Avatar billede jimjimjam Nybegynder
16. november 2004 - 15:44 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Langsom service! Forbrugerklagenævnet

Her er historien.
D. 18-06-2004 sendte min ven et grafikkort ind til SHG. Det var defekt. Blæseren var simpelthen stået af, og grafikkortet derfor dødt (Det er hvad vi tror). Han har så rykket i dem lige siden, men de bliver ved med at lægge det over på producenten (Asus). De siger at de venter på at producenten sender et nyt kort. Hmm der er ikke rigtig sket mere i sagen. Han er STÆRKT utilfreds (Kortet er et Radeon 9800XT) Jeg forstår ham egentlig godt, så nu vil jeg tage kampen op med SHG. Findes der ikke et sted i købeloven hvor der står noget der er til gavn for mig det er snart et halvt år siden den blev sendt ind og det er MEGET utilfredsstillende!

Hjælp!
Avatar billede jimjimjam Nybegynder
16. november 2004 - 16:02 #1
hurtigt svar udbedes
Avatar billede jimjimjam Nybegynder
16. november 2004 - 16:06 #2
Jeg citere fra SHG´s hjemmeside:

4. RIMELIG TID:
I den nye købelov har forbrugeren altid to måneder til at reagere efter, at en fejl eller mangel ved en vare er opdaget. Man betragter således reklamationer inden for 2 måneder, som værende inden rimelig tid og dermed i overensstemmelse med loven. Reklamation kan godt foretages senere end to måneder og stadig være i rimelig tid, men det må antages at høre til sjældenhederne.
Avatar billede lasse_buck Nybegynder
16. november 2004 - 16:08 #3
http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/kobers-ret/hvis-saelger-ikke-afhjaelper-inden-rimelig-tid/
Hvis sælger ikke afhjælper inden rimelig tid,  kan du kræve pengene tilbage (hæve købet), ombytning, afslag i prisen, eller du kan lade fejlen afhjælpe for sælgers regning hos en anden. Du kan hæve handlen, selvom manglen ikke er væsentlig.

Mange forskellige fejl
Hvis man har været så uheldig at få et såkaldt “mandagseksemplar” af en vare, dvs. en vare der hele tiden fejler alt muligt forskelligt, kan sælgeren ikke forvente at få reparationsforsøg på alle de forskellige fejl. Opstår der flere nye fejl, kan det medføre, at købers krav om ombytning ikke anses for uforholdsmæssigt. Det vil også kunne berettige køberen til at hæve købet, hvis det efter en samlet vurdering antages, at der ikke er sket en tilfredsstillende afhjælpning eller ombytning inden rimelig tid.

Afhjælpning på sælgers regning
Hvis du konstaterer, at varen er mangelfuld, kan du ikke bare lade manglen afhjælpe af en anden på sælgers regning. Selvom du mener, at den reparatør, systue, værksted e.l., sælgeren benytter, er for ringe, og at en anden nemt kan ordne sagen. Kun hvis sælger ikke afhjælper eller ombytter inden rimelig tid, kan du lade manglen afhjælpe på sælgers regning.

Bliver manglen afhjulpet af en anden, kan du risikere, at sælger ikke vil refundere dig din udgift hertil. Du kan i så fald også få svært ved at bevise, at der var en mangel. Det kan fx være, hvis der er en elektrisk fejl, der blot skal repareres på din bil. Hvis der er tale om udskiftning af reservedele, står man lidt bedre, hvis de fejlbehæftede dele kan fremlægges.
Avatar billede jimjimjam Nybegynder
18. november 2004 - 15:52 #4
Fik pengene tilbage
Avatar billede lasse_buck Nybegynder
18. november 2004 - 15:56 #5
Fedt!