Avatar billede terib Nybegynder
22. november 2004 - 12:29 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Import af data fra database - igen

Jeg må se om jeg kan forklare det her på en enkel og let forståelig måde :-)
Jeg har en tabel med 3 felter: produktnr - dato - pris
Indholdet af disse vil jeg gerne have over i et ark der hedder priser.
MEN - et eksempel på dataene der skal over i excel er hvist bedst her: produktnr = 1, dato = 05-06-2002, pris = 4,5
Der kan være datoer fra flere forskellige år, pr produktnr, og jeg vil f.eks kun have dem med årstallet 2004. I regnearket har jeg så en linie hvor produktnr er indsat og efterfølgende er der kolonnerne jan., feb., mar. apr. osv.... Nu vil jeg gerne have prisen med datoen 05-06-2004 indsat i linien udfor produktnr 1 i kolonnen juni - og så fremdeles....
Er det til at forstå ?
Hjælp
På forhånd tak
Avatar billede oernhoej Nybegynder
22. november 2004 - 12:49 #1
Brug pivottabel

Marker dataområdet (incl. overskrifter) vælg Data > Pivottabeller og Pivotdiagrammer > udfør (hvis du har Excel 2000 eller nyere)

Trk felterne så de står som du vil have dem. Du skulle også gerne kunne vælge (vha. dropboxes) at du kun vil se data for år 2004
Mvh Lise
Avatar billede terib Nybegynder
22. november 2004 - 22:51 #2
Hejsa,
Tak for forslaget. Enten forstår jeg ikke helt måden at gøre det på, eller også har jeg brug for lidt hjælp til dette.
Har dog en mistanke om at jeg har brug for lidt vba hjælp til at klare dette.
mvh
Avatar billede ghazaleh Nybegynder
23. november 2004 - 14:20 #3
Du kan fx. dele din import op i 12 forskellige sider, hvor du i første import kun importerer, når hvor dato feltet slutter med "01-2004". 2. Import skal dato-feltet slutte med "02-2004" osv.

Så har du produkternes pris for en bestemt måned. Hvis du så vil have alle månederne i et ark, så kan du jo samle dem i et sidste ark.
Avatar billede tobler Nybegynder
23. november 2004 - 17:22 #4
Her er et andet forslag:
På sheet2 (ark2) har du i kollone A2 og nedefter dine produkter. I cellerne B1 til M1 har du den sidste dato i måneden stående (31-01-2004, 29-02-2004 etc.)
Til celle B2 kopierer du denne formel: =SUMPRODUCT((Sheet1!$A$2:$A$100=$A2)*(Sheet1!$B$2:$B$100<=B1)*(Sheet1!$C$2:$C$100)).
Til celle C2 kopierer du denne formel: =SUMPRODUCT((Sheet1!$A$2:$A$100=$A2)*(Sheet1!$B$2:$B$100<=C1)*(Sheet1!$B$2:$B$100>=B1)*(Sheet1!$C$2:$C$100))
Derefter kopierer du celle C2 til D2 --> M2.
I mit eksempel regner jeg med at du har artikler med priser i sheet1 i cellerne A2 til A100, hvis du har flere, skal du rette $100 til det korrekte $xxx i formlerne, derefter kan du kopiere dem nedaf.
Der vil kun indsættes priser i de måneder hvor der findes en pris i Sheet1.
Hvis du kører en dansk Excel hedder formlen: =SUMPRODUKT og hvis dine ark hedder Ark1 skal du erstatte Sheet1 med Ark1.
Avatar billede terib Nybegynder
24. november 2004 - 09:13 #5
Hej tobler,
Det lød ellers til at det var noget jeg kunne bruge, men jeg er nok derhenne hvor jeg ikke er skarp nok til at lave det. Jeg har prøvet at lave det efter de henvisninger du har givet mig men uden resultat. Gider du kigge på arket ? Og se om jeg har gjort det rigtigt ?
På forhånd tak
Avatar billede terib Nybegynder
24. november 2004 - 10:03 #6
Læg venligst nogle svar så i kan få point for ulejligheden. Jeg flytter spørgsmålet til kategorien visual basic - hvis ikke jeg forbryder mig. Jeg er ret sikker på det kan løses med vba, jeg er bare ikke istand til at gøre det uden hjælp.
Mvh
Avatar billede tobler Nybegynder
24. november 2004 - 10:09 #7
Du må godt sende dit ark til petertobler1snabelayahoopunktumdk