Avatar billede frazze Nybegynder
13. november 2004 - 09:32 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Jeg mangler 2GByte

På min Presario har jeg en partition (d:) som er på 5G oger næsten fuld. Når jeg tæller de underliggende folder op giver det kun 3,1 G dvs jeg mangler næsten 2G ! Hvad gører jeg for at frigøre/finde det ? Det er den partition som har windows XP. Jeg har præcis nedladdet og successfuldt installeret service pack 2. Kan den være tyven?
Avatar billede kalp Novice
13. november 2004 - 09:34 #1
kig i skraldespanden..

ellers prøv at trykke egenskaber for drevet og vælge diskoprydning se hvad den finder der
Avatar billede kalp Novice
13. november 2004 - 09:35 #2
jeg har et drev hvor der mangler 2gb men fandt dem i skraldespanden..
Avatar billede sukos Juniormester
13. november 2004 - 09:50 #3
Højreklik på drevet, og vælg egenskaber.
Og se gvad windows siger der er af plads.

Pr. default skjules systemfiler jo, så hvis du markerer synlige mapper/filer, er systemfiler ikke med. F.eks. hiberfile.sys og pagefile.sys sluger en massse plads!
Avatar billede sukos Juniormester
13. november 2004 - 09:52 #4
Og har du under install af SP2 valgt at kunne gendanne tilbage, så ligger der også en del "usynlige" filer her! :O)
Avatar billede 5floor Nybegynder
13. november 2004 - 11:26 #5
...hvis du har Norton Antivirus installeret så højreklik på skraldespanden og vælg "Empty Norton Protected Files".
Avatar billede majsmarken Nybegynder
13. november 2004 - 11:42 #6
Åbn en mappe, klik på Funktioner=>Mappeindstillinger=>Vis.
Fjern flueben ved "Skjul beskyttede operativsystemfiler".
Fjern flueben ved "Skjul filtypenavne for kendte filtyper".
Sæt prik i "Vis skjulte filer og mapper".

Så ka' du se (=tælle) noget mere...
Avatar billede haverslev Novice
13. november 2004 - 13:55 #7
En anden ting det kan være:
Pladsen bliver måske ikke frigivet. Hvis den er overvåget, så kan xp jo ikke frigive pladsen idet den på et tidspunkt kan risikere at skulle gendanne filen.
Så du kan evt. rydde op i systemgendannelsen, ved at deaktivere den, genstarte et par gange og aktivere den igen.
Du kan også slå den helt fra, men så har du ikke gendannelses muligheden mere.

Dette gøres her:
start > indstillinger > kontrolpanel > System, fanebladet systemgendannelse
Avatar billede frazze Nybegynder
13. november 2004 - 17:01 #8
Jeg ser nu at der findes flere skjulte filer. Kan jeg bare slette for eksempel hiberfile.sys og pagefile.sys ? Eller alternativt flytte dem til en anden partition med mere plads ?
Avatar billede kalp Novice
13. november 2004 - 18:04 #9
det ikke altid smart at slette system filer: )
Avatar billede majsmarken Nybegynder
13. november 2004 - 19:20 #11
Har du da en partion mere ? Så er der muligheder...
Avatar billede 1back Nybegynder
13. november 2004 - 23:46 #12
davs. det må være et skjult drev.
Når du vil genskabe din instalition.
Kan du lægge noget ind på det drev (D:)???
Avatar billede 1back Nybegynder
13. november 2004 - 23:48 #13
DET ER EN HJÆLP TIL AT INSTALLERE DIN COMPUTER IGEN
Er det en compaq.?? Hvis ja , så er det som jeg siger (en hjælp)
Avatar billede frazze Nybegynder
19. november 2004 - 21:00 #14
Majsmarken, jeg gjorde som du sagde og det er de skjulte filer der tager det meste af de 2Gbyte. Send et svar og jeg kvitterer med points.
Avatar billede majsmarken Nybegynder
19. november 2004 - 21:32 #15
Altså den ved [13/11-2004 11:42:03] ?
Deles med andre her i tråden!

Desuden - Generelt tips:
[Start][Programmer][Tilbehør][Systemværktøjer][Diskoprydning]

Slet alle filer/mapper i følgende mapper (IKKE hele mappen, KUN alle filer/mapper i mappen)
C:\Windows\Temp\
C:\Documents and Settings\<Din bruger>\Local Settings\Temp\
C:\Documents and Settings\<Alle andre brugere>\Local Settings\Temp\
C:\Documents and Settings\<Din bruger>\Local Settings\Temporary Internet Files\
C:\Documents and Settings\<Alle andre brugere>\Local Settings\Temporary Internet Files\
Tøm din "Papirkurv"