Avatar billede set Nybegynder
19. november 2004 - 21:28 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Master Boot Record

Et ganske hurtigt spørgsmål:
Er der nogen mulighed for at genoprette en ødelagt master boot record uden at skulle oprette en ny partion og formatere disken igen?
Jeg kan læse fra disken hvis jeg sætter den i en anden maskine, men jeg kan ikke boote fra den.
Jeg har prøvet med Partition magic, men der var ingen hjælp at hente.
Avatar billede hmortensen Nybegynder
19. november 2004 - 21:36 #1
Du kan boote fra en win xp skive, og vælge at gå i genoprettelses konsol.
Der kan du skrive fixmbr, og så skulle det virke
Avatar billede peet-49 Novice
19. november 2004 - 22:00 #2
Eller fixboot, virker det ikke,kan du køre en chkdsk /r
Avatar billede set Nybegynder
19. november 2004 - 22:50 #3
ved at køre et check med partition magic får jeg en meddelelse med fejlnr. 1516 og teksten partition improperly dismounted.
Jeg kan ikke boote fra win xp cd, idet når den søger efter en tidligere windows installation så låser maskinen, og jeg kan ikke komme videre.
Avatar billede kontrol Nybegynder
19. november 2004 - 23:19 #4
Start på en win98 bootdisk (eller lignende)

kommandoen er:
fdisk /mbr
Avatar billede set Nybegynder
19. november 2004 - 23:36 #5
har prøvet, men det hjælper ikke
Avatar billede kontrol Nybegynder
19. november 2004 - 23:39 #6
Hvad så hvis du booter på din winXP cdrom som beskrevet ovenfor, men bare med

chkdsk /f
Avatar billede set Nybegynder
19. november 2004 - 23:43 #7
har prøvet. Den rettede en masse crc fejl, da den sad i en anden maskine og så har den fået drevbogstav G.
Jeg skaljo gerne have den til at hedde C og kunne boote fra den igen.
Avatar billede zilladk Nybegynder
20. november 2004 - 13:49 #8
Smid harddisken over i anden pc, tag sikkerheds kopi af alt data, kør test program på hdd (den kan være fejlbehæftet). Hvis hdd'en ikke fejler, vil det nok være nemmere at slette og installerer forfra, og så smide din sikkerhedskopi tilbage igen. Du bør under alle omstændigheder starte med at tage en sikkerhedskopi inden du alt for meget mere.
Avatar billede dragonknight Juniormester
21. november 2004 - 12:01 #9
En kopi af vigtige data skulle være taget inden man roder med MBR, da det kan gøre data utilgængelige.
Avatar billede set Nybegynder
21. november 2004 - 17:19 #10
Jeg har nu fået løst problemmet ved at sætte disken i anden maskine og så køre chkdsk/f flere gange og bagefter har jeg kørt norton diskdoctor som også lavede et eller andet ved disken.
Så nu ved jeg ikke hvem der skal have pointene.
Avatar billede dragonknight Juniormester
22. november 2004 - 23:55 #11
Du beder dem der vil have points om at lægge et svar, og så beslutter du hvilke, måske alle, der skal have points.
Avatar billede set Nybegynder
23. november 2004 - 16:38 #12
ok. hvis der er flere der skal have point, hvordan gør man så det.
Avatar billede dragonknight Juniormester
24. november 2004 - 19:33 #13
her kan du læse om det:
http://expfaq.1go.dk/?id=3#behandling_af_svar

Så beder du bare dem du syntes skal have points om at lægge et svar, eller beder dem der vil have points om at lægge svar.
Avatar billede set Nybegynder
24. november 2004 - 21:45 #14
zilladk og kontrol vil smide et svar så vi kan få lukket dette spørgsmål
Avatar billede zilladk Nybegynder
25. november 2004 - 18:20 #15
svar :)