Avatar billede pumpin Nybegynder
29. november 2004 - 07:36 Der er 31 kommentarer

amd xp64 3400+

heysan
jeg sider lige med 2500 som brænder i lommen så derfor har jeg besluttede mig at købe en AMD XP 64 3400+ (2.4 ghz) men jeg ved ikke helt hvilket bundkort jeg skal købe til.
Jeg har dog kigget på det her EPoX EP-8KDA3J

jeg er ikke den vilde overclocker jeg vil bare gerne have noget som er godt og stabilt

hvad for noget RAM skal der i sådan et svin?? er PC2700 godt nok eller kan man smide noget dual fanzy panz i ????

håber i kan hjælpe mig med at bestemme hvilket bundkort jeg skal bestile her sener i dag inden klokken 16:00 :D

Venlig hilsen
      Troels
Avatar billede deadmez Nybegynder
29. november 2004 - 08:03 #1
hvis du vil have noget stabilt... så køb da pentium..
Avatar billede alizweb Nybegynder
29. november 2004 - 08:31 #2
Amd 64 da også stabil nok (vil jeg da tro)...
Men det er relegions krig...
3400+ er da kun socket 754 eller  hva det nu er.

Måske skulle du overveje en af de med 939?
Avatar billede freehelp Praktikant
29. november 2004 - 08:42 #3
Pentium er lige lidt forældet her deadmez!

Jeg ville klart tage Asus A8V deluxe og crucial ballistix RAM
http://www.tweakup.dk/article/432/dk/

Har selv dem i 3 maskiner
Avatar billede freehelp Praktikant
29. november 2004 - 08:42 #4
Der er kun soket 939 når vi snakker AMD64 hvis vi snakker guf
Avatar billede alizweb Nybegynder
29. november 2004 - 08:46 #5
Man BURDE efter min mening købe 939 - Det er den nye teknologi, og den er ikke meget dyere end std. 754.

Man kunne også købe et kort baseret på NVidia nForce3 250Gb istedet for VIA K8T800.
Det skulle være flere muligheder i det chipsæt (bla onboard firewall :D)
Men mest power i k8t800...
Avatar billede deadmez Nybegynder
29. november 2004 - 08:48 #6
hvorfor pokker vil du da egentlig have en 64 bit cpu ?? jeg har en... kører ikke særlig godt... men nok om det... du vælger jo selv.. :)
Avatar billede freehelp Praktikant
29. november 2004 - 08:49 #7
Måske fordi den er fremtidssikret deadmez :-)
Avatar billede alizweb Nybegynder
29. november 2004 - 08:51 #8
nemlig...
Kan godt være man kan presse mere saft ud af en P4 Prescott - Men når alt er 64 bit - så er du doomed med den.
Avatar billede deadmez Nybegynder
29. november 2004 - 09:04 #9
så bare husk på at software skal kunne køre stabilt før du kan bruge din cpu ordenligt..
Avatar billede freehelp Praktikant
29. november 2004 - 09:07 #10
Ikke forstået??

Hvad har det med software at gøre?
Avatar billede alizweb Nybegynder
29. november 2004 - 09:09 #11
Den fik jeg altså heller ikke heeelt... :S
Avatar billede deadmez Nybegynder
29. november 2004 - 09:09 #12
hvis du kommer med din 64 bit cpu.. så skal du også have noget software der kan bruges til at køre 64 bit... ikke sandt ?? jeg ved godt at du kan bruge 16 og 32 bit progs... men ville det ikke være mere optimalt at køre med et 64 bit OS ??
Avatar billede freehelp Praktikant
29. november 2004 - 09:10 #13
øhhh nu er det sådan at AMD64 er bagudkompitable :-D
Avatar billede freehelp Praktikant
29. november 2004 - 09:11 #14
Jo det ville være optimalt med 64bit aplikationer - men det smarte er jo ikke bare at det kan køre programmer i 64bit!

En af de ting som den nye serie af AMD processor kunne tilbyde, som der virkelig er revolutionerende, er HyperTransport. Dette har ikke noget at gøre med Intels HyperThreading… Tværtimod. Med HyperTransport er det lykkedes AMD at fjerne en flaskehals i system arkitekturen; FSB kommunikationen mellem CPU’en og Nordbroen.

I stedet for at bruge den traditionelle FSB til at snakke med Nordbroen på, så bruger AMD nu deres HyperTransport port. Modsat tidligere, så kan kommunikationen nu køre begge veje samtidigt. Altså, man kan både sende/modtage data samtidigt.

Båndbredden på denne kommunikation skulle, teoretisk, være på 3.2GB/s for hver vej. Dette vil sige at der, igen teoretisk, er 6.4GB/s i alt, da den kan køre begge veje samtidigt.

Endnu en ting som er nyt er integrationen af hukommelseskontrolleren i CPU’en. Dette kan godt virke en smule begrænsende for brugeren, da man ikke selv kan vælge om processoren skal kunne køre med en Single- eller Dual-channel løsning. Dette er på forhånd valgt af AMD. Deres FX serie kommer til at understøtte Dual-channel, mens deres normale Athlon-64 serie tidligere kun kom med Single-channel. Men med skiftet over til den nye Socket 939 platform, så er det også muligt for Athlon64 at få Dual-channel. Det er rart at se at AMD har givet os forbrugere en ekstra mulighed for at få Dual-channel. Tidligere skulle vi ud og investere i en FX processor eller en Opteron processor for at få Dual-channel.
Avatar billede deadmez Nybegynder
29. november 2004 - 09:12 #15
så igen.... flaskehals.... din harddisk kan ikke følge med...
Avatar billede freehelp Praktikant
29. november 2004 - 09:17 #16
*GH* hold nu deadmez - de kommentare er alt for tyde
Avatar billede deadmez Nybegynder
29. november 2004 - 09:18 #17
hehe... jeg kan altid diskutere den slags... men som sagt før.. det er ikke mit valg..
Avatar billede freehelp Praktikant
29. november 2004 - 09:19 #18
Var der så bare hold i de argumenter som du smider - men det er rene gætterier
Avatar billede kb_ Nybegynder
29. november 2004 - 12:49 #19
men der er jo også lige den ting med P4 Prescott..tjek lige det strøm forbrug..hvad er der lige der sker for Intel...mens AMD's nye A64 kerne ligger LANGT nede..bla Socket 939 A64 XP3500 er med den nye kerne! :)
Avatar billede kb_ Nybegynder
29. november 2004 - 12:56 #20
lige en anden ting..jeg er 100% sikker på at det kræver PC3200 ram til en A64...mener det var sådan nogle vi købte til min lillebror...men er sq lige blevet i tvivl...men er sq sikker på at den kører med en FSB på 400MHz
Avatar billede pumpin Nybegynder
29. november 2004 - 19:36 #21
AHHH forsatan da :D
i siger 939 avv min arm, er det ikke FX CPU'erne ?? de er da hammer dyre ikke sandt eller er det mig der er helt galt på den. Har kun ca 3 kilo at gøre godt med i penge posen så hvis det kan klares inden for den margin HIT me :D

PS dahm de RAM de koster knaster det bliver noget af en ønskeliste til santa :D

venlig hilsen
    troels
Avatar billede pumpin Nybegynder
29. november 2004 - 19:37 #22
# add
Deadmez jeg er hammrene ligeglad med hvad P4 kan... jeg vil have en AMD :D
Avatar billede pumpin Nybegynder
29. november 2004 - 19:48 #23
hvis nu jeg køber det her :
ASUS A8V Deluxe  http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=99767

Athlon 64 2 GHz / Socket 939 / 128 KB L1 / 512 KB L2 / http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=102901

er jeg så bedre stillet end med den 3400+ ????
og kan jeg stoppe mine gamle PC2700 RAM i ( den skal bare kunne køre i en måned med dem til der bliver råd til nye RAM ) ????
Avatar billede freehelp Praktikant
30. november 2004 - 07:46 #24
ja
Avatar billede the_email Nybegynder
30. november 2004 - 08:05 #25
Kan starte med at sige at jeg selv har en 64-bit AMD 3200+ og selvom jeg stadig bruger alm. WinXP kører det hurtigt og hammerstabilt.

Der kan være problemer med at sætte dine DDR2700 RAM i, da de kun kører 333 MHz. AMD har nemlig låst multiplikatoren på CPUen og for at udnytte den som de har tænkt sig skal du kører med en grund-FSB på 200 MHz. Da DDRRAM er Dubble Data Rate, bliver dette til 400 MHz. Som er DDR3200 RAM. Sætter du dine DDR2700 RAM i vil du kunne sætte FSBen til 166 MHz (som pga. DDR er 333). Det vil resultere i at din CPU kun kører 1,667 GHz og ikke 2 GHz. Du mister altså en del ydelse ved ikke at have (mindst) DDR3200 RAM i din computer.

/TheEmail
Avatar billede freehelp Praktikant
30. november 2004 - 08:16 #26
Korrekt ja - jeg så ikke det med dine RAM sorry
Avatar billede pumpin Nybegynder
30. november 2004 - 14:44 #27
takker for de fine svar!
men du siger at FSB  er låst til 200 vil de sige at de ikke kan overclokes ??
og tror du jeg vil kunne leve med 1.67 GH i en måned fordi jeg har brændt mig varm på geil's PC4000 :D
Avatar billede freehelp Praktikant
30. november 2004 - 14:49 #28
PC4000 på et bundkort der understøtter PC3200?? Dem vil du først få glæde af hvis du clocker og så er det igen ikke ret meget
Avatar billede freehelp Praktikant
08. december 2004 - 13:34 #29
Kunne det tænkes du gad bruge samme tid som du bruge på at oprette, på at give feedback her evt!?
Avatar billede freehelp Praktikant
24. december 2004 - 12:49 #30
Kunnne du evt bruge samme tid her nu på feedback, som du brugte da du oprettede spørgsmålet!?
Avatar billede the_email Nybegynder
24. december 2004 - 13:39 #31
FSBen er ikke låst til 200. Den kan du sætte som du vil, og hvis du køber DDR4000 RAM som jeg mener kører 500 MHz, skal du sætte din FSB til 250, for at udnytte dem helt, men så meget overclock vil din CPU nok ikke kunne klare, men så kan du måske skrue ned for multiplikatoren etcetcetc....
Hvis du køber DDR4000 RAM, bliver de ihvertfald ikke flaskehalsen, men som freehelp siger er det slet ikke nødvendigt med så hurtige RAM

/TheEmail