Avatar billede johnstigers Seniormester
07. november 2004 - 20:19 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Hvilket TV?

Jeg står og overvejer om jeg skal købe nyt tv.
Da dette er en absolut gråzone ved jeg ikke hvad jeg skal gå efter - dog ved jeg dette:
100 Hz - kan sgu ikke se forskel på 100 Hz og alm. så det er IKKE et krav - kun fordyrende!
Jeg vil ikke give over 5000,-
4:3/16:9 - format totalt ligegyldigt!
Avatar billede orbison Nybegynder
08. november 2004 - 02:52 #1
Hvis du vil have et tv med bedst mulige lyd og billed, bliver det svært at slippe med under 5000 kr.
Af mærker ville jeg personligt vælge et af flg.: Loewe, Sony, Philips eller Panasonic.
Sony og Philips ved vi hvad er. Loewe høre til i den dyre ende, men er til gengæld altid garant for kvalitet. Panasonic er langt bedre end deres rygte. Faktisk har flere af deres modeller vundet priser på billedkvaliteten. Og der er en del prisklasser at vælge imellem.

Men når du skal handle vil jeg kraftigt anbefale, at du gør det hos enten "Tape Connection" eller "Hi-Fi Klubben". Her er kun ansat folk for hvem lyd og billed ikke kun er noget de beskæftiger sig med på arbejde, men for hvem det samtidig er en hobby. De er altså ikke bare interesseret i at sælge (som tilfældet er hos Fona, Merlin, Electric City, m.v.), men i lige så høj grad interesseret i, at du også får noget ordentligt med hjem (jeg taler af erfaring).
Avatar billede orbison Nybegynder
08. november 2004 - 02:59 #2
Tilføjelse:

Hvis du ikke kan se forskel på 100 Hz og almindelige 50 Hz fjernsyn, må det være fordi det/de 100 Hz du har sammenlignet med, har været for dårlige! Der er nemlig meget forskel på billedkvaliteten på 100 Hz fjernsyn! Men herz alene, gør det ikke. Der er flere andre ting der spiller ind, når billedetkvaliteten bestemmes.
Avatar billede Slettet bruger
08. november 2004 - 15:30 #3
vælg et 16/9 tv for når  dr1 og tv2 sender rent 16/9 når den tid kommer vil du opleve billedet er strukket på et 4/3 tv
Avatar billede orbison Nybegynder
08. november 2004 - 21:57 #5
Kender ikke meget til ovenstående modeller.
Jeg kan sagtens forholde mig til dataene, men om de er tilfredsstillende, kommer jo an på hvilke krav man stilller.
Hvis jeg selv skulle købe et fjernsyn der skulle koste omkring 5000 kr., så ville jeg vælge et Sony KV-29CL10. Det har et godt billed og en god lyd. Skærmen er en almindelig 4:3, men til gengæld på hele 29". Det gør, at du faktisk ikke vil savne 16:9 formatet. Skærmen er stor nok til at du kan få glæde af film i wide-screen format, uden at have dette. Altså: Køber man et 4:3 tv der er tilstrækkeligt stort, vil man få stort set hele billedet med, uanset de to striber for oven og forneden. Og så er det jo ligegyldigt om de er der.
Tv'et er kun 50 Hz, men jeg kender ikke noget tv i en tilfredsstillende kvalitet med 100 Hz, hvis det skal koste omkring 5000,-

I almindelighed mener jeg i øvrigt ikke, at det kan betale sig at købe et wide-screen tv, med mindre man er villig til at ofre fra omkring 14-15.000,- og op efter.

Mit råd nummer et er stadig: Se og hør dem selv! Der er også forskel på hvordan billeder opleves.
Avatar billede johnstigers Seniormester
08. november 2004 - 22:00 #6
orbison> tak for rådet - kan berolige dig med at der er visse ting man ikke kan købe uden at se/afprøve det først - tv er eet af dem ;)
Avatar billede orbison Nybegynder
09. november 2004 - 00:08 #7
Ja, det ér selvfølgelig godt klar over.
Du ved, nogen gange siger man ting der egentlig er overflødige. Et eksempel er "Kør forsigtig", selv om man godt ved, at personen vil gøre det. Du kender det sikkert godt.
Avatar billede johnstigers Seniormester
12. november 2004 - 20:13 #8
Jeps :)

fjernsynskøbet er sat på hold nogle måneder endnu.

smid et svar begge 2.
Avatar billede donlon Novice
13. november 2004 - 00:31 #9
Du siger:
"Jeg vil ikke give over 5000,4:3/16:9 - format totalt ligegyldigt, 50 eller 100 HZ ...totalt ligegyldigt!"

HVORFOR fanden skriver du så egentlig her ?? - find den nærmeste A-Z, Bilka eller Føtex og køb dig et 28" Daewoo eller lignene !! ...det er sgu da "totalt ligegyldigt"
Avatar billede johnstigers Seniormester
13. november 2004 - 13:22 #10
donlon> det sprog gider jeg ikke høre på!!!

Find en anden at spamme!!!
Avatar billede exp Juniormester
13. november 2004 - 13:36 #11
donlon >>
Hvis du ikke har noget konstruktivt at sige, så bedes du venligst slet ikke sige noget. samtidig bedes du også om at moderere dit sprog - der er ingen grund til lokums-sprog herinde.

Betragt dette som din første advarsel.

exp/coadmin
Avatar billede johnstigers Seniormester
13. november 2004 - 13:42 #12
Tak coadmin :)
Avatar billede exp Juniormester
13. november 2004 - 14:07 #13
Så lidt :-)
Avatar billede johnstigers Seniormester
14. november 2004 - 19:28 #14
Ingen svar...