Avatar billede jacoberen Nybegynder
07. november 2004 - 21:51 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Guide til at tegne print!

Hej

Er der nogen der kender et sted hvor der en guide til hvordan man selv kan tegne print?

Det kunne jo være sjovt, i stedet får at lave det hele bare med ledninger.

Hilsen Jacoberen
Avatar billede bredker Nybegynder
07. november 2004 - 21:58 #1
her er en side hvor du kan finde en del ting , prøv at kikke den igennem
http://www.electronic-projects.net/index.htm
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
07. november 2004 - 21:58 #2
guide? hvor detaljeret skal det være?
mener du hvilken tush du skal bruge og hvordan du ætser pladen og sådan, eller mener du til at udregne banerne (det sidste er nok pænt langhåret)
Avatar billede jacoberen Nybegynder
08. november 2004 - 13:10 #3
Bare såden en hvor de viser hvor man tegner og hvordan man sygerbader.
Avatar billede dragonknight Juniormester
08. november 2004 - 13:15 #4
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
08. november 2004 - 13:17 #5
tjek www.brink.dk
produkter - elektronik løsdele - printmateriel.
der er både ætsemiddel og tush
du tegner banerne (jeg plejer at bore huller først) og ætser efter forskriften på det ætsemiddel du køber
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
08. november 2004 - 13:17 #6
cool side dragonknight
Avatar billede dragonknight Juniormester
08. november 2004 - 13:19 #7
I elektronik forretninger kan man også købe "printbaner" i forskellige bredder. De er lavet på samme måde som blyant-gnide-overførsels-bogstaver. Der findes også¨udgaver, som kan lave printøerne til chips, op-amps og deslige.
Har selv brugt det mange gange, også til kompliserede print.
Avatar billede dragonknight Juniormester
08. november 2004 - 13:28 #8
Ja, ik.

Hvis man er doven, og har et printlayout på papir, så kan man lave en spejlvendt fotokopi, og det er vigtig, at det er en kopimaskine, der anvender kulstøv.

Man tager den spejlvendte kopi, og lægger den på printpladen, og så er det frem med mors strygejern. Ved tilstrækkelig varme overføres kulpartiklerne til printpladen. Der er et lille men. En fotokopi er aldrig helt 1:1, der er lidt forvrængning, men det skal være store IC-Chips før man kan se det.
Avatar billede jamfighter Nybegynder
08. november 2004 - 21:00 #9
Nu ved jeg jo ikke ligehvad du har af muligheder for fremstilling af print, men hvis du køber de heresn print med fotofilm, kan det anbefales at du bruger et program til at lave dit layout.
Har selv brugt programmet EAGLE en del år, og det er udemærket til husbehov. det er gratis, men du kan så kun lave print på 8x10cm eller mindre. Af andre programmer er der PCpice og PADS at jeg lige kan komme i tanke om, men de er dyre.

Tilbage til det jeg startede med, har du mulighed for at bruge fotofilm og UVbelysning, så er et CAD program nummer 1.

Forresten så kan EAGLE findes på www.cadsoftusa.com eller cadsoft.de de andre ved jeg ikke om kan downloades, på arbejdet er de købt :)
Avatar billede dunderfjert Nybegynder
09. november 2004 - 19:02 #10
Når du så har brokket 12Kg fotoprint, opdaget at Ferriclorid er bund ulækkert, og alligevel aldrig fået et rigtigt godt resultat.
Der er altid en bane der lige har fået for meget, en anden hænger delvist sammen med to andre osv..

..Så vælger du at lægge printet ud på PC'en, maile Gerber filen til fx.:  www.olimex.com  giver dem en 150 - 200kr så får du et ordentligt professionelt PCB der virker.
Avatar billede dragonknight Juniormester
10. november 2004 - 15:25 #11
Hvis dit spørgsmål har fået en fornuftig afslutning, så luk det.

Hvis det også gælder for resten af de spørgsmål du har stillet. så luk dem også.
Avatar billede jamfighter Nybegynder
10. november 2004 - 17:26 #12
dunderfjert: har du nogensinde overvejet at ferrochlorid ikke er bunden, men at du bare ikke kan finde ud af at lyse printet ordenligt?