Avatar billede tankbilligt.dk Nybegynder
30. november 2004 - 18:43 Der er 10 kommentarer og
3 løsninger

Virksomhedsøkonomi: Rangordning af nøgletal

Hvordan griber jeg denne opgave an?

Jeg skal rangordne følgende nøgletal (for Vestas A/S), med den vigtigste øverst osv...

Afkastningsgrad

Egenkapitalens forrentning

Overskudsgrad

Dækningsgrad

Nulpunktsomsætning

Sikkerhedsmargin

Varelagerets omsætningshastighed

Varedebitorernes omsætningshastighed

Likviditetsgrad

Soliditetsgrad
Avatar billede gak Nybegynder
30. november 2004 - 19:13 #1
Det kommer godt nok an på, hvilke øjne der ser, hvad de finder vigtigst, og hvilken situation virksomheden på et givet tidspunkt er i.
Salgsdirektøren ser nok helt anderledes på det end økonomidirektøren eller den administrerende direktør!

Og de "almene" medarbejdere ser mest på faktorer, som ikke er på listen.

Det, der er vigtigst i juli er jo slet ikke nødvendigvis vigtigst i november.

Hvor er opgaven stillet?
Avatar billede gak Nybegynder
30. november 2004 - 19:18 #2
Mener du umiddelbart noget selv og hvorfor mener du så netop det?
Avatar billede ravnemor Juniormester
30. november 2004 - 19:38 #3
Her kan du læse lidt mere og der står også noget om Vestas, men har ikke selv læst det igennem:
http://www.nykat-gym.dk/fagene/Erhvervsoekonomi/

Hvis jeg tænker tilbage på da jeg selv gik på handelsskolen, ville jeg nok ssætte Dækningsgrad eller Varelagerets omsætningshastighed øverst, men er det de tal som burde være højest der skal øverst, eller det nøgletal som er vigtigst for firmaet at kigge på ?
Avatar billede ravnemor Juniormester
30. november 2004 - 19:43 #4
Et lille udsnit, søg evt. på siden under nøgletal:

Til vurdering af virksomhedens økonomi kan det være hensigtsmæssigt at beregne forskellige nøgletal: Hvad er vi interesseret i at vurdere?
    Ejerne kan være interesseret i at se, hvordan deres investering klarer sig i forhold til andre mulige anbringelser af pengene. Hvis de solgte virksomheden, kunne de f.eks. sætte pengene i banken eller købe obligationer. Det giver rente. Det, der "svarer til renten" i virksomheden er egenkapitalforrentningen. Overskuddet efter skat beregnes som en procent af egenkapitalen. I det ovenstående tilfælde ser den ud til at være meget tilfredsstillende, idet obligationsrenten på det pågældende tidspunkt kun var omkring 5 pct.
  Vi kan også være interesset i den såkaldte margin, også kaldet overskudsgraden. Her sættes overskuddet i pct. af omsætningen: Hvor stor en andel af en krones omsætning er overskud?
    Egenkapitalandelen, også kaldet soliditeten, viser, hvor stor en andel af virksomheden der er selvfinansierende: Hvor meget er egenkapital, og hvor meget er fremmedkapital (bankgæld, prioritetsgæld, udlandslån, etc.)? Hvis ejerne ellers "føler lidt" for virksomheden, siger dette nøgletal altså noget om, hvor stor en kapital, der er at "tære på" i nedgangsperioder. Når egenkapitalen er væk, kan virksomheden blive tvunget til at lukke.
Avatar billede tankbilligt.dk Nybegynder
30. november 2004 - 20:10 #5
Opgaven stillet:

Der skal laves en sammenfattende konklusion af regnskabsanalysen.
Her skal du/I rangordne nøgletallene efter vigtighed, og begrunde rangordningen
Avatar billede gak Nybegynder
30. november 2004 - 20:24 #6
Efter min mening er du nødt til at fortælle hvilket niveau dette er til, idet det nok ikke er rimeligt at anvende terminologi og begreber lært på HA- eller HD-studiet hvis det er handelsskole, hvor opgaven er stillet.

Og hvilken uddannelse på handelsskole er måske også relevant.
Avatar billede tankbilligt.dk Nybegynder
30. november 2004 - 20:43 #7
Det er "Virksomhedsøkonomi C" på HTX
Avatar billede therevelation Nybegynder
01. december 2004 - 00:02 #8
jamen, vi kan jo ikke se din analyse, og rangordnen skal jo laves udfra den.  I analysen læg mærke til de tal der stikker mest øjnene  - er der meget minus/plus nogen steder. Hvorfor er der så det?  kan forestille mig det er sådan du skal gribe det an.
Avatar billede jomhum Nybegynder
01. december 2004 - 20:57 #9
Generelt bør man anføre nøgletal rangordnet i stigende detaljeringsgrad, således at læseren først får et overordnet billede af virksomheden, og herefter går videre ned i detaljen. Hvis jeg selv skulle sætte mig ind i en virksomheds situation ville jeg først og fremmest ønske at vide om der var overskud, og herefter hvor solid økonomien var (soliditet og likviditet m.m.) - disse nøgletal siger noget om virksomhedens aktuelle situation. Herefter kunne det være interessant at vide noget om usikkerheden i virksomheden (nulpunktsomsætning, sikkerhedsmargin, lageromsætning m.m.)for at vurdere hvor udsat virksomheden er fremefter. Således har du i det mindste rangordnet nøgletallene i nogle kasser!
Avatar billede tankbilligt.dk Nybegynder
26. december 2004 - 00:17 #10
Point?
Avatar billede therevelation Nybegynder
26. december 2004 - 01:24 #11
nej tak *s* giv dem til de andre ;o)
Avatar billede gak Nybegynder
26. december 2004 - 11:34 #12
7 point må være rigeligt, mange tak...... :-)

Vil du ikke poste din løsning, når du nu hjemtager hovedparten af pointe selv?
Vil gerne se, hvad du kom frem til og ISÆR nogle af argumenterne....
Avatar billede ravnemor Juniormester
26. december 2004 - 16:10 #13
Lægger et svar hvis du mener du kan bruge mine forslag eller link.