Avatar billede weez Nybegynder
20. november 2004 - 13:54 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Valg af printer

Hej

Jeg skal ud og have anskaffet mig en printer. Det jeg primært skal bruge den til er udskrivning af billeder i meget god kvalitet (f.eks. til et dvd cover). Dette skal altså være dens primære funktion. Yderligere skulle patronerne gerne være billige. Hmm.. kom med nogle forslag :)
Avatar billede freekyzone Nybegynder
20. november 2004 - 14:01 #1
Laser-printer er dyr an anskaffe, men yderst billig i drift!
Desuden skifter man kun en laserpatron-farve når dne er tom. Det er ikke som de fleste ink-jet, hvor man kan skifte når den røde er sluppet op.

Det betyder at den har tjent sig ind i løbet af få år. På en patron kan du udskrive typisk op til 10.000 sider.

HP laver nogle laser-printer som der er til at købe for penge idag.

Mit bud:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=77538
Avatar billede ole_madsen Ekspert
21. november 2004 - 20:39 #2
Hvis du skiver mindre end 500-1000 sider om måneden, er en farvelaser en yderst bekostelig affære.

Foruden toner, er der en del andre forbrugsstoffer, som de fleste glemmer at regne med - og disse slides ekstra meget ved "hjemmeforbrug", hvor man ikke skriver større mængder ud ad gangen. Det kan derfor kun anbefales, hvis du har økonomien i orden, eller alligevel skal printe meget.
I øvrigt er de fleste farvelaserpatroner kun til 3-6000 siders udskrift i lavprismodellerne.

Der ud over er de fleste laserprintere faktisk for skarpe i udskriften til fotos og billeder. Det skyldes at blækprintere "snyder" med opløsningen, der forøges kunstigt. Men på grund af snydeeffekten, ser fotos meget blødere ud, når de printes på en blækprinter (på ordentligt papir). Laserprinteren printer selvfølgelig fint på almindeligt kopipapir, så her er selvfølgelig også en betragtning.

Men jeg ville anbefale dig at gemme laserprinteren en enkelt blækprinters tid endnu (altså 2-3 år).

Og den blækprinter jeg så vil anbefale er denne: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=94692
Selv om det ikke er en dedikeret fotoprinter, klarer den fotoudskrifter flot. Og har i øvrigt blækpatronerne hver for sig, hvilket gør den rimelig økonomisk i blækforbruget.
Avatar billede Slettet bruger
14. december 2004 - 21:27 #3
laser printere dur ikke til billed udskrifter billed kvaliteten er alt for dårlig
Avatar billede ole_madsen Ekspert
20. december 2004 - 04:57 #4
Det afhænger i allerhøjste grad af, hvad man skal bruge den til. Til grafiske præsentationer vil en laserprinter på 1200dpi langt overgå "lavpris" blækprintere. Tillige på almindeligt fotopapir, hvor du er nødt til at bruge dyrt specialpapir i en blælprinter.

Til udskrift af familiefotos vil blækprinteren i de fleste tilfælde være bedst - så længe vi skriver på specialpapir.

Men at sige at billedkvaliteten på en farvelaser er for dårlige, holder ikke.
Avatar billede weez Nybegynder
27. marts 2006 - 15:45 #5
Lukker spørgsmålet da jeg aldrig fik det konkrete svar jeg søgte.