Avatar billede bif9 Nybegynder
23. november 2004 - 17:29 Der er 6 kommentarer

Deling af hardisk

jeg får en helt ny computer på 160 gb og skal så installere windows xp på den det jeg ønsker hjælp til er at lave 2 drev hvor det ene er tilpas stort til at rumme xp og mine programmer og det andet mine spil og min musik...

altså spørgsmål 1 hvordan deler jeg hardissken op i 2

spørgsmål 2 hvor stor skla den være hvis jeg bare skal have windows xp plus de banale programmer som word og sådane...
Avatar billede anderas Nybegynder
23. november 2004 - 17:48 #1
Enten kan du bruge FDISK, som følger med på Windows CD'en, hvis du starter den op i DOS mode. Det kan godt være lidt tricky. Ellers kan du bruge en linux live cd, som også kan partitionere med fdisk. Den nemmeste løsning ville være at få fat på Norton Partition Magic, men det er commercielt program, som man skal betale for.
Avatar billede bif9 Nybegynder
23. november 2004 - 18:18 #2
kan du specifisere det der fdisk lidt for det bliver nok min løsning...
Avatar billede bubbaa Nybegynder
23. november 2004 - 19:30 #3
Kører du med xp nu?
Nøjes kun med at have sat den nye disk til.
Under installationen kan du vælge at oprette en ny partition.
Dette gøres med O såvidt jeg husker. Dette gør du 2 gange, da du ønsker to drev.
Du vælger derefter hvilket du vil installere windows på. Den formaterer nu selv drevet og installerer xp.
Til sidst sætter du dine gamle diske til igen.
Mit c drev er på 20 GB. Det er rigeligt.
Avatar billede bif9 Nybegynder
23. november 2004 - 21:43 #4
jeg har fået en helt ny computer jo hvor der ingenting er på og der skal installers win xp men hardisken skal deles i 2 og der skal jeg så have afvide hvordan jeg gør det og gerne i meget specefike punkter da jeg er lidt af en tumbe...
Avatar billede bubbaa Nybegynder
23. november 2004 - 22:07 #5
Du lader som om du skal i gang med at installere. Der står der så udtrykkeligt hvordan du skal gøre.
Med O opretter du en partition. Du skal skrive hvor stor den skal være.
Skriv 20.000 Mb. Derefter trykker du O igen, og skriver det tal der står.
Du har nu to drev.
Avatar billede bubbaa Nybegynder
23. november 2004 - 22:10 #6
Vel at mærke hvis det er dansk version du har. Ved ik om det er samme bogstav der skal bruges ellers.