Avatar billede suhr Nybegynder
15. november 2004 - 11:05 Der er 16 kommentarer og
2 løsninger

CMOS fejl på Gigabyte GA-7ZMMH tastatur reagere ikke

Mit problem ligger i at min maskine i opstart stopper med fejlmeddelse " CMOS Settings wrong - press F1 to run setup - press F2 to load default values and contiue " har bare lige et problem med at tastatur og samt andre porte på bundkortet åbenbart er disablet, bundkortet er et Gigabyte GA-7ZMMH.

Har fundet dette http://forums.devshed.com/archive/t-182170 men der er ikke nogen løsning og kan ikke rigtigt hitte på mere.

På forhånd tak.
Avatar billede _smoelf_ Nybegynder
15. november 2004 - 11:14 #1
Opdatere biosen ville jeg nok forslå.. hvis det ikke er den nyeste... eller prøv at loade optimied settings hvis det har den...
Avatar billede suhr Nybegynder
15. november 2004 - 13:16 #2
Den kommer ikke langt nok til at kunne boote fra en bios disk, og kan ikke vælge noget eftersom at tastaturet ikke reagere.
Avatar billede _smoelf_ Nybegynder
15. november 2004 - 15:37 #3
SÅ skal du nok lave en RMA på det der hvor du har købt det... ikke så meget andet at gøre.... DU kan helle ikke se i bios om det er disabled? eller kan du slet trykke noget.. eller komme ind i noget... og du er SIKKER på du ikke har vendt mus og tastetur forkert..
Avatar billede suhr Nybegynder
15. november 2004 - 15:46 #4
Ja jeg er sikker på at stikket er sat rigtigt, og nej det er lidt svært at komme i BIOS når alle I/O porte på kortet tilsygnladigt er disablet :-( men ellers tak for hjælpen.
Start problemet var at der ingen kontakt var fra Tastatur og mus samt at den ikke startede styresystemet op men frys, hvorefter jeg hev batteriet ud af bunkortet, herefter kom CMOS fejlen og jeg var stuck med dette problem.
Avatar billede milter Ekspert
15. november 2004 - 20:02 #5
Bundkortet er vist ret gammelt. Har du prøvet at sætte nyt batteri i bundkortet?
Avatar billede suhr Nybegynder
16. november 2004 - 09:01 #6
Ja det er prøvet og afhjælper intet, desværre.
Avatar billede milter Ekspert
16. november 2004 - 11:47 #7
Har du prøvet at resette BIOS. Det gøres via JP3-jumperen på dit bundkort? Før du prøver det, skal du måske flytte jumperen JP9 til den anden position, den hvor "Write Protection" er disabled. De to jumperes position kan findes i manualen til bundkortet.

Har du prøvet at starte op med et andet keyboard ?
Avatar billede suhr Nybegynder
16. november 2004 - 12:11 #8
Jeg har prøvet at resette med JP3-jumperen og JP9-jumperen sidder korrekt (ikke write protected). Jeg har prøvet med 3 forskellige tastature samt et usb tastatur, når der startes op med alm. ps2 tastatur larmer højtaleren meget, og hvis tastaturet herefter afmonteres og monteres igen holder lyden op men så blinker de 3 lamper på tastaturet.
Avatar billede milter Ekspert
16. november 2004 - 12:24 #9
Hvor mange memoryblokke har du? Hvis du har flere, så prøv at tage dem ud en ad gangen og flyt rundt på dem i forskellige slots.

Hvis du har PCI-kort i maskinen, så prøv at fjerne alle, som ikke er nødvendige (og det vil nok være dem alle). Hiv også stikkene i CD/DVD-drev ud, hvis du har sådan nogen. Kun keyboard, mus og skærm skal være tilsluttet.
Avatar billede suhr Nybegynder
16. november 2004 - 13:49 #10
Så er det prøvet, og nu kommer fejlbibbene rent ud (2 bib pause 1 bib), men stadig med CMOS fejl. Der er også stadig det samme med tastaturet.
Avatar billede milter Ekspert
16. november 2004 - 14:06 #11
Har du en AMIBIOS eller hvad?
Avatar billede milter Ekspert
16. november 2004 - 14:15 #12
Og så vidt jeg kan se, har dit kort ikke onboard grafik. Har du pillet grafikkort ud, og hvilket grafikkort har du?
Avatar billede milter Ekspert
16. november 2004 - 14:54 #13
Det kan også være CPU'en, der har taget skade. Virker CPU-køleren?
Avatar billede suhr Nybegynder
16. november 2004 - 16:30 #14
Det er AMIBIOS og jo jeg køre på onboard grafik, og CPU køleren køre.
Avatar billede milter Ekspert
16. november 2004 - 17:17 #15
Fejlen kan ligge mange steder, mest sandsynlig er fejl i ramblokkene. Prøv at checke endnu en gang, at de sidder rigtigt, prøv evt. at låne en blok, hvis du kan (husk rigtig type).

I stedet for at skrive en masse her har jeg fundet et link, som måske kan hjælpe:

http://www.pcguide.com/ts/x/sys/beep/ami.htm
Avatar billede suhr Nybegynder
17. november 2004 - 13:43 #16
Jeg har nu prøvet med forskellige ram klodser, og nu er maskinen helt død.
Lukker og slukker herfra.
Takker for hjælpen.
Avatar billede _smoelf_ Nybegynder
17. november 2004 - 13:51 #17
Ack vi prøvet.... men det er nok bundkortet der har brændt I/O portene af.. somehow.. men det er jo heller i så dyrt at købe et nyt.. /smile
Avatar billede milter Ekspert
17. november 2004 - 16:31 #18
Sådan kan det gå :(