Avatar billede lazlowdk Nybegynder
28. november 2004 - 15:54 Der er 51 kommentarer

www.lazlow.dk

Hvad syntes du om dette design... Er det for mørkt & blodig eller hvad syntes du... Er den nem at finde rundt på (indholdet er ligegyldigt da det er fra min bandside www.deadgiraf.dk)...

Jeg vil gerne høre al kritik... og uddyb endelig hvad du mener...

HKB
Avatar billede weblex Nybegynder
28. november 2004 - 16:27 #1
Den får jeg ikke lov til at komme ind på :o/
Avatar billede lazlowdk Nybegynder
28. november 2004 - 16:30 #2
sorø... det midlertidige link er:

http://www.deadgiraf.dk/Lazlow/index.php

min fejl,... sorø....
Avatar billede triple-x Nybegynder
28. november 2004 - 16:58 #3
du skal lige overveje at de brugere som har valgt at bruge en anden browser end IE vil ikke kunne læse noget på din side, da den ser meget forkert ud.
Avatar billede lazlowdk Nybegynder
28. november 2004 - 18:10 #4
kan du lave et billede af det og hordan kan det løses...
Avatar billede triple-x Nybegynder
28. november 2004 - 18:20 #5
det er næsten lettest hvis du selv henter Firefox eller lign ned. Firefox fylder ikke ret meget og kan hentes på www.mozilla.com/firefox den kan sagtens køre ved siden af IE.

Den bedste måde at løse problemet er at validere din kode efter de standarder der er sat .
Du kan validere din kode her http://validator.w3.org/ her kan du så rette de fejl den finder i din html.
Avatar billede lazlowdk Nybegynder
28. november 2004 - 19:23 #6
oki... nu kan jeg selv se det... men hvad kan jeg gøre med min html kode få at den åndssvage firefow browser kan se den...??
Avatar billede morteeart Nybegynder
28. november 2004 - 19:26 #7
firefox er ikke åndsvag, det er du når du skriver det.

Hvis siden ikke bliver vist rigtigt i firefox (det gør den ikke) så er det fordi at _DU_ ikke kan kode ordenligt html.
Avatar billede morteeart Nybegynder
28. november 2004 - 19:31 #8
men jeg vil også sige at det er folk design (den del af det jeg kan se)
Avatar billede lazlowdk Nybegynder
28. november 2004 - 19:34 #9
tark... hmmm.... men hvad er min fejl... jegh lader <table>'s højde afhænge af indeholdet i <table>... hvad kan der vlære galt i det... er der nogen der kan se fejlen for jeg kan ikke...
Avatar billede morteeart Nybegynder
28. november 2004 - 19:37 #10
tjaa, validatoren plejer at komme med gode bud:

http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.deadgiraf.dk%2FLazlow%2Findex.php¨

så før vi kan bruge denne så:

1. du mangler doctype
her er et (skal være ALLEFØRST linje)
her er en artikel om emnet: http://www.html.dk/artikler/00036/

2. du mangler denne her linje i din <head></head> sektion:

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />
Avatar billede triple-x Nybegynder
28. november 2004 - 19:39 #11
nu skriver du at browseren er åndsvag. Vil du ikke give mig en forklaring på hvorfor du mener dette? er det fordi den ikke vil vise din side korrekt?

For hvis du har det sådan så forstår jeg dig ikke helt. For hvis du koder efter "reglerne""standarderne" så vil du kunne se din side i NÆSTEN alle browsere.
Fejlen ligger skam ikke i browseren men hos dig eller evt det program du bruger til at genere html koden
Avatar billede lazlowdk Nybegynder
28. november 2004 - 19:39 #12
så.... jeg mener nu fierfox er mangelfuld da den har problemer med javascript og banalt CSS.... men nu kan man se hele siden (menuen fucker dog stadigt)...
Avatar billede morteeart Nybegynder
28. november 2004 - 19:41 #13
nej, Firefox er ikke mangelfuld.

Faktisk så er firefox bedre til CSS end InternetExplorer (og jeg er proff. så prøv ikke at modsige mig)

Så hvis du vil prøve at _LÆRE_ rigtigt html, istedet for at give browseren skylden, når det er dig som har lavet alt den slamkode.
Avatar billede triple-x Nybegynder
28. november 2004 - 19:49 #14
lazlowdk - nu vil jeg ik udtale mig om at jeg er prof eller ej men jeg vil da gerne se beviser på hvor du finder problemer med CSS og FF
Avatar billede lazlowdk Nybegynder
28. november 2004 - 19:51 #15
hehe.... såså... ingen grund til at hidse sig op...
men fierfox "fuckede" pga denne stump CSS:

  height: 100%;

og den har jeg "lært" på html.dk så hvis den ikke er rigtig ville jeg være ret foruroliget da de fleste jeg kender er startet der... nå.... men nu tjekker jeg med w3 standarterne.... men kan man ikke bruge TOPMARGIN længere og hvad er der så nu istedet...
Avatar billede triple-x Nybegynder
28. november 2004 - 19:53 #16
der er CSS til margins
og ang det stykke css du nævner du vil jeg meget gerne se et eksempel på hvor og se hele koden for jeg vil gerne væde med dig at du har lavet fejl et sted ;)
Avatar billede morteeart Nybegynder
28. november 2004 - 19:53 #17
bare brug css, for at bruge height 100% skal du også gøre sådan

css:

body,html
{
height: 100%; /* sørger at at du kan bruge 100% height; */
martin-top: 10px; /* topmargin */
}
Avatar billede lazlowdk Nybegynder
28. november 2004 - 19:55 #18
hmmm virker ikke... der er stadig 10px (øjemål) bar hvid oppe i toppen.....
Avatar billede morteeart Nybegynder
28. november 2004 - 19:56 #19
ja, self..

martin-top: 10px; <-- 10px :P
Avatar billede morteeart Nybegynder
28. november 2004 - 19:57 #20
(og der er stavefejl)

for at fjerne margin skriv:

body,html
{
height: 100%; /* sørger at at du kan bruge 100% height; */
margin: 0px;
}
Avatar billede morteeart Nybegynder
28. november 2004 - 20:00 #21
et par links:

http://www.w3schools.com/css/css_reference.asp
http://www.w3schools.com/html/html_reference.asp

Der står alle html kommandoer med attributter til dem, god side at have i baghånden.
Avatar billede lazlowdk Nybegynder
28. november 2004 - 20:02 #22
nope... firefox godtager det ikke....

og hvad mener W3 med at der ikke er nogle attributter der heder height og border... ??
Avatar billede morteeart Nybegynder
28. november 2004 - 20:04 #23
at height og border ikke findes ... meget simpelt enig.
Der er en rækker html kommandoer som ikke findes, selvom at browserne tolker dem alligevel.

du skal bruge CSS istedet, så som

<table style="height: 100%; border: 1px solid black;">
....
Avatar billede morteeart Nybegynder
28. november 2004 - 20:06 #24
og når margin: 0px; er sat, så er det ikke body margin som laver de øverste 10px hvidt margin.

Men noget andet, dog er det svært at analysere din kode da den er extremt uoverskuelig.
Avatar billede lazlowdk Nybegynder
28. november 2004 - 20:07 #25
arrg.... compliceret.... men det hjælper jo hat når firefox alligevelg tilsyneladende er ragende ligeglad med CSS... bahr... bliver fustreret... W3 kan heller ikke lide php sessions... :S ....
Avatar billede lazlowdk Nybegynder
28. november 2004 - 20:10 #26
kan man heller ikke bruge <u> længere?? arrg....
Avatar billede morteeart Nybegynder
28. november 2004 - 20:12 #27
nej, firefox er ikke ligeglad med CSS, den forstår der bare _rigtigt_ modsat IE som forstår den på en forkert måde.

Hvis du kunne forstå at kode rigtig css, så ville du opdage at IE faktisk er mere træls end Firefox at kode til.

Og nej, <u> er for gammel, men det har ikke noget med dit layout at gøre i først omgang.
Problemet med sessions er lidt svært at gøre noget med , så den del kan du bare igoneret i mellemtiden.
Avatar billede lazlowdk Nybegynder
28. november 2004 - 20:16 #28
(førs vil jeg lige sige tak... så... jehr... tak.. ;)..)...

det er lidt underligt det her for alt hvad jeg har brugt det sidste år på at lære ser nu ud til at være forkert... så tak for at gøre mig opmærksom på det...

oki.... men min menu....

<th onMouseover="this.bgColor='#BD2424'" onMouseout="this.bgColor=''" bgcolor=""><a class="menu" href="index.php?page=main"><p>Lazlow.dk</a></th>
  <tr>
    <td onMouseover="this.bgColor='#BD2424'" onMouseout="this.bgColor=''"><a class="menu" href="index.php?page=faq"><p>F.A.Q.</a></td>
  </tr>
  <tr>
    <td onMouseover="this.bgColor='#BD2424'" onMouseout="this.bgColor=''"><a class="menu" href="index.php?page=forum/index"><p>Forum</a></td>
  </tr>
  <tr>
    <td onMouseover="this.bgColor='#BD2424'" onMouseout="this.bgColor=''"><a class="menu" href="index.php?page=arkiv"><p><? if($_SESSION['lang'] == eng) { ?>News<? } else {?>Nyheder<? } ?></a></td>
  </tr>
  <tr>
    <td onMouseover="this.bgColor='#BD2424'" onMouseout="this.bgColor=''"><a class="menu" href="index.php?page=gaestebog"><p><? if($_SESSION['lang'] == eng) { ?>Taggwall<? } else {?>Gæstebog<? } ?></a></td>
  </tr>
  <tr>
    <td onMouseover="this.bgColor='#BD2424'" onMouseout="this.bgColor=''"><a class="menu" href="index.php?page=statestik"><p><? if($_SESSION['lang'] == eng) { ?>Poll<? } else {?>Afstemning<? } ?></a></td>
  </tr>
<th onMouseover="this.bgColor='#BD2424'" onMouseout="this.bgColor=''" bgcolor=""><a class="menu" href="index.php?page=gamehosting"><p>Hosted Games</a></th>
  <tr>
    <td onMouseover="this.bgColor='#BD2424'" onMouseout="this.bgColor=''"><a class="menu" href="hg/Pharao/index.php"><p>Pharao</a></td>
  </tr>
<th onMouseover="this.bgColor='#BD2424'" onMouseout="this.bgColor=''" bgcolor=""><a class="menu" href="index.php?page="><p>Web design</a></th>
  <tr>
    <td onMouseover="this.bgColor='#BD2424'" onMouseout="this.bgColor=''"><a class="menu" href="index.php?page="><p><? if($_SESSION['lang'] == eng) { ?>References<? } else {?>Referencer<? } ?></a></td>
  </tr>

den fucker fuldstændigt.... (bliver dobbelt så høj som i IE)...
Avatar billede morteeart Nybegynder
28. november 2004 - 20:17 #29
Men hvis du vikeligt mener at IE er bedre så er her nogle ting IE ikke forstår:

min-height
selectors (body > html)
hover på andre ting end links

Og en del andet, hvor det er pisseirreternde at IE ikke kan forstå det.

Så drop dit brok og lær at lave html FRA BUNDEN !!
istedet for at snyde dig op på højere niveau end du kan selv kan forstå.
Avatar billede morteeart Nybegynder
28. november 2004 - 20:18 #30
Mht. din menu så er her nogle fejl

<th> tags.. skal være <td>
<p> tags som ikke bliver afsluttet med <p> og dette for IE til at "glemme" at <p> er 1½ linje, hvor <br> er 1 linje. (medmindre man ændre det i css)
Avatar billede triple-x Nybegynder
28. november 2004 - 20:20 #31
morteeart - ingen grund til at svine ham til. som han selv skriver så siger han tak for at gøre ham opmærksom på det...

og de ting du har lært dig selv er ikke forkerte bare forældede. En god ting er at blive ved med at følge udviklingen istedet for at sige, nu har jeg lært html. da det konstant sker nye ting.
Avatar billede lazlowdk Nybegynder
28. november 2004 - 20:23 #32
jeg vil nu sige at jeg har, siden febuar, fulgt toturials på nettet (html, CSS på www.html.dk / PHP på www.webcafe.dk, www.udvikleren.dk) så hvis jeg har lært noget forkert så kommer det derfra....

så th eksisterer altså ikke længere?? trist....
Avatar billede morteeart Nybegynder
28. november 2004 - 20:23 #33
triple-x

Okay, men jeg bliver bare lidt(meget) sur når han (fortsættende) siger at det er Firefox som ikke kan forstår CSS, når det er hans egen kode som er fejlen.

Så lazlowdk du må undskylde hvis jeg var(er) for provokerende.
Avatar billede morteeart Nybegynder
28. november 2004 - 20:25 #34
jo th findes, (http://www.w3schools.com/tags/tag_th.asp)

Men det er ingen mening i at bruge det, når det bare er alm. td tags du skal bruge.
Avatar billede lazlowdk Nybegynder
28. november 2004 - 20:28 #35
har rettet det... men menuen har stadig dobbelt højde...
Avatar billede triple-x Nybegynder
28. november 2004 - 20:28 #36
morteeart - helt iorden har det på helt samme måde. men som sagt hvis man ikke ved bedre så kan du jo ikke bebrejde ham :) IE har trodsalt stadig stor dominans og derfor vil der også stadig være en tendens til folk tror at IE laver det korrekt :) selvom det er langt fra sandheden.
Avatar billede lazlowdk Nybegynder
28. november 2004 - 20:29 #37
hvad kan jeg gøre ved det??
Avatar billede morteeart Nybegynder
28. november 2004 - 20:30 #38
btw. mht. dit design

ER rippoff lovligt ? ( http://www.braestrup.nyka.dk/ ) :P

lazlowdk prøv uden <p> tags ?
Avatar billede morteeart Nybegynder
28. november 2004 - 20:31 #39
og evt. sæt height på den table som indeholder menuen, + height på dine <td> elementer.
Avatar billede lazlowdk Nybegynder
28. november 2004 - 20:35 #40
ved det.... er ved at lave mit eget... det er mit udgangspunkt.... det står også i et tidligere indlæg... er ved at lave mit eget topbanner... det kræver bare lidt tid og kærlighed...

men sage du ikke lige at height ikke bruges mere??

eller skal jeg bare give dem en class??
Avatar billede morteeart Nybegynder
28. november 2004 - 20:37 #41
ja, bare brug css (en class er fint, og så skriv height i dit externe stylesheet)
Avatar billede lazlowdk Nybegynder
28. november 2004 - 20:39 #42
nope.... vil den heller ikke godtage....

#menuind {font-family: "Verdana";
    font-size: 10px;
    font-weight: thin;
    height: 10px;}

(brugte en id="menuind" )
Avatar billede triple-x Nybegynder
28. november 2004 - 20:40 #43
lazlow - ang dit topbanner har du så snakket med ham der ejer den anden side :) for selvom det kun er midlertidig er der jo mange mennesker der kommer ind forbi din side via links her på eksperten og vil evt tro det er dit eget.
Avatar billede morteeart Nybegynder
28. november 2004 - 20:41 #44
prøv med

.p
{
margin: 0px;
padding: 0px;
}
Avatar billede lazlowdk Nybegynder
28. november 2004 - 20:48 #45
nope.... var enligt ikke meningen at fol skulle se det... havde det bare som inspiration.... hehe... er ved at lave mit eget.... (tager bare tid da man har det andet banner i hovedet og man skal jo helt ikke lave noget der ligner...)
Avatar billede lazlowdk Nybegynder
28. november 2004 - 20:49 #46
cool.... det vrikede.... nice...

ehm... hvor meget ved du om javascripts??
Avatar billede morteeart Nybegynder
28. november 2004 - 20:58 #47
java script: mellem 0 og intet.

Men jeg ved også at der er forskellige funktioner mht. browserne, hvor der er lavet nogle IEonly ting.

Men f.eks. det baggrundsfarver ændring i din menu.
Det kan du lave med CSS, men det desværre kun Firefox som kan forstår det, da IE ikke overholder W3's CSS2 standart.
Avatar billede lazlowdk Nybegynder
28. november 2004 - 21:25 #48
nahr... det var nu mere at W3 brokker sig over at der ikke er nogen TYPE i mit lille javascript...
Avatar billede morteeart Nybegynder
28. november 2004 - 21:27 #49
type="text/javascript"
Avatar billede lazlowdk Nybegynder
28. november 2004 - 21:32 #50
cool... super... det hjalp... tak for hjælpen... det har været meget lærerigt...
Avatar billede morteeart Nybegynder
28. november 2004 - 21:42 #51
så stopper vi her for i aften.

(Der kommer jo nok mere på et tidspunkt)