Avatar billede anddk Praktikant
09. november 2004 - 12:59 Der er 3 kommentarer

Opsætning af VPN router til router

Skal have 2 lokalnet bundet sammen og har derfor købt 2 stk. Dlink 824 VUP+ routere som kan køre VPN. Det er meget fint og de køre fint hver sted i landet. Problemet er at jeg mangler nogle råd / forslag til hvordan jeg opsætter VPN’en.

På routeren kan jeg vælge mellem Dynamic VPN Settings, L2TP Server Setting og PPTP Server Setting.

Når jeg går ind i opsætnigen af en tundel så har jeg disse opsætnings muligheder:

Tunnel Name
Aggressive Mode  Enable
Local Subnet
Local Netmask
Remote Subnet
Remote Netmask
Remote Gateway
IKE Keep Alive(Ping IP Address)
Preshare Key
IKE Proposal index
IPSec Proposal index

Hvert net skal vel have deres eget supnet, men hvad er Preshare Key, IKE Proposal index og
IPSec Proposal index ??

Håber nogen kan hjælpe mig lidt videre.

Syntes ikke jeg kan finde noget når jeg søger efter opsætning af VPN router til router.
Avatar billede ofd123 Nybegynder
10. november 2004 - 10:47 #1
det er ikke lige til at forklare hvad Preshare Key, IKE Proposal index og IPSec Proposal index er men jeg skal prøve.
men det bruges alt sammen til opsætning af vpn tunnel over IPSec.
Preshare Key er en nøgle i from af et password
IKE Proposal er opsætningen af fase 1 hvor der bliver forhandlet opsætning om hvad type kryptering man bruger til at overføre ens Preshared key og hvordan den er krypteret før nøglen bliver udvekslet.
IPSec Proposal er fase 2 hvor der bliver forhandlet opsætning om hvad type kryptering man bruger til at overføre ens data med.

sagt på en anden måde skal opsætningen af vpn være ens på begge router (ud over ip add.)

men du kan jo kikke på dlinks hjemmeside om opsætning af vpn tunnel.

http://support.dlink.com/faq/view.asp?prod_id=1295&question=DI-804HV%20/%20DI-808HV
http://support.dlink.com/faq/view.asp?prod_id=1384&question=DI-804HV%20/%20DI-804V%20/%20DI-808HV
Avatar billede anddk Praktikant
13. november 2004 - 10:18 #2
Jeg har haft meget hjælp af det link til Dlink guiden som du har angivet. Jeg har brugt den til at forsøge at etablere forbindelsen. Det er desværre ikke lykkes endnu.

Er lidt i tvivl omkring ip opsætningen.

Som jeg forstår det så skal hver net have deres eget subnet ??

Net 1:
192.168.1.1 router lokal adresse

Net 2:
192.168.2.1 router lokal adresse

Når jeg så opsætter VPN på routeren på Net 1 angiver jeg:

Local Subnet 192.168.1.0
Local Netmask 255.255.255.0
Remote Subnet 192.168.2.0
Remote netmask 255.255.255.0
Remote Gateway = den eksterne IP-adresse.

Det jeg er i tvivl om er de adressser der ende på 0. Om det er for at angive at nettet starter herfra. Det står sådan i Dlink guiden, men der findes ikke noget udstyr på de adresser.

Preshare Key, IKE Proposal index og IPSec Proposal index er opsat ens på begge routere.
Avatar billede anddk Praktikant
13. november 2004 - 16:34 #3
Så fik jeg det til at køre, takketvære dit link.

Problemet var at jeg ikke have sat IPSec Proposal i listen på den ene router...