Avatar billede killadclicker Nybegynder
28. november 2004 - 17:10 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Hvordan får man Trojanen Adclicker-AF til at forsvinde

Hej

Jeg er imponeret over den massive hjælp der bliver udbudt her på siden.

Jeg har på det seneste fulgt lidt med, fordi vores computer er blevet inficeret af Trojanen Adclicker-AF, hvis man da ellers kan stole på vores virusprogram McAfee.

Jeg har kørt de scan programmer der er blevet foreslået til andre der har fået deres computerer inficeret og jeg har fået lavet nedenstående log. som jeg håber en eller anden vil prøve kræfter med.

Logfile of HijackThis v1.98.2
Scan saved at 16:46:34, on 28-11-2004
Platform: Windows XP SP2 (WinNT 5.01.2600)
MSIE: Internet Explorer v6.00 SP2 (6.00.2900.2180)

Running processes:
C:\WINDOWS\System32\smss.exe
C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe
C:\WINDOWS\system32\services.exe
C:\WINDOWS\system32\lsass.exe
C:\WINDOWS\system32\svchost.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\WINDOWS\Explorer.EXE
C:\PROGRA~1\mcafee.com\agent\mcagent.exe
C:\PROGRA~1\mcafee.com\vso\mcvsshld.exe
C:\Program Files\Lexmark X1100 Series\lxbkbmgr.exe
c:\progra~1\mcafee.com\vso\mcvsescn.exe
C:\Program Files\Lexmark X1100 Series\lxbkbmon.exe
C:\PROGRA~1\McAfee.com\PERSON~1\MpfTray.exe
C:\Program Files\QuickTime\qttask.exe
C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe
C:\PROGRA~1\McAfee.com\PERSON~1\MpfAgent.exe
c:\progra~1\mcafee.com\vso\mcvsftsn.exe
C:\Program Files\Messenger\msmsgs.exe
C:\WINDOWS\system32\LEXBCES.EXE
C:\WINDOWS\system32\LEXPPS.EXE
C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe
c:\PROGRA~1\mcafee.com\vso\mcvsrte.exe
C:\Program Files\Common Files\Microsoft Shared\VS7Debug\mdm.exe
C:\PROGRA~1\McAfee.com\PERSON~1\MPFSERVICE.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
c:\PROGRA~1\mcafee.com\vso\mcshield.exe
C:\Programmer\hijackthis\hijackthis.exe

R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer,SearchURL = http://win-eto.com/sp.htm?id=9
R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Bar = http://win-eto.com/sp.htm?id=9
R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Page = http://win-eto.com/hp.htm?id=9
R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://win-eto.com/hp.htm?id=9
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Page = http://win-eto.com/hp.htm?id=9
O2 - BHO: (no name) - {467FAEB2-5F5B-4c81-BAE0-2A4752CA7F4E} - C:\WINDOWS\system32\.dll (file missing)
O3 - Toolbar: McAfee VirusScan - {BA52B914-B692-46c4-B683-905236F6F655} - c:\progra~1\mcafee.com\vso\mcvsshl.dll
O3 - Toolbar: Yahoo! Companion - {EF99BD32-C1FB-11D2-892F-0090271D4F88} - C:\WINDOWS\Downloaded Program Files\ycomp5_3_16_0.dll
O4 - HKLM\..\Run: [MCAgentExe] c:\PROGRA~1\mcafee.com\agent\mcagent.exe
O4 - HKLM\..\Run: [MCUpdateExe] C:\PROGRA~1\mcafee.com\agent\McUpdate.exe
O4 - HKLM\..\Run: [VSOCheckTask] "c:\PROGRA~1\mcafee.com\vso\mcmnhdlr.exe" /checktask
O4 - HKLM\..\Run: [VirusScan Online] "c:\PROGRA~1\mcafee.com\vso\mcvsshld.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [Lexmark X1100 Series] "C:\Program Files\Lexmark X1100 Series\lxbkbmgr.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [MPFExe] C:\PROGRA~1\McAfee.com\PERSON~1\MpfTray.exe
O4 - HKLM\..\Run: [QuickTime Task] "C:\Program Files\QuickTime\qttask.exe" -atboottime
O4 - HKLM\..\Run: [Windows AdControl] C:\Program Files\Windows AdControl\WinAdCtl.exe
O4 - HKCU\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe
O4 - HKCU\..\Run: [msnmsgr] "C:\Program Files\MSN Messenger\msnmsgr.exe" /background
O4 - Global Startup: Microsoft Office.lnk = C:\Program Files\Microsoft Office\Office10\OSA.EXE
O4 - Global Startup: winlogin.exe
O8 - Extra context menu item: E&xport to Microsoft Excel - res://C:\PROGRA~1\MICROS~2\Office10\EXCEL.EXE/3000
O9 - Extra button: Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Program Files\Messenger\msmsgs.exe
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Windows Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Program Files\Messenger\msmsgs.exe
O15 - Trusted Zone: *.greg-search.com
O16 - DPF: {4ED9DDF0-7479-4BBE-9335-5A1EDB1D8A21} (McAfee.com Operating System Class) - http://download.mcafee.com/molbin/shared/mcinsctl/en-gb/4,0,0,74/mcinsctl.cab
O16 - DPF: {6414512B-B978-451D-A0D8-FCFDF33E833C} (WUWebControl Class) - http://v5.windowsupdate.microsoft.com/v5consumer/V5Controls/en/x86/client/wuweb_site.cab?1098113778312
O16 - DPF: {EF791A6B-FC12-4C68-99EF-FB9E207A39E6} (McFreeScan Class) - http://download.mcafee.com/molbin/iss-loc/vso/en-us/tools/mcfscan/2,0,0,4399/mcfscan.cab
O16 - DPF: {EF99BD32-C1FB-11D2-892F-0090271D4F88} (Yahoo! Companion) - http://us.dl1.yimg.com/download.companion.yahoo.com/dl/toolbar/yiebio5_3_16_0.cab
O20 - AppInit_DLLs: xxrc8f4bkrf3yhll.dll.dll.dll.dll.dll.dll.dll.dll.dll.dll.dll.dll.dll.dll.dll.dll.dll.dll.dll.dll.dll.dll.dll.dll.dll.dll.dll.dll.dll.dll.dll.dll.dll

Jeg kan godt se at linie 020 er helt forkert med det er sikkert også andet.

Jeg håber i kan hjælpe for uanset tidligere tiltag mangler jeg hele tiden plads på mit c-drev.

Med venlig hilsen
Avatar billede andersenph Nybegynder
28. november 2004 - 17:11 #1
Jeg kigger lige på den for dig :O)
Avatar billede andersenph Nybegynder
28. november 2004 - 17:15 #2
Følg vejledningen her: http://www.spywarefri.dk/hjtanv.htm (punkt 6). Fix disse med HijackThis:

R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer,SearchURL = http://win-eto.com/sp.htm?id=9
R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Bar = http://win-eto.com/sp.htm?id=9
R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Page = http://win-eto.com/hp.htm?id=9
R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://win-eto.com/hp.htm?id=9
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Page = http://win-eto.com/hp.htm?id=9
O2 - BHO: (no name) - {467FAEB2-5F5B-4c81-BAE0-2A4752CA7F4E} - C:\WINDOWS\system32\.dll (file missing)
O4 - HKLM\..\Run: [Windows AdControl] C:\Program Files\Windows AdControl\WinAdCtl.exe
O4 - Global Startup: winlogin.exe
O15 - Trusted Zone: *.greg-search.com
O20 - AppInit_DLLs: xxrc8f4bkrf3yhll.dll.dll.dll.dll.dll.dll.dll.dll.dll.dll.dll.dll.dll.dll.dll.dll.dll.dll.dll.dll.dll.dll.dll.dll.dll.dll.dll.dll.dll.dll.dll.dll.dll

Vi skal kunne se dine skjulte filer for at finde snavs, der skal slettes manuelt. Det er en del af processen.

Åbn en tilfældig mappe, klik på Funktioner=>Mappeindstillinger=>Vis.
Fjern flueben ved "Skjul beskyttede operativsystemfiler".
Fjern flueben ved "Skjul filtypenavne for kendte filtyper".
Sæt prik i "Vis skjulte filer og mapper".

Disse programmer skal slettes i fejlsikret tilstand. Du genstarter og trykker F8 når Windows starter op.

Søg efter disse filer:

Ingen

Søg efter disse mapper:

C:\Program Files\Windows AdControl

Hent den her scanner:
http://www.spywareinfo.dk/download/mwav.exe

Sæt flueben i følgende:
Memory, Startup folders, drive, Registry, System folders og Services.
Sæt prik i følgende:
All local drives og Scan all files
Og så trykker du på Scan Clean
Den skanner nu, og dette kan godt tage et par timer.

Derefter genstarter du og sender en ny log ind til check
Avatar billede freehelp Praktikant
28. november 2004 - 17:54 #3
andersenph er du gået under jorden!!
Avatar billede andersenph Nybegynder
28. november 2004 - 18:09 #4
Nej jeg er ikke :O)

Men jeg bruger ikke icq så meget efter jeg har skiftet job og er trådt til hos Spywarefri. Der bruger vi jo Messenger :O)
Og jo, jeg har da også fået lidt mere at se til, så jeg hænger ikke så meget ud på E. mere, som jeg måske har gjort :O)
Avatar billede killadclicker Nybegynder
29. november 2004 - 14:58 #5
Hej Jeg har først nu haft tid til at kigge på den opskrift du har sendt mig.

Så nu ved jeg hvad aftenen skal bruges til.

indtil videre tak
Avatar billede andersenph Nybegynder
29. november 2004 - 20:03 #6
Det var så lidt, men hvorfor accepterer du dit eget svar?

Er du ny her, så tager vi let på det, men hvis du kender reglerne, har du lige begået en fejl. Men den kan vi rette op på senere.
Kom nu bare med en log, når du er klar :O)
Avatar billede killadclicker Nybegynder
30. november 2004 - 11:47 #7
Ja sådan kan det gå, når man fumler rundt som nybegynder, håber du kan rette fejlen.

jeg har lavet en ny log, som jeg håber du vil se på ved lejlighed.

Logfile of HijackThis v1.98.2
Scan saved at 11:38:13, on 30-11-2004
Platform: Windows XP SP2 (WinNT 5.01.2600)
MSIE: Internet Explorer v6.00 SP2 (6.00.2900.2180)

Running processes:
C:\WINDOWS\System32\smss.exe
C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe
C:\WINDOWS\system32\services.exe
C:\WINDOWS\system32\lsass.exe
C:\WINDOWS\system32\svchost.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\WINDOWS\Explorer.EXE
C:\PROGRA~1\mcafee.com\agent\mcagent.exe
C:\PROGRA~1\mcafee.com\agent\McUpdate.exe
C:\PROGRA~1\mcafee.com\vso\mcvsshld.exe
C:\Program Files\Lexmark X1100 Series\lxbkbmgr.exe
c:\progra~1\mcafee.com\vso\mcvsescn.exe
C:\Program Files\Lexmark X1100 Series\lxbkbmon.exe
C:\PROGRA~1\McAfee.com\PERSON~1\MpfTray.exe
C:\Program Files\QuickTime\qttask.exe
C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe
C:\PROGRA~1\McAfee.com\PERSON~1\MpfAgent.exe
c:\progra~1\mcafee.com\vso\mcvsftsn.exe
C:\Program Files\Messenger\msmsgs.exe
C:\WINDOWS\system32\LEXBCES.EXE
C:\WINDOWS\system32\LEXPPS.EXE
C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe
c:\PROGRA~1\mcafee.com\vso\mcvsrte.exe
C:\Program Files\Common Files\Microsoft Shared\VS7Debug\mdm.exe
C:\PROGRA~1\McAfee.com\PERSON~1\MPFSERVICE.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
c:\PROGRA~1\mcafee.com\vso\mcshield.exe
C:\WINDOWS\system32\wuauclt.exe
C:\Programmer\hijackthis\hijackthis.exe

O3 - Toolbar: McAfee VirusScan - {BA52B914-B692-46c4-B683-905236F6F655} - c:\progra~1\mcafee.com\vso\mcvsshl.dll
O4 - HKLM\..\Run: [MCAgentExe] c:\PROGRA~1\mcafee.com\agent\mcagent.exe
O4 - HKLM\..\Run: [MCUpdateExe] C:\PROGRA~1\mcafee.com\agent\McUpdate.exe
O4 - HKLM\..\Run: [VSOCheckTask] "c:\PROGRA~1\mcafee.com\vso\mcmnhdlr.exe" /checktask
O4 - HKLM\..\Run: [VirusScan Online] "c:\PROGRA~1\mcafee.com\vso\mcvsshld.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [Lexmark X1100 Series] "C:\Program Files\Lexmark X1100 Series\lxbkbmgr.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [MPFExe] C:\PROGRA~1\McAfee.com\PERSON~1\MpfTray.exe
O4 - HKLM\..\Run: [QuickTime Task] "C:\Program Files\QuickTime\qttask.exe" -atboottime
O4 - HKCU\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe
O4 - HKCU\..\Run: [msnmsgr] "C:\Program Files\MSN Messenger\msnmsgr.exe" /background
O4 - Global Startup: winlogin.exe
O8 - Extra context menu item: E&xport to Microsoft Excel - res://C:\PROGRA~1\MICROS~2\Office10\EXCEL.EXE/3000
O9 - Extra button: Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Program Files\Messenger\msmsgs.exe
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Windows Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Program Files\Messenger\msmsgs.exe
O16 - DPF: {4ED9DDF0-7479-4BBE-9335-5A1EDB1D8A21} (McAfee.com Operating System Class) - http://download.mcafee.com/molbin/shared/mcinsctl/en-gb/4,0,0,74/mcinsctl.cab
O16 - DPF: {6414512B-B978-451D-A0D8-FCFDF33E833C} (WUWebControl Class) - http://v5.windowsupdate.microsoft.com/v5consumer/V5Controls/en/x86/client/wuweb_site.cab?1098113778312
O16 - DPF: {EF791A6B-FC12-4C68-99EF-FB9E207A39E6} (McFreeScan Class) - http://download.mcafee.com/molbin/iss-loc/vso/en-us/tools/mcfscan/2,0,0,4399/mcfscan.cab
O16 - DPF: {EF99BD32-C1FB-11D2-892F-0090271D4F88} (Yahoo! Companion) - http://us.dl1.yimg.com/download.companion.yahoo.com/dl/toolbar/yiebio5_3_16_0.cab

Bare for at være besværlig, men når man nu sidder og kigger lidt med medens computeren bliver scannet, så bliver man, læs jeg opmærksom på en folder der hedder "recyclers" hvad laver alle de filer?
Avatar billede andersenph Nybegynder
30. november 2004 - 14:14 #8
Recyclers er din papirkurv. Den sklal du tømme.

Din log er næsten ren nu. Der mangler kun en lille bid:

O4 - Global Startup: winlogin.exe
Den skal du fixe med Hijackthis.
Så genstarter du. Scan igen med Hijackthis og se om den er væk.
Er den det skal du gøre følgende:

Efter sådan en tur er det altid en god ide og rydde op i systemgendannelses filerne. Deaktiver systemgendannelse (http://www.spywarefri.dk/virusscannere.htm#alle) - genstart din computer - aktiver systemgendannelse.

Derefter skal du have renset browser cachen

1. Klik på Funktioner - Internetindstillinger

2. Under midlertidige filer, klik på Slet cookies

3. Under midlertidige filer, klik på slet filer – sæt flueben i slet alt offline indhold

4. Under Oversigten, klik på ryd oversigten

5. Klik på ok.

Tøm din papirkurv.

Lidt råd med på vejen herfra skal du da også have.
For at sikre din pc fremover ville det være en god idé at bruge nogle af programmerne fra vores lille pakke som du kan se her:
http://www.spywarefri.dk/pakken.htm

Især vil jeg anbefale Spybot/og eller Ad-aware, SpywareBlaster, IE Privacy Keeper/el. EmtyTempFolder, IE-Spyad og SpywareGuard som minimum. De er alle gratis, fylder ikke meget, sløver ikke din pc og konflikter ikke med dine andre programmer

Ønsker du ikke mange små prg. så kan du i stedet købe et prg. som Spy Sweeper. Den ligger også i pakken, hvor du kan læse lidt mere. Der ligger også et link til dansk manual. Jeg kan varmt anbefale dette prg. Installer og så gerne SpywareBlaster som vil stå godt til Spy Sweeper.

Og så skal du også lige skjule dine filer og mapper igen, så du ikke ved en fejl kommer til at slette en vigtig fil. Det gør du samme sted, hvor du satte det til at vise alle filer, denne gang vælger du bare: Vis ikke skjulte filer og mapper.

Vil du have tømt temp, så hent og kør denne:
www.spywareinfo.dk/download/cleantempxp2k.bat

Med hensyn til point, så kan du jo oprette et nyt spørgsmål, med reference til dette.
Avatar billede killadclicker Nybegynder
30. november 2004 - 15:11 #9
Hej

Den der lille bid du omtaler er mere sejlivet end som så.

Hijackthis siger:

Unable to delete the file:

04 - Global Startup: winlogin.exe

The file may be in use. Use the Task Manager to shutdown the program and run HijackThis again to delete the file.

Men men men, når jeg efterfølgende går ind i Task Manager, så er der ingen processer med det navn, det der kommer tæt på er winlogon.exe, men den kan jeg vel ikke bare slette?

Jeg har prøvet at lade search lede efter winlogin, men uden held.

Har det noget at sige om jeg kører safe mode eller ej?
Avatar billede andersenph Nybegynder
30. november 2004 - 21:23 #10
Ja det har det. Hvis ikke du kan slette den i almindelig tilstand skal du gøre det i safe mode.
Hvis ikke du kan finde den i safe mode, kan det være vi må benytte os af killbox i stedet.
http://downloads.subratam.org/KillBox.zip

http://home8.inet.tele.dk/fbj/TheKillBoxBrugsanvisning.htm

Pak Killbox ud i en mappe for sig selv og følg brugsanvisningen.
Avatar billede andersenph Nybegynder
01. december 2004 - 06:58 #11
Forresten Winlogon.exe må du ikke slette. Det er en systemfil. Så den er no no :O)
Avatar billede killadclicker Nybegynder
01. december 2004 - 08:42 #12
Jeg er stadig imponeret over jeres engagement, det kunne mange lære noget af.
Og jeg skal nok holde fingerne winlogon.exe

Jeg kan ikke få den dårlige computer på nettet før fredag eller måske låne en USB key.

Jeg håber du holder gejsten oppe hvis jeg først vender tilbage fredag.
Avatar billede andersenph Nybegynder
01. december 2004 - 12:18 #13
Jamen det gør jeg da. Jeg får jo mail, lige så snart du melder ind her. Så jeg skal nok svare dig.....
:O)
Avatar billede killadclicker Nybegynder
06. december 2004 - 13:34 #14
Fredagen og weekenden gik.

Makskinen melder nu alt OK, så en svær fødsel synes afsluttet med succes.

Mange tak for hjælpen.

Som aftalt laver jeg et nyt spørgsmål med reference til det vi lige har været igennem, sådan at pointregnskabet kan bringes i orden.
Avatar billede victor-1 Nybegynder
06. december 2004 - 13:43 #15