Avatar billede rotne Nybegynder
12. marts 2001 - 10:14 Der er 18 kommentarer og
3 løsninger

Mere om Mobilix-ADSL-plus

Se først http://www.eksperten.dk/spm/51253

Jeg har lige talt med Mobilix ADSL-kundeservice, og direkte adspurgt kunne den i øvrigt flinke mand fortælle, at det ganske vist ville være gratis at få ombyttet det medleverede modem til en router (i udgangen af april), men det var endnu ikke klart, om den løbende pris ville stige.....

Det kunne forresten godt lade sig gøre at bruge deres modem til LAN allerede nu, men de yder ikke support.
Det drejer sig om en http://www.alcatel.com/consumer/dsl/prodhome_desc.htm
og i beskrivelsen/instruktionen er da også nævnt \"LAN-interfaces\" og ikke \"enkelt-pc\". USB-løsningen tillader muligvis det samme, - men også uden support.

Er der nogen, der kender til opsætningen af netværk med et sådant modem?

Som \"handmade\" i det ovenfor nævnte spørgsmål (51253) har jeg også ADSL fra WOL og overvejer da gevaldigt at skifte over, så jeg får det dobbelte for det samme, men jeg må og skal have mindst 2 computere på internettet.

Som jeg ser det, er problemerne formentlig løst ved udgangen af april, og jeg skal jo også lige nå at have opsagt mit WOL-abonnement (der har kørt upåklageligt med særdeles få og kortvarige udfald). Jeg kan dårligt forestille mig, at Mobilix tør sætte abonnementsprisen op for router-løsningen, men jeg kan undre mig over, at WOL og de andre ikke forsøger at undgå kundeflugten ved at sænke prisen på f.eks. 512kbit linien med 100 kr.

Den altoverskyggende ulempe er, at mit fastnet-abonnement bliver låst hos Mobilix, og når jeg forhåbentlig en gang i fremtiden bliver tilbudt den fede bredbåndsforbindelse fra et andet selskab, skal jeg sikkert betale oprettelsesafgift for nyt fastnet hos dette selskab.

Ser ekspertens brugere andre problemer?

På forhånd tak for hjælpen.
Avatar billede disky Nybegynder
12. marts 2001 - 10:17 #1
Hvor stort område af danmark kan mobilix tilbyde adsl i ?

Jeg tror ikke der bliver en kundeflugt, jeg har bestemt ikke tænjkt mig at udskifte min ProAccess 512/512 med andet, for det kører perfekt og er gratis (frynsegode) så hvorfor skifte, til en nyt firma der sikkert har indkørings problemmer ligesom de andre også havde det ?
Avatar billede rotne Nybegynder
12. marts 2001 - 10:20 #2
Ja den oplagte grund til at skifte er, at jeg får dobbelt download-hastighed til den samme pris.
Og eftersom Mobilix benytter TeleDanmarks net, kan de formentlig tilbyde det i en betragtelig del af Danmark.
Avatar billede snowball Novice
12. marts 2001 - 10:25 #3
Disky: \"Lige nu dækker vi det meste af København, Odense, Århus og Aalborg.\"

http://www.blivklogere.dk/adsl/frames/frameset_2_1.html

Snowball
Avatar billede rotne Nybegynder
12. marts 2001 - 10:30 #4
Snowball - OK, I stand corrected, men det må være et spørgsmål om begrænset teknikerstab, for der er mange centraler, der må være klar til Mobilix\' løsning. Jeg bor i København og har derfor ikke problemer med evt. manglende dækning.
Avatar billede snowball Novice
12. marts 2001 - 10:33 #5
rotne: Det var jeg næsten klar over inden jeg skrev det, men disky spurgte bare og jeg svarede ;)

Snowball
Avatar billede disky Nybegynder
12. marts 2001 - 11:00 #6
Hmm hvis de vil tages seriøse af de mere \'hardcore\' brugere, skulle de tilbyde hurtigere upstream.

Jeg kan personligt ikke nøjes med 128 kbit/s upstream, men jeg gider ikke betale for en 2mbits downstream for at få det.

Og deres oprettelses priser er for høje.

Avatar billede rotne Nybegynder
12. marts 2001 - 13:31 #7
Snowball - Jeg var lige uopmærksom og så ikke, at det ikke var rettet til mig. Har du kendskab til ADSL-modems som Mobilix\', og kender du måske til mulighederne for VOIP, som WOL jo ikke kan yde på grund af Cisco-routerens begrænsninger? Man kunne sagtens frygte, at Mobilix vil tilbyde samme router, der lader til at være blevet standard.

Disky - Men for de flest af 512/256, 256/256 eller 384/128 kunderne vil det formentlig være stærkt attraktivt at skifte, da upload er mindre interessant for downloadere og surfere. Og vi er mange!!! :o)
Avatar billede disky Nybegynder
12. marts 2001 - 13:36 #8
bortset fra de ikke er billigere på 512/128 linien

så måske ja,

men det fleste ikke hardcore brugere har kun 256/128 linier, og det tilbyder mobilix ikke engang.
Avatar billede handmade Nybegynder
12. marts 2001 - 14:11 #9
Problemet med alt disse udbydere er, for mig at se, en alt for lille konkurrence. De ligger alt for godt og sikkert med deres markedsandele. Forbrugerne må så tage hvad der bliver smidt i hovedet på dem og da det er ret besværligt at få tildelt \"rå kobber\" samt lange ventetider på at få leveret udstyr, vælger de fleste kunder at acceptere disse urimelige vilkår...
http://www.bitconomy.dk/go.asp?nyhed=0028831822
Avatar billede disky Nybegynder
12. marts 2001 - 14:13 #10
handmade: jeg kan kun give dig og artiklen ret
Avatar billede rotne Nybegynder
12. marts 2001 - 14:17 #11
Jeg håber i al fald ikke, at en kommende priskrig kun kommer til at vedrøre sådanne 256/128 USB-løsninger. Det er for skrabet til selv mig. Jeg forventer i det mindste at kunne bruge begge mine computere (derfor ikke USB i WOL\'s version), og altså gerne lidt hurtigere end lige nu.
Avatar billede disky Nybegynder
12. marts 2001 - 14:19 #12
du kan da sagtens bruge 2 maskiner på en USB løsning, bare brug win2k den kan dele internet forbindelse.

Men ja, en router løsning er smartere
Avatar billede rotne Nybegynder
12. marts 2001 - 14:21 #13
Ifølge Worldonline MÅ man bare ikke. (Og jeg mener altså stadig ikke, at det er et \"svar\"....)
Avatar billede disky Nybegynder
12. marts 2001 - 14:24 #14
og hvordan pokker skulle worldonline kunne se om man har mere end 1 pc på ?

Det kan de ganske enkelt ikke !

Men ud fra hvad der er blevet snakket om her, kan man jo se at du slet ikke vil fordele din point.
Avatar billede snowball Novice
12. marts 2001 - 14:29 #15
rotne: Nej, jeg kender ikke noget til det udstyr Mobilix anvender !

Men disky har nu ret i at Mobilix reelt ikke kan se hvor mange PC\'ere der bruger din linie. Indtil for nyligt måtte man jo heller ikke ha\' flere PC\'ere på en Stofa forbindelse, men det er der jo heller ikke nogen der er blevet straffet for.

Snowball
Avatar billede rotne Nybegynder
12. marts 2001 - 14:36 #16
Disky - Såså - små slag.
Jeg kender ikke til USB-løsninger, men er mægtig godt tilfreds med routere og de medfølgende funktioner, og jeg har da ikke som udgangspunkt lyst til at gøre noget, som internetudbyderen frabeder sig.
Jeg vil gerne fordele points, men jeg efterspurgte ekspert-brugeres erfaringer med ADSL-modems og eventuelle problemer med sådanne, og det har du ikke leveret. End ikke til 1 point. Du har talt om din gratis forbindelse, Mobilix\' mulige leveringsproblemer - hvilket umiddelbart er mig inderligt ligegyldigt - og din egen status af hardcore-bruger - igen mig ligegyldigt.

Snowball - Hvem der bare kunne få Stofa!!!
Avatar billede mrrius Nybegynder
07. maj 2001 - 01:48 #17
mobilix løsingen , er at de sender et skillefilter til dig som du selv sætter op og på den måde kan du bruge din existerende tlf linie til både adsl og tlf på en gang , den er specielt smart til ejendomme hvor der ikke er rå kobber til adsl. - få endelig skiftet til en router og helst en med inb. firewall - da adsl inbyder til trojanske heste og andet kryb som gerne vil misbruge din linie til et eller andet , du måske ikke selv har styr over, især da din computer næsten konstant vil værec koblet på internet.
Avatar billede timbreuning Nybegynder
07. maj 2001 - 20:53 #18
Prøv at se på http://security.sdsc.edu/self-help/alcatel/
Måske er der hjælp at finde der. Jeg sidder i samme situation og har lige fundet linket, så jeg håber det kan hjælpe os.

CYA
Tim:-)
Avatar billede rotne Nybegynder
30. maj 2001 - 13:50 #19
Lukker det her gamle lort :-)
Avatar billede handmade Nybegynder
30. maj 2001 - 14:42 #20
Ja, og Mobilix lukker forhåbentligt snart også!
De har de mest vanvittige tider på oprettelse. 3-4 måneder + forsinkelser, mangel på info, brudte løfter, rod i registrering og kontrakter. Jeg skriver dette på baggrund af erfaring med 3 kolleger. De to har nu fyret Mobilix og taget kontakt til andre udbydere.
Avatar billede mrrius Nybegynder
23. juni 2001 - 03:27 #21
snak med dixanet.com der må du dele ( op til 80 enheder)og fri telefon til fastnet for 400 p/måned inc fri 2mb linie opload ½ mb download. du kan evt prøveat presse mobilix efter at havde henvist til dixanet op fortælle dem at du føler dig snydt især hvis du ikke engang må tilslutte 2 computere til samme linie.
men snak lige først med dixa , for det kan godt være    de ikke kan klare det i din by endu. men måske om 1 år....