Avatar billede agz Nybegynder
12. november 2004 - 19:34 Der er 84 kommentarer og
3 løsninger

Et godt program at lave webdesign i?

Hvilket program er det mest populære/bedste til at lave webdesign? Jeg har prøvet PS, men jeg synes det er svært at bruge..
Avatar billede doggy82 Praktikant
12. november 2004 - 19:38 #1
Adobe GoLive - hvis du er vandt til Adobes produkter.
Macromedia Dreamweaver - hvis du er vandt til Macromedias produkter.
Notepad er også god :)
Avatar billede weblex Nybegynder
12. november 2004 - 19:40 #2
Hvis du tænker på at tegne grafik, er PS mit klart foretrukne. Det er rigtigt, at indlæringskurven er lidt stejl, men på den anden side finder du 100-vis af sider på nettet, som kan hjælpe dig i gang.
Avatar billede michael_stim Ekspert
12. november 2004 - 19:41 #3
doggy82>>Prøv du at lave noget pænt grafisk design i notepad ;o)
Avatar billede michael_stim Ekspert
12. november 2004 - 19:42 #4
illustrator er der også mange der bruger.
Avatar billede agz Nybegynder
12. november 2004 - 19:42 #5
Og disse er også de mest populære?
Avatar billede michael_stim Ekspert
12. november 2004 - 19:44 #6
Jep, PS og illustrator
Avatar billede agz Nybegynder
12. november 2004 - 19:44 #7
illustrator?
Avatar billede michael_stim Ekspert
12. november 2004 - 19:45 #8
Skal du have et wysiwyg-program til at lave hjemmesider så er det nok dreamweaver, men det har ikke så meget med selve designet at göre.
Avatar billede doggy82 Praktikant
12. november 2004 - 19:46 #9
Nå, men så lad os få på plads - hvad mener du med webdesign? Programmering? Grafik?
Avatar billede doggy82 Praktikant
12. november 2004 - 19:47 #10
Det jeg selv gør er at lave selve grafikken i PS og så sætter jeg det sammen i Notepad. Men det kræver så at man selv kan html, css osv...
Avatar billede agz Nybegynder
12. november 2004 - 19:48 #11
ehm.. udsendet.. Farver, former og effekter som "fade"..
Avatar billede doggy82 Praktikant
12. november 2004 - 19:49 #12
Men feks GoLive arbejder godt sammen med PS.
Så man kan starte ud med grafiken i PS/imageready. Og så fortsætte med kodningen i GoLive.
Avatar billede doggy82 Praktikant
12. november 2004 - 19:49 #13
Grafiken? Ja ok, der bruger alle PS. Det er klart det bedste.
Avatar billede doggy82 Praktikant
12. november 2004 - 19:51 #14
Og hey, det skal være svært! Jo lettere et program er des grimmere og ukreativt bliver det man laver.
Avatar billede michael_stim Ekspert
12. november 2004 - 19:51 #15
Det er vel en smagssag doggy82? Har arbejdet med mange grafikere der udelukkende brugte illustrator fordi de syndtes det var det absolut bedste.
Avatar billede agz Nybegynder
12. november 2004 - 19:52 #16
har du nok ret i doggy82, du en klog mand :o)
Avatar billede agz Nybegynder
12. november 2004 - 19:52 #17
andre end doggy82 som forventer at få point?
Avatar billede doggy82 Praktikant
12. november 2004 - 19:53 #18
Men ja, man kan godt lave det i Illustrator, og så evt fortsætte i PS. Men det er normalt dem som er vandt til at Illustrere og derfor ikke er så gode til PS. Det er selvfølgelig smartest at bruge det program man er bedst til, det giver størst kreativ frihed.
Men skal man vælge DET bedste, bliver det PS.
Avatar billede doggy82 Praktikant
12. november 2004 - 19:54 #19
haha "klog mand" :D
Michael ska' også ha' points
Avatar billede weblex Nybegynder
12. november 2004 - 19:55 #20
Men jeg behøver altså ikke point...
Avatar billede doggy82 Praktikant
12. november 2004 - 19:57 #21
Jeg mener bare, at hvis man vil lave grafik til web og ved lige lidt om Illustrator og PS - så er det bedst at lære sig selv PS.

Men ok når jeg laver en hjemmeside bruger jeg da også elementer som er lavet i Illustrator. Logo'er og andre specielle former - vektor grafik. Der er Illustrator klart bedst.
Avatar billede michael_stim Ekspert
12. november 2004 - 19:58 #22
Behöver ingen point, men det kan blive en dyr affäre at pröve sig frem til hvad der er bedst. Det er jo ikke ligefrem billige program, når det drejer sig om den kategori.
Men pröv at få fat på nogle trialprogram og pröv dig frem.
Avatar billede doggy82 Praktikant
12. november 2004 - 19:58 #23
Hov, weblex ska' også ha'  :D
Avatar billede agz Nybegynder
12. november 2004 - 19:59 #24
kunne designet på en side som - www.e-studio.dk - være lavet i PS? Kan godt lide designet der :o)
Avatar billede michael_stim Ekspert
12. november 2004 - 20:00 #25
Sagtens.
Avatar billede doggy82 Praktikant
12. november 2004 - 20:01 #26
En grund til at det kan være svært for dig i PS er måske at du blander nogle processer sammen. Hvis man bare åbner programmet og siger "nu vil jeg lave en hjemmeside", så går det sjældendt godt. I hvert fald ikke som begynder.

Men skil den kreative del fra den pratiske del ved at starte med at lave skitser i hånden. Og prøv så at lav det i PS så det ligner din tegnning.
Avatar billede olebole Juniormester
12. november 2004 - 20:01 #27
<ole>

Webdesign adskiller sig ikke væsentligt fra alt muligt andet design ... det laves ikke på en computer, men på papir med blyanter, penne og markers.

Når du er færdig med det overordnede design, kan du så gå videre på PC'en - og der er det mest almindelige at starte i Illustrator eller Freehand (alt efter, om man er til Adobe eller MacroMedia).

Så kan du overføre dine vektor-tegninger til Photoshop og/eller ImageReady. Skal du lave noget ordentligt, kan du ikke komme udenom vektor-programmet. Photoshop/ImageReady er billedbehandlings programmer og er elendige at tegne i.

Først tilsidst - når siden skal kodes - kommer programmer som DreamWeaver på tale. Gå så vidt som overhovedet muligt langt udenom GoLive. Den skriver dårlig kode - og dens JavaScript-håndtering er helt til grin.

/mvh
</bole>
Avatar billede agz Nybegynder
12. november 2004 - 20:02 #28
michael_stim, svar nu :p
Avatar billede michael_stim Ekspert
12. november 2004 - 20:03 #29
Mere klart kan det vist ikke beskrives olebole ;o)
Avatar billede doggy82 Praktikant
12. november 2004 - 20:03 #30
Ole> "det laves ikke på en computer, men på papir med blyanter, penne og markers."

Exactly! :D
Avatar billede agz Nybegynder
12. november 2004 - 20:03 #31
Okay, mange tak olebole, svarer du også så?
Avatar billede doggy82 Praktikant
12. november 2004 - 20:06 #32
Men der er faktisk et program som vi har glemt, nemlig Macromedia Fireworks - det brugte jeg lidt engang. Det er faktisk ret godt fordi det blander pixel og vektor grafik. Og er betydeligt lettere end PS. Men du kan jo prøve at hente en demo.
Avatar billede weblex Nybegynder
12. november 2004 - 20:07 #33
Jeg starter altid ved computeren - men lad det ligge, det går hen og bliver en lang diskussion som i bund og grund handler om, hvad man foretrækker c",)
Avatar billede agz Nybegynder
12. november 2004 - 20:08 #34
tror jeg bruger olebole's plan, lød ret fornuftig.. :o)

svarer i lige alle sammen????? :D
Avatar billede michael_stim Ekspert
12. november 2004 - 20:08 #35
Har aldrig selv brugt fireworks, men har hört at det skulle väre et meget brugervenligt program.
Avatar billede doggy82 Praktikant
12. november 2004 - 20:08 #36
Lille (stort) tip:
Mange af de fades osv. som du ser på feks e-studio.dk, er lavet med layer-effects. Har du lavet en tekst eller noget andet grafik, så dobbelt-klikker du bare på laget. Så kan du laver alverdens effekter :D
Leg med det.
Avatar billede michael_stim Ekspert
12. november 2004 - 20:08 #37
OK, så kommer der et svar.
Avatar billede agz Nybegynder
12. november 2004 - 20:09 #38
doggy82 - i PS, right?
Avatar billede doggy82 Praktikant
12. november 2004 - 20:10 #39
yup
Avatar billede weblex Nybegynder
12. november 2004 - 20:11 #40
e-studio er ikke ret meget andet end lidt krativ brug af gradient, som du i øvrigt kan lave vha af layer-styles.
Avatar billede doggy82 Praktikant
12. november 2004 - 20:13 #41
Nå ja, sorry. Det hedder ikke layer effects - men layer STYLES :O
Men det er nu også ligemeget - du dobbelt-klikker bare :D
Avatar billede olebole Juniormester
12. november 2004 - 20:14 #42
Nej, jeg understregede blot de andres kommentarer oh kogte det lidt ned  :)

Skal du lave rigtig flot typografi, er det i øvrigt ikke en dårlig idé at lave det i QuarkXpress eller Adobe InDesign - og så tage et screenshot.

Et stort problem med skrift på PC er god spatiering (korrekt afstand mellem bogstaverne). Mange tror, det er noget, der ordnes automatisk, men det er det _absolut_ ikke.
Skriv f.eks. 'ALTSÅ' med store bogstaver i Word - som nok er et af de programmer på markedet, der skriver aller grimmest.
Skriv det så i Photoshop, der spatierer nogenlunde og se forskellen. Den er enorm (... og hvis du ikke kan se, den er enorm, skal du finde noget andet at lave - Hehe).

Endnu bedre bliver det i QXP og lidt bedre endnu i InDesign (specielt ved brug af lige marginer). Det handler bl.a. om, hvor godt programmet tager hensyn til fontens indbyggede knibepar, som i en god font let kan være flere hundrede.
Her tager f.eks. Word overhovedet ikke hensyn til noget somhelst - hvor Photoshop er nogenlunde okay .... men der skal stadigvæk småjusteres, før det bliver rigtig godt  :)
Avatar billede agz Nybegynder
12. november 2004 - 20:17 #43
Og SÅ svarer du :p
Avatar billede doggy82 Praktikant
12. november 2004 - 20:17 #44
Nå ja det er da sandt, med overskrifter skal man ofte lave manuel knibning. Men jeg tror det er lidt tideligt for agz at rode sig ud i typografi.

Men ellers kan du finde en masse gode bøger her: www.grafisk-litteratur.dk
Og har du ikke råd til dem så kan de samme bøger lånes på biblioteket.
Og så er der jo lige min egen side om typografi (reklame reklame hehe) http://typo.lassefernov.dk
Avatar billede olebole Juniormester
12. november 2004 - 20:19 #45
Uden at skulle lægge mig ud med nogen specielt, hører man ofte: "Jeg kan bedst designe, hvis jeg starter på PC'en".
Jeg vil tillade mig den frækhed at påstå, det i 90% af tilfældene skyldes vedkommende i virkeligheden slet ikke kan designe ... det er i hvert fald min egen erfaring med dem, jeg har hørt det fra.
PC'en er blot et stykke tilfældigt værktøj, som man ikke er afhængig af, hvis man virkelig _kan_ designe  :)
Avatar billede doggy82 Praktikant
12. november 2004 - 20:19 #46
Se især på Henrik Birkvig's bøger. Han er guruen inden for grafisk design. Han har lavet alt fra begynderbøger, til de mere avancerede.
Avatar billede doggy82 Praktikant
12. november 2004 - 20:20 #47
Helt enig olebole!

Som Bruce Mau siger:
"Avoid software. The problem with software is that everyone has it."
Avatar billede olebole Juniormester
12. november 2004 - 20:21 #48
Don Birkvig fra Grafisk Højskole er nemlig _rigtig_ god. Vi kunne godt dele arbejdsplads, doggy82  ;o)
Avatar billede weblex Nybegynder
12. november 2004 - 20:21 #49
olebole -> Og jeg skrev tidligere, at jeg starter på pc´en. Du generaliserer, og det gør ikke nødvendigvis debatten bedre.
Avatar billede doggy82 Praktikant
12. november 2004 - 20:22 #50
Haha "don"  lol har jeg ikke hørt før.
Avatar billede olebole Juniormester
12. november 2004 - 20:22 #51
doggy82 >> "... but only few can use it." tænkte han efterfølgende ... han glemte bare at sige det  ;D
Avatar billede agz Nybegynder
12. november 2004 - 20:22 #52
Mange tak alle sammen... Virkelig god hjælp!!
Avatar billede agz Nybegynder
12. november 2004 - 20:23 #53
Måske du er bladt de 10% weblex....
Avatar billede weblex Nybegynder
12. november 2004 - 20:24 #54
Vi kan lade det komme an på en prøve :o)
Avatar billede agz Nybegynder
12. november 2004 - 20:25 #55
hehe
Avatar billede olebole Juniormester
12. november 2004 - 20:25 #56
weblex >> Ja, det noterede jeg mig, men jeg kan ikke udtale mig om, hvorvidt du hører til de 90 eller 10% (selvom du tydeligvis føler dig truffet).
Nej, jeg generaliserer netop ikke - men en let generalisering gør i øvrigt heller ikke nødvendigvis debatten dårligere  :)
Avatar billede doggy82 Praktikant
12. november 2004 - 20:27 #57
Arj det er sgu da klart at han føler sig truffet, du ramte ham lige i panden med den der!  :D
Avatar billede weblex Nybegynder
12. november 2004 - 20:29 #58
Generalisere betyder "give almen gyldighed". Du skar 90% af os som starter på pc´en over en kam. Det kalder jeg at give almen gyldighed c",)
Avatar billede doggy82 Praktikant
12. november 2004 - 20:36 #59
Hvis nu manden (olebole) mener 90% af alle i hele verden - inkl. dem som ikke har anden kvalificering end at de ejer PS, så kan du jo sagtens ligge i de 10%.
Avatar billede doggy82 Praktikant
12. november 2004 - 20:37 #60
Lød det rigtigt? Det sku' forestille at være positivt overfor weblex :)
Avatar billede weblex Nybegynder
12. november 2004 - 20:38 #61
Det er ikke det han skriver - men du kan åbentbart tolke det anderledes. Skal vi ikke stoppe her - der kommer snart Angora-knægtene.
Avatar billede olebole Juniormester
12. november 2004 - 20:40 #62
Ingen rødhårede har sort hår. Alle mænd har eller har haft en tissemand. Nuvel, det er generaliseringer - men det bliver det da ikke spor forkert af.

Hvis jeg mener A, skriver jeg ikke B for ikke at støde nogen på manchetterne.
Ekstremt meget af det, der bliver kaldt webdesign, vil jeg betegne det som direkte forbryderisk overhovedet at benævne 'design'.
Hvis du spørger de, der laver det værste af slagsen, kan jeg love dig for, de alle vil svare, de begynder på PC'en - ingen (eller yderst, yderst få) af dem begynder på papir.
Spørger du derimod de, der laver det bedste af det design, du ser, vil langt de fleste sige, de begynder på papir.

Tingene hænger faktisk ganske godt sammen ... men jeg kan naturligvis ikke udtale mig, om du hører med til den ene eller anden gruppe - og har heller ikke gjort det  ;o)
Avatar billede weblex Nybegynder
12. november 2004 - 20:47 #63
Jeg vil meget gerne se de undersøgelser, som understøtter dine udsagn - det kunne jo være, at jeg kunne blive klogere c",)
Avatar billede doggy82 Praktikant
12. november 2004 - 20:59 #64
Lad os da hænge nogle fler' ud nu når vi er igang.
De her laver "webdesign" www.cyberdata.dk - man kan endda købe to flotte templates, for kun 500,-
Og man kan bestille flere af den samme. Hvis nu man vil lave flere sider med samme skabelon, og hvis ens computer har glemt hvordan man kopierer noget...
:D det er fandme morsomt.
Avatar billede doggy82 Praktikant
12. november 2004 - 21:01 #65
hmm 35,- i forsendelse...  mailer de det ikke bare?!
Avatar billede olebole Juniormester
12. november 2004 - 21:02 #66
... og når man er aller mest trængt, kan man jo altid kræve en undersøgelse. Er det ikke det, der altid redder en politiker på spanden  :)

Jeg kan ikke pege på en officiel undersøgelse, men jag har prøvet at arbejde med en lang række forskellige grafikere på vidt forskelligt niveau - og har samlet en god del erfaring derigennem.
De bedste, jeg har arbejdet sammen med var det årstid, jeg var ansat på Framfab. De hev den ene Guld Løve hjem fra Cannes efter den anden og der var aldrig én, der begyndte at designe på PC'en.
De tog derimod i sommerhus et par dage eller fire. Der stod den på papir og markers - og først, når de havde hele det overordnede design, design-grid og størstedelen af style-guiden på plads, kom de hjem til os andre. Det er - som jeg har forstået det - også det, du lærer at gøre på Grafisk Højskole og Reklameskolen.

De dårligste, jeg har arbejdet sammen med, er derimod alle begyndt på PC'en - men de har heller aldrig lært at designe.

Derudover har jeg talt med mange professionelle grafikere om godt og dårligt håndværk - og jeg har aldrig mødt andet end folk, der er af samme opfattelse ... men det er selvfølgelig ikke en videnskabelig undersøgelse  :)
Avatar billede olebole Juniormester
12. november 2004 - 21:06 #67
cyberdata.dk er et glimrende eksempel ... det er med højglansforkromet statsgaranti ikke startet på et stykke papir.
Til gengæld kan man så sørge over, det er endt på WWW  :D
Avatar billede doggy82 Praktikant
12. november 2004 - 21:16 #68
hmm hvor ligger Framefab Danmark egentlig? Altså rent fysisk? I Kbh?
Avatar billede doggy82 Praktikant
12. november 2004 - 21:17 #69
Ja det gør de - lettest at finde hvis man staver det rigtigt ;D  "Framfab"
Avatar billede olebole Juniormester
12. november 2004 - 21:23 #70
Ja, det har ikke noget med frames at gøre ... det er svensk 'Framtids Fabrikken'  ;o)
Da jeg var ansat, havde vi fire-fem kontorer i DK, nu er der kun det, jeg sad på - Vermundsgade 40A på Østerbro, Kbh
Avatar billede doggy82 Praktikant
12. november 2004 - 21:32 #71
Det er jo fordi jeg leder efter en praktikplads, så jeg har følehornene ude hvergang jeg ser noget interessant.
Avatar billede weblex Nybegynder
12. november 2004 - 21:53 #72
I stedet for at spørge efter en undersøgelse kunne jeg selvfølgelig bare hævde, at 90% af dem der laver godt design, starter på pc´en. Det er lige så godt dokumenteret som din påstand, og vores diskussion har virkelig nået højdepunktet for god debatetik.

Kan alle have en fortsat god aften :o)
Avatar billede olebole Juniormester
12. november 2004 - 22:08 #73
Jaja ... du kan da altid slynge et eller andet vrøvl ud - men du kunne jo også referere til nogle af de bedste designere, du har mødt. Hvad gør de?
Jeg kan jo kun udtale mig om, hvad jeg har oplevet i branchen og hvad de kanon-dygtige designere, jeg har mødt har fortalt om deres måde at arbejde på.

Hvis du ønsker en højere debatetik, kan du da bare bidrage til den - og f.eks. underbygge dine udtalelser. Hvor har du dine synspunkter fra? Hvad har du oplevet - og hvor - der har givet dig den opfattelse, du har?

Det eneste, du har bidraget med i den retning er: "Sådan gør jeg". Det har jeg aldrig benægtet, du gør. Jeg har kun udtalt, at alle de professionelle grafikere, jeg har mødt, gør det på en helt anden måder (og at det er det, man lærer på alle anerkendte uddannelser) - hvorimod næsten alle de amatører, jeg har mødt, gør som du.

Jeg er ikke kommet med nogen 'påstande' - men har refereret nogen, der virkelig ved noget om faget. Dér ligger nok forskellen  ;o)
Avatar billede doggy82 Praktikant
12. november 2004 - 22:11 #74
Der er altså ikke noget at stille op weblex. Olebole har ret. Lige meget hvor irriterende det så er ;D

Så det er bare med at spidse blyanten :)
Avatar billede weblex Nybegynder
12. november 2004 - 22:15 #75
Nu var det jo dig der startede med at bringe statistisk materiale ind i diskussionen. At du kender 8 mand som en gang var på ø-lejr er ikke nok til at underbygge din generalisering. Min påstand var netop at anskueliggøre, at du generaliserede, og at vi derfor risikere at ende med en påstand mod påstand.

Jeg gider ikke denne dsikussion længere - kan du have en fortsat god aften c",)
Avatar billede agz Nybegynder
12. november 2004 - 22:39 #76
fuuuck i spam'er min mail.. 56 nye mails!
Avatar billede michael_stim Ekspert
12. november 2004 - 22:39 #77
Stakkels agz. Själdent er en tråd blevet spammet så meget ;o)
Avatar billede olebole Juniormester
12. november 2004 - 22:40 #78
weblex >> Nej, du har også bevæget dig ud i yderst infantile panik-angreb - så det ville nok være mest værdigt at trække sig lidt  ;o)

I morgen tidlig kan du nok bedre bedømme, hvor begavet og seriøst en kommentar som "At du kender 8 mand som en gang var på ø-lejr er ikke nok til at underbygge din generalisering" virker ... og du har jo ikke ligefrem sparet på ammunitionen fra den kant.
Til gengæld er du ikke kommet med bare ét lille bitte argument - eller noget, der kan minde om det.
Avatar billede michael_stim Ekspert
12. november 2004 - 22:41 #79
Der var du lige et skridt foran mig agz. Forstår dig godt.
Avatar billede agz Nybegynder
12. november 2004 - 22:48 #80
tror bare jeg slår abonner fra :o)

Men tak for hjælpen :)
Avatar billede doggy82 Praktikant
12. november 2004 - 22:48 #81
Det er da hyggeligt at få en lille sludder - det hænder ofte når olebole er tilstede :D

Og pas nu på det ikke bliver et vildt skænderi drenge, i kan jo blive ved ind til en af jer dropper sin macho-træng til at få det sidste ord. Eller rettere weblex vil ha' det sidste ord. Og olebole er slet ikke nået så langt at han vil stoppe samtalen, han vil bare provokere lidt og se hvad der sker :D
Avatar billede olebole Juniormester
12. november 2004 - 22:49 #82
Nuvel, det er jo yderst relevant og meget beskrivende diskussion. Den viser med al ønskelig tydelighed de forskelle, der er i opfattelser mellem folk, der har lært noget om et fag - og folk, der ikke har.

Den slags meningsudvekslinger kan sandelig være ganske frugtbare. Tænk, hvis nogle flere tog ved lære af de dygtigste - det ville kunne højne gennemsnittet væsentligt  ;o)
Avatar billede doggy82 Praktikant
12. november 2004 - 22:50 #83
LOL, ja hvad sagde jeg :P
Avatar billede olebole Juniormester
12. november 2004 - 23:01 #84
Jamen nej, doggy82 ... det er ikke bare provokationer. Det pisser mig frygteligt af, når folk snobber nedad og mener 'det, jeg gør, er det rigtige eller godt nok ... jeg behøver ikke at lære noget', når de tydeligvis ikke ved det fjerneste om det, de udtaler sig om.

Jeg er en gammel 'dreng', der er opdraget i et håndværkerhjem af den gamle skole. Jeg har et passioneret forhold til godt håndværk og føler en dyb ydmyghed overfor århundrede gamle håndværk som typografi, layout og anden visuel kommunikation.

Man kan allerede se PC'ens dårlige indflydelse på både print- og skærm-grafik. Folk er i høj grad blevet typografi-blinde, fordi alle mulige amatører idag kan lave (og desværre ofte gør det), hvad der før skulle en dygtig, uddannet typograf til.

Det kan ingen holde mig fra at prøve at råbe op om og prøve at påvirke  :)
Avatar billede doggy82 Praktikant
12. november 2004 - 23:08 #85
Ja jeg er helt med på din holdning. Jeg er jo helt enig.
Og lige meget hvad weblex siger, så har du bare størst grundlag for at vide hvordan virkeligheden ser ud. Og nu ved jeg jo også tilfældigvis at du har ret, for jeg har selv lært tingene på den måde. Og når først man har lært det rigtigt så ved man det ikke længere er et valg om man vil skitsere i hånden eller på computer. Man ved at det bare giver det bedste resultat i hånden.

Når det er sagt så skal man selvfølgelig også bryde reglerne, MEN det kræver lige at man har lært dem først.

Og så bringer vi lige hele Bruce Mau's manifest. Som lidt godnat læsning:
http://www.brucemaudesign.com/manifesto.html
Avatar billede doggy82 Praktikant
12. november 2004 - 23:13 #86
'det, jeg gør, er det rigtige eller godt nok ... jeg behøver ikke at lære noget'
Hmm det lyder faktisk som min design lærer. Havde en diskution med hende om komplementærfarver, jeg havde selvfølgelig ret. (ellers havde jeg nok ikke startet diskutionen) Men det kunne hun jo ikke indrømme over for de andre sagde hun til mig bagefter. Dumme ko.
Den dag man tror at man ved alt og alt man siger er rigtigt, det er den dag man holder op med at lære. Det er sgu lettere bare at sige: "jeg tog fejl, nu har jeg lært af det", og så komme videre.
Avatar billede olebole Juniormester
13. november 2004 - 02:07 #87
Det er ikke bare lettere ... det bibringer begge parter øget viden og begge parter kommer videre. Ja, 'dumme ko' er endda næsten en kompliment!  ;o)
I det hele taget er vi vist enormt enige om mangt og meget ... og jeg takker mange gange for linket. Det er øjeblikkeligt banket ind i samlingen af guldkorn. Den er _rigtig_ god ...!
En, jeg også holder meget af - og som du meget sandsynligt kender - er Thomas Edison's:
"Nej, jeg har skam ikke fejlet! Jeg har lavet 100 forsøg, der ikke har resulteret i det ønskede.
Det betyder ikke, jeg har fejlet. Det betyder tværtimod, jeg er 100 forsøg tættere ved målet."  ;o)

Tak, for sludderen - og undskyld, hvis nogen har opfattetet det som ren spam. Det var det nok også ..... men ikke kun  ;D
/mvh