Avatar billede irit Nybegynder
28. november 2004 - 20:08 Der er 3 kommentarer

FTP server bag nat routing.

Hej!
Jeg har internet gennem arrownet, og de kører med nat routing. Få at få en fast public ip, skal jeg give 25,- ekstra i måneden. Og det er jeg ikke lige interesseret i. Mit spørgsmål er så:
Kan jeg på nogen måde sætte en ftp server op, så folk kan hente ting fra min computer? Eller er det helt umuligt når arrownet kører ned nat routing?
Lige nu bruger jeg Mandrake, men kan da hurtigt smide min knoppix i, og installere debian vis det er bedre? Hvis det er muligt, så kom da gerne med nogle forslag til hvilet program jeg skal bruge (gerne ikke alt for svært at sætte op). Og det skal være til Linux.

Håber i kan hjælpe mig!
Avatar billede leif Seniormester
28. november 2004 - 20:12 #1
Det er ikke et spørgsmål om Softwaren du bruger, men har du adgang til routeren ?
Avatar billede ranglen Nybegynder
28. november 2004 - 20:32 #2
Kort sagt: nej (ikke uden omkonfigurering af router)

Når folk udefra rammer din udbyders NAT-router på port 21, vil den ikke have den fjerneste idé om, hvor den skal sende trafikken videre hen på det private netværk.

Det kræver port-forwarding, i routeren, af de porte serveren lytter på.
Avatar billede langbein Nybegynder
28. november 2004 - 22:29 #3
Meget mulig at ranglen har rett. Uten å kunne rekonfigurere nat routeren så kan man ikke sette opp noen server på lan eller bak nat routeren som er tilgjengelig fra internett. Hvis man kan rekonfigurere nat routeren med en forwarding så går det bra.

Dette gjelder alle serverfunksjoner inklusive ftp.

Eneste unntak er såkalte peer to peer servere, dvs Kazaa, e-mule og hva de nå heter. Grunne til at dette kan fungere gjennom en nat router det er at man i utgangspunktet setter opp forbindelsen innefra, dvs fra lan på innsiden av nat routeren.