Avatar billede jesper.stein Nybegynder
09. november 2004 - 12:15 Der er 6 kommentarer

begræns adgang til netværket

Jeg er på jagt efter en måde at begrænse adgangen til mit netværk. Det er blevet "normalt" at konsulenter der kommer udefra "bare" får et netværks stik stillet til rådighed. Jeg vil gerne sætte en stopper for at de automatisk bare får en ip adresse af dhcp serven og kan komme på internettet uden min tilladelse. Nogle ideer?
Avatar billede the_party_dog Nybegynder
09. november 2004 - 12:16 #1
Find alle mac adresse på netværket, og smid dem ind i din dhcp server, og tildel efter det. Det var en mulighed.
Avatar billede jesper.stein Nybegynder
09. november 2004 - 12:18 #2
Uha. Det ville være træls med ca. 120 arbejdsstationer. Kan man mon ikke sætte noget på DHCP serveren der "forlanger" at maskinen giver sig til kende før den kan få en ip adresse. Måske så man kan sige den skal være med i domainet?

Jesper
Avatar billede bufferzone Praktikant
09. november 2004 - 12:22 #3
Jeg ville gøre følgende:

Lav et antal DMZ's i jeres firewall.

På det ene kan i f.eks. sætte et trådløst accespoint, der så kun har meget begrændset adgang til resten af ressourcerne.

På det næste kunne i så afsætte nogle stik rund om i organisationen specielt til konsulenter. Dissestik terminere so i dette dmz. Denne løsning kræver lit patching i krydsfeltet og afmærkning rund om i huset, men på lang sigt er det den bedste løsning, da den fysisk adskiller konsulenter fra resten

Disse bøs selvfølgelig etableres med fuld logning, IDS og hvad der ellers følger
Avatar billede jesper.stein Nybegynder
09. november 2004 - 12:37 #4
njaaa. Det kunne jeg jo godt. Men jeg er lidt besværlig, for jeg skal både bruge stikkene til interne brugere der bruger mødelokalerne til lokale møde, de må jo gerne komme på netværket, og så skal jeg gøre så konsulenter der kommer ude fra ikke kan benytte de samme stik. Det er lidt svært og måske kan det ikke lade sig gøre.
Avatar billede leif Seniormester
09. november 2004 - 12:58 #5
Det med MAC adresserne er jo kun her til at starte med du skal finde dem ! Efter følgende er det jo ikke så slemt med mindre du skifter 120 maskiner på 1 gang !
Avatar billede the_party_dog Nybegynder
09. november 2004 - 12:59 #6
nemlig leif.. :)

Jeg er lærling, jeg vil godt komme og hjælpe dig en weekend jesper, mod betaling. :) Lærlinge mangler altid penge... hehe