til at virke, hvorimod DD er mere "venlig". Du vil få et rigtig godt billede over DVI!!

Du har ret i at der mange "et eller andet" - altså en enhed til at decode lyden. Så køb noget med en indbygget decoder...

Håber du blev lidt klogere, det er nemlig lidt svært at beskrive det så det er let at forstår!
Avatar billede jlfunder Nybegynder
30. november 2004 - 22:49 #4
Ah, jeg tror jeg er ved at forstå nu. Folk ved sgu meget herinde... :)
Jeg har googlet lidt rundt og fundet bla. at folk siger at Creative Sound Blaster Audigy 2 "decodes dts".
Og som software decoding kan jeg fx. nævne:
The Deluxe version of PowerDVD includes Dolby Pro Logic IIx decoding, Dolby Digital EX decoding, MLP decoding, DTS decoding, DivX Pro playback and DVD-Audio playback.
Der står jo dts coding... og dts dekodning er vel dts dekodning, ik? Der findes ikke gode eller dårlige dts dekoder? Eller måske mener de noget helt andet?
Avatar billede jlfunder Nybegynder
30. november 2004 - 22:55 #5