Avatar billede millimo Nybegynder
25. november 2004 - 20:38 Der er 12 kommentarer

musik klipning

Jeg vil gerne have fat i et program hvor man kan klippe vokalerne altså stemmerne af sangen så man kun kan høre musikken... ska bruge det til et projekt i skolen så..

håber at i eksperter ka hjælpe mig :S..
Avatar billede bufferzone Praktikant
25. november 2004 - 21:13 #1
Jeg er ikke sikker, men prøv at kikke på programmerne.

Quebase. Professionelt lydredigerings program, der vist findes i en light udgave.
Cool Edit pro. Mere hoppy baseret lydredigerings program jeg har set i en free/share ware version på en blad CD en gang
Rosegarden. En slags quebase for Linux. ganske gratis men kører vist kun på linux
Avatar billede norbert Nybegynder
25. november 2004 - 21:39 #2
Cool edit pro kan du få her i freeware som bufferzone nævner:
http://www.softpedia.com/progDownload/x-Download-2076.html
Avatar billede milter Ekspert
25. november 2004 - 22:48 #3
Cool Edit, og det gælder både Pro og 2000 eksisterer ikke mere, desværre. Syntrillium, som havde skabt Cool Edit, er blevet købt af Adobe.

Der er en del programmer, som påstår at de kan fjerne stemmerne fra lydfiler, men de fleste at dem virker ikke særligt godt. Nogle kan delvist klare det, men det kræver, at stemmerne er indspillet i mono, d.v.s lydsignalet i venstre og højre kanal skal være nøjagtigt ens, medens resten af lyden er i stereo. Selv om det er tilfældet, er slutresultatet ikke særligt godt.

Den eneste måde, man kan fjerne vokaler på, er ved at have den originale lyd optaget med vokalerne på et separat spor, og det er nok de færreste, der har det.

Nogle prøver at fjerne vokalerne med en filtrering, men det resulterer altid i, at en masse andet også bliver fjernet, så desværre - - :(
Avatar billede norbert Nybegynder
25. november 2004 - 22:52 #4
Det er korrekt at du ikke kan KØBE cool edit, men hvis du klikker mit link, kan du trække en fri kopi ned.
Alt det andet du beskriver er jeg fuldstændig enig i. Flot forklaret :-)
Avatar billede milter Ekspert
25. november 2004 - 23:14 #5
norbert > Nu har jeg ikke prøvet at downloade på linket, men for at få CE til at virke tror jeg, man skal bruge en .exe-fil, der for CE2000's vedkommende hedder ce2kreg.exe. Den tror jeg ikke er inkluderet i linket, men måske tager jeg fejl --? :)
Avatar billede norbert Nybegynder
25. november 2004 - 23:33 #6
På linket hedder den cepsetup og fylder 19,3 mb. Men det ser ud til at det er linket på external mirror2 der virker. Den exe-fil der kommer op, når man trykker linket virker ikke hos mig.
Avatar billede norbert Nybegynder
25. november 2004 - 23:35 #7
Men ellers har jeg et link til en noget ældre version af cool Edit.
Cool Edit96:
http://www.threechords.com/hammerhead/cool_edit_96.shtml
Avatar billede milter Ekspert
26. november 2004 - 00:08 #8
Jeg har selv en fuldt ud lovlig og betalt for udgave af CE2000 (CE2K) med diverse plugins. Demoversionerne (med begrænset virketid) kunne normalt kun virke med to ud af mange funktioner virksomme ad gangen, og alle redigeringsfunktioner fik en "dong"-lyd lagt ind med korte mellemrum.

Så jeg er bange for, at Cool Edit ikke er en brugbar løsning til lydredigering mere, desværre (medmindre man har en kopi af en fuld version med alle filerne kopieret på en CD eller computeren).

Håber ikke, det her bliver opfattet som SPAM :)
Avatar billede norbert Nybegynder
26. november 2004 - 00:13 #9
jeg har lige prøvet at trække programmet ned. Der står på siden det er freeware, og version 2.1, men når jeg vil installere det, siger det at det er version 2.0 og det kun er en demo.
Men til gengæld er det sidste link fuld funktionsdygtigt til opretters formål. Har selv brugt det tidligere. :-)
En anden ting: Nero har i deres Nero 6 Ultra Edition et program der hedder Nero Wave Editor. I det program kan man lave nøjagtig det samme af det, opretter skal lave, så hvis han har nero wave editor, kan han ligeså godt bruge det. :-)
Avatar billede falster Ekspert
26. november 2004 - 13:23 #10
Der er også Audacity - http://audacity.sourceforge.net/about.php

Her skrives i faq - vist nok helt i overensstemmelse med milter ovenfor:

2. Can I remove the vocals from a recording?

With some stereo recordings, it is possible to remove the vocals because of the way in which the recording was mixed at the studio. Often, the vocals are placed in the exact center of the recording, while all other instruments are slightly off-center. If you subtract the right channel from the left channel, the vocals get completely canceled out, leaving only the other instruments.

This only works on some recordings!

To attempt this in Audacity, import a stereo recording, then click on the track pop-up menu (the little down-arrow next to the name of the track) and select "Split Stereo Track". Now select the lower track (the right channel) and use the "Invert" effect (from the Effect menu). Finally, use the track pop-up menus to make both channels Mono channels, and then mix them together using Quick Mix. If you're lucky, the vocals will be gone.
Avatar billede millimo Nybegynder
26. november 2004 - 14:20 #11
jo tak.. skal prøve det.. til falster: jeg har allerede audacity.. ska se om jeg ikke ka finde ud af noget der.. har prøvet på adobe audition som jeg os har.. men det virker ikk helt.. men vil på forhånd prøve jeres idér.. tusind tak.. men hvis i finder ud af noget som virker.. så sig det endelig til mig :D..
Avatar billede norbert Nybegynder
26. november 2004 - 15:54 #12
OK - vidste ikke du egentlig havde nogle programmer. Adobe audition er netop det samme program som cool edit programmerne. :-)