Avatar billede audi_rs4 Nybegynder
04. november 2004 - 21:52 Der er 50 kommentarer og
2 løsninger

Ingen windows og messenger lyd

Hej

Jeg har et stort problem.
F.eks. når jeg skal lukke windows, eller starte op, så kommer der ingen lyd. Der er heller ingen lyd når nogen skriver over messenger, eller når nogen logger på. Et andet sted hvor lyden også er forsvundet, er på nettet. F.eks. animations film.

Måske har det noget med MIDI-Musik at gøre. Der sker nemlig det mærkelige, at når jeg vælger en standardenhed til at afspille MIDI-Musik, inde i kontrolpanel, trykker anvendog derefter okay, og går ind for at tjekke efter, så er den sprunget væk fra den enhed jeg lige har valgt.

Håber meget nogen kan hjælpe mig...

VH
Jacob
Avatar billede milter Ekspert
04. november 2004 - 22:20 #1
Kan du høre noget som helst? Musik f.eks.
Avatar billede audi_rs4 Nybegynder
05. november 2004 - 06:47 #2
Ja. Musik kan jeg godt høre, og lyd fra film er heller ikke noget problem.
Avatar billede c-holst Novice
05. november 2004 - 12:30 #3
er ikke sikker på, at jeg kan hjælpe dig, men vi kan dog sikre os, at kortet er installeret korrekt. Find din driver til lydkortet frem, eller hent den nyeste hos producenten.

afinstaller alt vedrørende lyden i tilføj fjern...
find kortet i enhedshåndteringen - slet det.

genstart maskinen, reinstaller driveren.

evt kan du ligge din xp cd i drevet og skrive følgende kommando i kør.

sfc /scannow  husk mellemrum før /

tjekker og retter vigtige systemfiler.

kom med lidt respons
Avatar billede milter Ekspert
05. november 2004 - 13:03 #4
Prøv at checke:

Kontrolpanel > Lyde og lydenheder > Lyde > Afmærk de lyde, du vil høre > Anvend > OK
Avatar billede audi_rs4 Nybegynder
05. november 2004 - 15:10 #5
c-holst: Jeg prøvede begge ting du foreslog. Men det så ikke ud til at virke med reinstall af lydkort, og scanningen gav intet resultat...

milter: Problemet er at jeg ikke kan høre lydene. Lige meget hvilken lyd jeg vælger, vil den ikke afspille den.

Alle: Det kan være fordi jeg engang læste at der var nogen overflødige lyde i windows xp, og det gjorde computeren langsommere at starte op og lukke. Der var en guide og den fulgte jeg. Men jeg er ikke sikker på, at det er det, der har gjort det.
Avatar billede milter Ekspert
05. november 2004 - 17:26 #6
Prøv med det her:

Start > Kør > I vinduet, som dukker op, skriver du "services.msc" (uden anførselstegn" > OK > I listen, som dukker op, finder du tjenesten "Windows audio" og dobbeltklikker den > I "Starttype" skal den være sat til "Automatisk" > OK
Avatar billede audi_rs4 Nybegynder
05. november 2004 - 19:17 #7
Den stod desværre allerede på Automatisk :(
Avatar billede milter Ekspert
05. november 2004 - 22:10 #8
Lydene på min maskine ligger i "C > Windows > Media". Prøv at kigge der og se, hvad du kan finde. Højreklik en af lydene > Egenskaber > Klik på både "Generelt" og "Dokumentinfo" og se, hvad der står.

Hvilket lydkort bruger du, har du måske både onboard lyd og PCI-lydkort, hvilke afspillere har du installeret?

Det var en del spørgsmål, men det gør det lettere at finde fejlen.
Avatar billede audi_rs4 Nybegynder
05. november 2004 - 22:31 #9
Hvis jeg går ind i "C > Windows > Media", kan jeg underligt nok godt afspille lydene.
Underdokument info står der følgende:
Bithastighed : 705kbps
Størrelse på lydsampling : 16 bit
Kanaler : 2 (stereo)
Lydsamplinghastighed : 22kHz
Lydformat : PCM

Mit lydkort er et Creative Audigy 2. Der er oz et onboard, men ikke installeret. Jeg har installeret Windows Media Player, Quicktime og Winamp.

Jeg svarer gerne på alle spørgsmål der kommer, hvis det kan hjælpe med at finde fejlen. Jeg tror bare udelukkende det er en lille dum ting der er slåetfra/slettet fra windows. Men er langtfra sikker.
Avatar billede milter Ekspert
05. november 2004 - 23:52 #10
Under "Generelt", hvad står der i "Filtype" og "Åbnes med" ?
Avatar billede milter Ekspert
05. november 2004 - 23:56 #11
Er din onboard lyd slået fra i BIOS eller via jumper på dit bundkort?
Avatar billede audi_rs4 Nybegynder
06. november 2004 - 07:00 #12
Der står at det åbnes med Windows Media Player

Det ved jeg ærlig talt ikke, men jeg tror ikke det har noget med det at gøre, for det har jo virkert altid.
Avatar billede audi_rs4 Nybegynder
06. november 2004 - 07:07 #13
Der står at det er Wave-lyd
Avatar billede milter Ekspert
06. november 2004 - 11:09 #14
Prøv det her:

Kontrolpanel > Lyde og lydenheder > Lyde > Gå ned til vinduet "Programhændelser" > Rul ned til "Windows Messenger" > Er der højttalerikoner ud for "Ny besked", "Kontaktperson er online" og alle de andre, eller er feltet blankt?
Avatar billede audi_rs4 Nybegynder
06. november 2004 - 12:18 #15
Ud for windows messenger er de blanke alle sammen, men ud for MSN messenger, hvilket er den jeg bruger, er der et højtalerikon.
Avatar billede milter Ekspert
06. november 2004 - 12:29 #16
Har du prøvet at tildele hændelserne nye lyde?

I "Kontrolpanel > Lyde og lydenheder > Lydenheder > Afspilning af lyd", hvilken enhed står der her?
Avatar billede milter Ekspert
06. november 2004 - 12:33 #17
Check også Windows Mixer (højttalerikonet i proceslinien). Check under "Afspilning" at "Wave" ikke er slået fra eller skruet helt ned.
Avatar billede audi_rs4 Nybegynder
06. november 2004 - 12:54 #18
Nej, det har jeg ikke prøvet???

Der står "SB Audigy Audio [DF00]"
Men lidt længere nede hvor der står "afspilning af MIDI-Musik", der står ikke noget, og hvis jeg vælger en, trykker okay og går ind for at tjekke er den væk igen.

Inde i Windows mixer er den hverken slået fra eller skruet helt ned.
Avatar billede milter Ekspert
06. november 2004 - 13:08 #19
Prøv at tildele hændelserne nye lyde.
Avatar billede audi_rs4 Nybegynder
06. november 2004 - 13:11 #20
Det hjalp desværre ikke :(
Avatar billede milter Ekspert
06. november 2004 - 13:13 #21
Prøv at checke Audigy mixeren. Se om den er sat rigtigt.

Du kan også prøve det her:
Start > Kør > I vinduet, som dukker op, skriver du:  dxdiag > OK. Test lyde og musik og se om der er problemer.
Avatar billede milter Ekspert
06. november 2004 - 13:24 #22
Åbn Enhedshåndtering > Klik på plusset ud for "Enheder til lyd, video og spil" > Dobbeltklik på dit lydkort (har det det rigtige navn?), > Driver > Skriv producent, dato og version ned og kom her med det.
Avatar billede c-holst Novice
06. november 2004 - 13:39 #23
noget mystisk problem. Har tænkt på om en repair kunne være sagen når alt andet er prøvet.
Dobbelttjekkede du i din bios. Normalt under noget med pci et eller andet
Avatar billede milter Ekspert
06. november 2004 - 13:52 #24
Jeg er også ved at løbe tør for forslag. En repair var faktisk mit næste forslag :)
Avatar billede audi_rs4 Nybegynder
06. november 2004 - 13:58 #25
Hvor finder jeg Audigy mixeren?

Der var ingen problemer da jeg testede med dxdiag.

Inde i endhedshåndtering fandt jeg noget mistænkeligt. Under "Andre enheder" er der en gul cirkel med et udråbstegn, og hvis man dobbeltklikker på den, kommer der en enhed frem med navnet "Multimedielydkort". Men også der er den gule cirkel med udråbstegn. Hvis jeg så dobbeltklikker på "Multimedielydkort" får jeg følgende date:
Driverproducent      : Ukendt
Dato for diver      : Ikke tilgængelig
Driverversion        : Ikke tilgængelig
Digital underskriver : Ikke signeret digitalt

Under "Enheder til lyd, video og spil" er alt vist som det skal være.
Driverproducent      : Creative
Dato for diver      : 11-04-2003
Driverversion        : 5.12.1.383
Digital underskriver : Microsoft Windows Hardware Compatibility Publ...

Ja, det er meget mystisk, men er bange for det er mig selv der har rodet for meget med noget jeg ikke har forstand på.
Hvad mener du med repair?
Jeg har ikke tjekket min bios.
Avatar billede milter Ekspert
06. november 2004 - 14:06 #26
Prøv at fjerne dette "Multimedielydkort" i Enhedshåndtering" og genstart så. Det er sikkert din onboardlyd, der spøger. Hvis det dukker op igen, skal du nok ind i BIOS og fjerne det.
Avatar billede audi_rs4 Nybegynder
06. november 2004 - 14:22 #27
Hmm, jeg fjernede det, genstartede og vupti: "Ny hardware fundet"
Jeg bliver nok nødt til at fjerne de i bios, men hvordan?
Avatar billede milter Ekspert
06. november 2004 - 14:33 #28
Det kan godt være, din onboardlyd skal deaktiveres på dit bundkort, så jeg skal først vide, hvilket bundkort og BIOS du har. BIOS version kan du finde i: Kør > dxdiag > OK > System.

Medens jeg så kigger på det kan du læse en vejledning om, hvordan man bruger og navigerer rundt i BIOS, hvis du ikke har prøvet det før:

http://home19.inet.tele.dk/vikinger/PcViden/Skabelon.htm
Avatar billede milter Ekspert
06. november 2004 - 14:35 #29
Hvis du har manualen til dit bundkort, kan du sikkert også finde noget om det i den.
Avatar billede audi_rs4 Nybegynder
06. november 2004 - 14:59 #30
Jeg fandt ud af at fjerne det. Det er ikke inde i enhedshåndtering mere, og den kom ikke op med nye hardware.
Men det løser bare ikke problemet :(
Avatar billede milter Ekspert
06. november 2004 - 15:15 #31
Nu du har fjernet sporene af din onboardlyd, så check lige igen i Kontrolpanel > Lyde og lydenheder > Lydenheder > at alle indstillinge peger på dit Audigy lydkort og at der er checkmærke i "Brug kun standardenheder".
Avatar billede audi_rs4 Nybegynder
06. november 2004 - 15:26 #32
Alle valgte hører til mit lydkort, og der er sat kryds i "Brug kun standardenheder"
Men stadig ingen lyd når jeg lukker/starter windows, msn messenger og flash film på nettet. :'(
Avatar billede milter Ekspert
06. november 2004 - 15:40 #33
Avatar billede audi_rs4 Nybegynder
06. november 2004 - 16:28 #34
Der var opdateringer, men det hjalp ikke på problemet :(
Avatar billede milter Ekspert
06. november 2004 - 17:09 #35
Så prøver vi med det her:

Sæt din XP-CD i drevet. Hvis XP-installationsvinduet dukker op, når du sætter CD'en i, så luk vinduet.

Klik på Start > Kør > skriv:  SFC /scannow  (mellemrum mellem SFC og /scannow)

Den checker så for manglende/defekte systemfiler på dit styresystem.
Avatar billede audi_rs4 Nybegynder
06. november 2004 - 17:31 #36
Det har c-holst foreslået, men det virkede heller ikke...
Avatar billede milter Ekspert
06. november 2004 - 18:04 #37
Ups, havde glemt det.

Så må jeg nok desværre give op. Måske skulle du bare selv lukke spørgsmålet her og så oprette et nyt med henvisning til dette spørgsmål, så folk kan se, hvad du har prøvet.

Mit sidste forslag er at checke for snavs på computeren, selv om jeg nok ikke rigtigt tror på, det vil ændre noget. Kig efter værktøj til det her:

http://www.spywarefri.dk/vaerktoj.htm
Avatar billede c-holst Novice
06. november 2004 - 19:43 #38
http://hcma.dk/tips&tricks.htm#install_repair

mit sidste forslag. prøv en repair. Prnt og forbered dig grundigt for et godt resultat

og derefter en reinstallaton af driverne til dit chipset.(burde ligge på en cd til dit bundkort)
of tl sidst en installaton af nyeste driver til dit lydkort.

ellers gør som milter foreslår
Avatar billede milter Ekspert
07. november 2004 - 09:02 #39
Faldt over noget her. Har du på et tidspunkt brugt TweakUI?  Kig på det, og se om det hjælper. Hvis du har spørgsmål til det, så kom bare tilbage.

http://www.tek-tips.com/viewthread.cfm?qid=924262&page=7
Avatar billede audi_rs4 Nybegynder
07. november 2004 - 10:21 #40
Inde på den tråd er der en der har nøjagtig det samme problem som mig (Stealth625).
Han løser problemet sådan her:
Add New Hardware
Yes I have already connected the hardware
Add a new hardware device
Install manually from a list
Sound, video and game controllers
Have Disk
Browse
Windows\System32\mmdriver.inf
OK
Lists codecs and I reinstalled Microsoft Audio Compression Manager

Men jeg kan ikke helt følge hans vejledning, da jeg ikke kan finde mmdriver.inf
Avatar billede audi_rs4 Nybegynder
07. november 2004 - 10:46 #41
Ha Haaa!
Nu virker det! :D

Jeg var kommet til at trykke på søg efter ny hardware inde i enhedshåndtering, istedet for at gå til kontrolpanelet og vælge "Tilføj ny hardware"

Mange mange tak milter, og også til c-holst som prøvede :)
Damn det er dejligt at have lydene tilbage :P
Avatar billede c-holst Novice
07. november 2004 - 13:02 #42
KANON. Den havde jeg nok aldrig regnet ud. og så slap du jo for en repair, som dog nok også havde løst sagen :-)

ogd vind
Avatar billede milter Ekspert
07. november 2004 - 13:17 #43
Det var en hård nød at knække. Dejligt det lykkedes :)
Avatar billede audi_rs4 Nybegynder
07. november 2004 - 16:01 #44
Ja, det er var en af de svæere.
Er det ikke nu man skal dele point ud??
Er ikke så meget inde i det system her...
Avatar billede milter Ekspert
07. november 2004 - 17:41 #45
Hvad siger c-holst til at vi deler point?
Avatar billede c-holst Novice
07. november 2004 - 18:27 #46
hvis du synes:-)
Avatar billede audi_rs4 Nybegynder
07. november 2004 - 18:30 #47
Jeg skal lige have milter til at ligge et svar også.
Eller hvordan gør man???
Avatar billede milter Ekspert
07. november 2004 - 19:00 #48
Her er mit svar. Jeg tror nok, du skal klikke på begge navne ude til venstre og så vælge "accepter" eller noget i den retning. Kender ikke den del af systemet så godt. :)
Avatar billede audi_rs4 Nybegynder
07. november 2004 - 19:43 #49
Har i fået 100 hver?
Avatar billede milter Ekspert
07. november 2004 - 20:07 #50
Ved det faktisk ikke. Jeg holder ikke så meget øje med det. Den sjove del for mig er at prøve at gafle mig ind på hvad, der er galt, og jeg må indrømme, at din sag var en af de hårde :)

Forøvrigt er det dejligt for en gangs skyld at få tilbagemelding fra spørgeren (dig). I mange tilfælde gider spørgeren ikke engang melde tilbage, selv om en masse mennesker har prøvet at hjælpe ham/hende.

Det var lidt af et sidespring, men hvis du skulle få problemer en anden gang, og jeg mener, jeg kan hjælpe, så vil jeg i hvert fald ikke tøve med at gøre, hvad jeg kan. :)
Avatar billede audi_rs4 Nybegynder
07. november 2004 - 21:30 #51
Hmm... Jeg sætter stor pris på at andre gider hjælpe mig med, og derfor melder jeg selvfølgelig tilbage.

Der kommer helt sikkert et nyt problem... Jeg er jo ikke ligefrem den mest nørdede :)
Avatar billede c-holst Novice
08. november 2004 - 06:31 #52
Der kan jeg kun være ganske enig. Det der trække de fleste "hjælpere" herinde er netop det at hjælpe andre med deres problemer. Så kan man jo altid lære noget nyt, hvilket også er en stor motivator. Pointene er det der ligesom øger konkurencemomentet og er efter min mening en udemærket beløning for godt arbejde.
og så er der jo det at arbejde sig frem til en sværere løsning sammen med andre. Det er fedt.
takker for point.