Avatar billede mr_mads21 Nybegynder
20. november 2004 - 14:35 Der er 13 kommentarer

Eget PC-mærke?

Hej Eksperter!

Går for tiden og leget lidt med tanken om at starte et computerfirma.
Mit spørgsmål er: Hvis jeg indkøber PC-dele, samler dem og sælger dem til kunden; Må jeg så kalde dem et navn? Hvis jeg fx bruger INTEL bundkort osv. Andre firmaers produkter, må jeg kalde dem mit eget model nummer og navn? Er det en produktion når jeg bare selv samler?

På forhånd tak!

Mads
Avatar billede a1a1 Novice
20. november 2004 - 15:53 #1
ja, selvfølgelig må du det, du må dog ikke sætte "intel inside" klistermærke på med mindre at du er godkendt af intel

;o)
Avatar billede mr_mads21 Nybegynder
20. november 2004 - 15:56 #2
Hvordan gør Compaq, Dell @computer osv.???
Avatar billede a1a1 Novice
20. november 2004 - 16:31 #3
hvad tænker du på?
Avatar billede a1a1 Novice
20. november 2004 - 16:32 #4
du må selv bestemme hvad du vil kalde dem
Avatar billede mr_mads21 Nybegynder
20. november 2004 - 16:33 #5
Altså, køber du komponenter hos distributørene og samler dem, klader dem noget og sælger dem..?
Avatar billede mr_mads21 Nybegynder
20. november 2004 - 16:36 #6
ikke du

men de
Avatar billede a1a1 Novice
20. november 2004 - 17:32 #7
ja, stort set, de fleste større (hp/compaq, dell m.v.) fremstiller dog også selv komponenter f.eks. bundkort. jeg tror ikke at f.eks. www.nemcomputer.dk selv fremstiller noget (andet end deres logo).

;o)
Avatar billede ttopholm Nybegynder
20. november 2004 - 17:35 #8
Så skal du bare være opmærksom på, at de skal CE godkendes.. Og det koster mange mange penge. Der var en sag for et par år siden med et Computerfirma der hed saxtus, som Fredgaard solgte, de måtte lukke ned, fordi de ikke havde råd til at CE godkende deres maskiner, men jeg er ikke sikker på om de stadig skal CE godkendes
Avatar billede annikadk Nybegynder
20. november 2004 - 18:51 #9
http://www.sik.dk/Professionelle/El-branchen/Spoergsmaal___svar/CE_maerkning.html

så vidt jeg forstår her kræves det ikke at andre skal tjekke det, men! hvis der sker noget og det ikke lever op til det, så vil det nok koste kassen for fabrikanten?.

Har dog ikke læst det i dybden.
Avatar billede lemon Nybegynder
20. november 2004 - 21:16 #10
Citat fra annikadks link:

Jeg fremstiller blandt andet betonblandere til entreprenører. Hertil anvender jeg komponenter, som er CE-mærkede. Der findes overensstemmelseserklæringer for de enkelte produkter, der indgår i materiellet. Skal jeg CE-mærke det færdige materiel?

Ja, du skal CE-mærke det færdige materiel. Du skal også udfærdige teknisk dokumentation for det færdige produkt og udfærdige en overensstemmelseserklæring. Normalt er elektrisk materiel omfattet af Lavspændingsdirektivet. Men vær opmærksom på, at materiellet kan være omfattet af andre direktiver, fx Maskindirektivet og EMC-direktivet.

Det er vel det samme som ved samling af en computer. Selvom alle computerens komponenter er CE mærket, skal det endelige produkt også CD mærkes. Men jeg ved det ikke - prøv at kontakt Sikkerhedsstyrelsen. Jeg er ikke sikker på om Lavspændingsdirektivet http://www.sik.dk/Professionelle/El-branchen/Love_og_regler/Lavspaendings-_direktivet.html dækker computere.
Avatar billede areon Nybegynder
26. november 2004 - 09:50 #11
Jeg har selv været selvstændig Erhvervs drivende med samme koncept som du skriver.

Her var reglerne således at hvis jeg evt. købte en konfiguration (lad os kalde den "Kon1".) fra en forhandlers samlede produkter kunne jeg sælge den videre MEN ikke ændre navnet på deres maskine. HVIS jeg ønskede at tilføre KON1 et evt. PCI netværkskort SKAL denne KON1 IGEN CE mærkes da konfigurationen er blevet ændret.!

HVIS jeg selv købte alle dele og lavede et tilbud til mine kunder med en konfiguration skulle denne CE mærkes..

Og som de ovenstående indlæg også beskriver er disse CE mærkninger MEGET dyre og med udskiftningen man har med konfigurationer (pga prisstininger og gode tilbud) skal denne ske rimelig regelmæssigt...

Hva Jeg og nogle andre "små lokale" "baggårds" forhandlere gjorde var at købe allerede CE mærkede konfigurationer fra EVT. BJ-Trading og putte 300-500kr oven i prisen og så sætte maskinen op for den evt. kunde.. Får man en individuel ordre som KRÆVER at man selv sammensætter specifikke produkter, samler og tester, SKAL MAN I REALITETEN CE mærke denne.. MEN handler man på et Lokalt markede...  Jaaa sååååå.. du ved hva jeg mener... :=)

Håber at det kunne hjælpe lidt på dine planer og IDEer..
Avatar billede areon Nybegynder
26. november 2004 - 09:51 #12
hvis der er andet kan du bare skrive og jeg kan tilføje et par extra gode råd.. havde min "baggårds" handel i 2 år før jeg lukkede virksomheden.
Avatar billede a1a1 Novice
26. november 2004 - 12:16 #13
jeg mener ikke der er nøvendigt at CE mærke mere, men det var det på et tidspunkt