Avatar billede speedy1979 Nybegynder
22. november 2004 - 19:30 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Adgang til C-drev efter partitionering til FAT16

Jeg har en gammel Acer bærbar (model 350E), som skal bruges igen. Den har 1 hdd på 2014mb. Acer har et program til den, som kan styre, hvor meget hdd-plads der bruges til lagring af data, når den går i dvale. Denne program virker kun til FAT16.
Jeg har brugt FDisk, lavet disken på 1 partition på 2014MB i FAT16. Derefter genstartede jeg, formatterede den (stadigt i FAT16), genstart igen og nu kom problemet, jeg kan ikke få adgang til disken.
Fejlmeddelse: Ikke klar, fjel ved læsning af drev C. Hvorfor?
Tjecker jeg i Fdisk står partitionen "aktiv", den er formatteret samt jeg booter på en bootdisk, men ingen adgang. Jeg håber I kan forklare mig hvad jeg har overset her ;-)
Avatar billede Slettet bruger
22. november 2004 - 20:06 #1
prøv igen med enne
format c: \q
genstart
Avatar billede speedy1979 Nybegynder
22. november 2004 - 20:17 #2
HEHEHE, nu skriver den "Forkert msdos-version" istedet"....
jeg har prøvet både med en win95 og 98 startdisk
Avatar billede Slettet bruger
22. november 2004 - 21:12 #3
Jeg tror "xou" mener format c: /u prøv det med win95 diskette efter format kør scandisk med overfladescanning
Avatar billede speedy1979 Nybegynder
22. november 2004 - 21:28 #4
HelgeC-> Når jeg prøver lader den bare være med at formaterer og hopper ud i prompten igen og så er jeg lige vidt...
Avatar billede Slettet bruger
22. november 2004 - 21:31 #5
Så prøv at lave en format c: /s
genstart uden diskette så finder du da ud af om harddisken overhovedet er modtagelig for fornuft
Avatar billede speedy1979 Nybegynder
22. november 2004 - 21:42 #6
Nu har jeg prøvet med nogle forskellige med disse resultater:
95 startdisk - hopper tage i prompten efter at have sagt "j" til fortsæt med format
95 bootdisk fra win95 disketter - forkert msdos version
98 startdisk - tilbage i prompt

Jeg har både prøvet med format c: /u og format c: /s !
Avatar billede Slettet bruger
22. november 2004 - 21:49 #7
Ret forvirrende men har jeg forstået dig ret
Du har kørt en fdisk med disketten ?
du har kørt en format c: med disketten
nu ønsker du at boote op på den samme diskette men nu afvises disketten
er det rigtigt forstået ?
Avatar billede speedy1979 Nybegynder
22. november 2004 - 21:55 #8
Sorry Helge, det er ik helt rigtigt, måske jeg ik har skrevet det præcist nok.

Først lavede jeg f-disk (uden understøttelse af store diske=fat16).
Fjernede partition, lavede ny primær partition, genstartede, så formatterede jeg, genstartede igen, bootede på diskette men kan nu ikke komme over på C, hvis jeg skriver dir c: giver den mig meddelsen: Ikke klar, fejl ved læsning....

Et andet problem er dog at jeg har 5 bootdisks, de 4 burde være 95 og den sidste er med garanti 98. Når jeg skriver burde er det fordi jeg ik selv har lavet dem....de er ret gamle
Avatar billede Slettet bruger
22. november 2004 - 21:59 #9
"så formatterede jeg,"
Men jeg har da opfattet det korrekt når jeg mener at du enn´gang er blevet lukket ind med din diskette ?
Avatar billede speedy1979 Nybegynder
22. november 2004 - 22:02 #10
jeps, jeg har formatteret hdd efter opstart fra min bootdisk, det var derefter at jeg ik kan komme ind på C....
Avatar billede Slettet bruger
22. november 2004 - 22:15 #11
Jeg tror det er i BIOS du skal søge fejlen "Load bios default" det går jo galt lige der hvor BIOS afgiver magten til MBR på disketten / harddisken
Avatar billede speedy1979 Nybegynder
22. november 2004 - 22:17 #12
Se nu kommer problematikken, jeg kan ik se hvad man skal trykke for at komme i bios, der står ingen steder under opstart, jeg kender passwordet til maskinen men kan ik huske hvordan man kommer ind og stiller det..:(
Avatar billede Slettet bruger
22. november 2004 - 22:23 #13
Det var godt nok ærgeligt
Avatar billede speedy1979 Nybegynder
22. november 2004 - 22:41 #14
Så skete der sgu noget, jeg hentede (fra http://www.mirrors.org/archived_software/www.bootdisk.com/original.htm på min stationære) et image til en original 95 bootdisk på engelsk, lavede en ny bootdisk, bootede på den og vups, nu formatterede den!! Nu kan jeg få lagt Suspend-to-disk programmet ind samt lagt win95 ind senere...
At jeg ik lige kan komme i BIOS må jeg finde en løsning på, det må være muligt at finde en manual til den endnu

Tak for alt din hjælpe HelgeC, du skal have point alligevel, smid et svar og du får lidt belønning for dine anstrengelser ! Hav det rart og tak igen.
Avatar billede Slettet bruger
22. november 2004 - 22:44 #15
Har tit spekuleret på hvor mange timer der spildes på verdensplan pga. banale fejl som denne