Avatar billede uap Nybegynder
09. november 2004 - 18:05 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til matematik

Hej, kan nogen hjælpe mig med følgende opgave:

I trekant ABC er
/AC/ = 7,4
/AB/ = 4,8
Arealet af trekanten er 15,3

Beregn længden af højden h samt længderne /AF/ og /FC/
Beregn længden /BC/, og bestem størrelsen af vinklerne i trekant ABC.

Ud fra mine egne beregninger har jeg fået højden til at være 4,135135135

/AF/ har jeg fået til 5,940657415

/FC/ har jeg fået til 1,459342585

/BC/ har jeg fået til 4,385091033

Jeg vil gerne have hjælp til at beregne vinklerne, for dem er jeg i tvivl om.
Avatar billede agz Nybegynder
09. november 2004 - 18:41 #1
har du ikke en ret vinkel så du kan bruge sinus-relationerne?
Avatar billede uap Nybegynder
09. november 2004 - 18:43 #2
Det er jo det jeg har brugt for at finde længderne.... skal vist bruge Tangens til at finde vinklerne...
Avatar billede james_t_dk Juniormester
09. november 2004 - 20:22 #3
AB = c = 4,8
AC = b = 7,4

Areal = 15,3 = 0,5*h*b
=>
h = 4.13513512514

Spørger nok dumt, men hvad er F?
Avatar billede uap Nybegynder
09. november 2004 - 20:36 #4
Hvorfor skriver du det jeg allerede har skrevet i spørgsmålet??

F er punktet på grundlinien, som til punkt C danner højden i trekanten.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
09. november 2004 - 20:47 #5
Du kan regne på det med Pythagoras

Du har nu 2 retvinklede trekanter, i den ene kender du to af siderne, h og c (AB)

Trekant1:
h^2 + b1^2 = c^2

b1 udgør en del af bund linien b
b1^2 = c^2 - h^2
b1 = 2,43734640476

Trekant1:
h^2 + b2^2 = c^2

b2 udgør den anden del af bund linien b
b2 = b - b1 = 4,96265359524

c = 6,45966510041
Avatar billede james_t_dk Juniormester
09. november 2004 - 20:48 #6
Fordi jeg lavede en kontrol udregning!
Avatar billede uap Nybegynder
09. november 2004 - 20:56 #7
b1, mener du da liniestykke /AF/ ?
og b2 = /FC/ ?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
09. november 2004 - 20:59 #8
ja
Avatar billede james_t_dk Juniormester
09. november 2004 - 21:01 #9
Du må selv lave kontrol regninger, for at se om jeg har regnet rigtigt!
Avatar billede pbruce Nybegynder
10. november 2004 - 00:13 #10
nå, så er jeg igang med din mat igen!
Jeg er lidt i tvivl om opgaven, udfra din og james udregninger, og det du skriver. Du skriver at "F er punktet på grundlinien, som til punkt C danner højden i trekanten" hvorfor højden må stå vinkelret på linien AB, og ikke som i har beregnet den, stående vinkelret på BC.

Nå, men udfra antagelsen, at højden h = CF og står vinkelret på AB følger mine udregninger:

givne oplysninger:
|AB|=4,8
|AC|=7,4
A=15,3

Jeg tegner trekanten med punkt A i toppen, B nede til venstre, og C nede til højre. små bogstaver a, b og c angiver længderne modsat punktet, dvs |AB|=c, osv.

Højden h beregnes udfra areal, A = 1/2*h*g => h=(2*A)/c => h=6,375
Højden h danner en vinkelret trekant AFC, og herfra kan stykket |AF|=c1 beregnes vha pythagoras, c1=sqrt(b^2-h^2) => c1=3,7576
Længden |BF|=c2 beregnes, c2=c+c1 => c2=8,5576

Trekant BFC har en ret vinkel og siden a beregnes, a=sqrt(c2^2+h^2) => a=10,6711

Vinklerne kan nu regnes:
I trekant BFC kan B let regnes vha sinusrelation for retvinklet trekant, <B=arcsin(h/a) => <B=36,6845 (i grader)

resten af vinklerne findes ved sinusrelation for vilkårlig trekant:
a/sin(A)=b/sin(B) <=> <A=180-arcsin(a*sin(B)/b) => <A=120,5161 (da vinkel er stump)

<C=arcsin(c*sinB/b) => <C=22,7995

hurtigt tjek giver <A + <B + <C = 180 grader som det skal

PS. Ikke for at være alt for prædikende, men de sidste par opg. jeg har løst for dig har alle været ret ens. Det ville nok hjælpe hvis du læste lidt i din tekstbog omkring emnet, det er ikke så vanskeligt!
Avatar billede pbruce Nybegynder
10. november 2004 - 00:15 #11
hmm, glemte at skrive, sqrt = kvadratrod, arcsin = sin^-1 hvis du havde glemt fra sidst!
Avatar billede uap Nybegynder
10. november 2004 - 00:28 #12
Hehe, du har nu ikke løst nogle opgaver for mig. Altså jeg har set dine svar, og du har nok fået det rigtige resultat, men jeg har nu altid lavet det på min egen måde, eftersom din sidste løsning var alt for indviklet i forhold til det som jeg har lært i min skole.

Og om det er vanskeligt er op til den enkelte - nogle forstår matematik meget hurtigt og andre skal bruge mere tid! Jeg laver masser af matematik selv, men nogle gange er der noget man ikke helt er med på.
Avatar billede pbruce Nybegynder
10. november 2004 - 00:33 #13
heller ikke for at virke kritiserende. Bare for at sige at man lærer mest af at lave selv! Anyway, synes nu det er sjovt nok at løse opgaverne... :)
Avatar billede uap Nybegynder
10. november 2004 - 06:27 #14
Ja, men jeg er for det meste alt for opsat på at lave alt selv, og så ender jeg med at spilde alt for meget tid på det, taget i betragtning at jeg også har andre fag at læse til. Og så opretter jeg et spørgsmål herinde i håb om at nogen kan hjælpe. Men får jeg et svar, bruger jeg det kun som hjælp... Har aldrig skrevet en opgave ned i en aflevering, hvis jeg ikke forstod udregningen...

*ZnoRk* :-)
Avatar billede pbruce Nybegynder
10. november 2004 - 15:55 #15
super, så skal jeg nok lukke røven og lade være med at være så belærende... :)
Avatar billede uap Nybegynder
07. marts 2008 - 11:10 #16
lukker