Avatar billede steen_erik Nybegynder
12. november 2004 - 23:24 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Sende en mail fra et delphi 7 program

Jeg er interesseret i at få et programmeringseksempel på en email afsendelse.

Hvordan kan man i et delphi 7 program afsende en mail via Outlook Express gennem aktiveret af f.eks. tryk på en pushbutton.

Hvilke felter skal være kendte til afsendelsen (modtager og afsenders mailadresse mm.)

Jeg har set, at man opretter en ny mail via TSendMail.

Der skal på emailen være en vedhæftet fil i HTML format.

mvh Steen Erik
Avatar billede martinlind Nybegynder
12. november 2004 - 23:31 #1
shellexecute()

og mailto:.........

en hel mase parametre jeg ikke kender, sender med din std. mailer, du kan også bruge COM til at styre outlook med
Avatar billede steen_erik Nybegynder
12. november 2004 - 23:37 #2
Jeg prøver om jeg kan finde det i Help i Delphi .

Jeg vil hellere have de 5 måske 10 programmeringslinjer som eksempel.
Avatar billede stone Forsker
12. november 2004 - 23:53 #3
det her eksempel kan du sende din email til outlook med afsender og vedhæftet fil også subject

http://www.swissdelphicenter.ch/en/showcode.php?id=1808
Avatar billede steen_erik Nybegynder
13. november 2004 - 00:08 #4
Det ser spændende ud det prøver jeg i morgen.
Avatar billede delphi Nybegynder
13. november 2004 - 10:03 #5
Vær opmærksom på at det nævnte eksempel ikke (altid?) virker.  På min PC funker det ihvertfald ikke, idet jeg i linien:

  MS := CreateOleObject('MSMAPI.MAPISession');

få en 'Invalid Class String' fejl.  Jeg har ikke gidet checkke om min Outlook version (Outlook 2003) registrerer en anden classstring end 'MSMAPI.MAPISession', men det er vel også lige gyldigt.  Konklusionen må være, at hvis det virker hos nogle og ikke hos andre, så er det ikke en holdbar løsning.
Avatar billede stone Forsker
13. november 2004 - 13:37 #6
næ...det har du ret i jeg har ikke været opmærksom på at det ikke virker på nogle pc'er, jeg har xp og outlook 6 og her virker expemplet uden problemer , ligeledes har jeg implementeret koden i flere af mine programmer med mange brugere og her har jeg ikke fået nogen tilbagemelding om problemer.
Avatar billede steen_erik Nybegynder
13. november 2004 - 15:10 #7
Jeg har også fået et problem : MS := CreateOleObject('MSMAPI.MAPISession') ;  giver  'Invalid Class String' fejl.

Jeg har win XP og outlook express 6.