Avatar billede anuseren Nybegynder
04. november 2004 - 13:00 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Elektrisk kredsløb, aktivere LED når det er afbrudt

Jeg har brug for at konstruere et kredsløb, som når det er sluttet, vil være inaktivt.

Men når det bliver brudt, skal det aktivere en lys diode, eller en lille højttaler eller noget.

Der skal også være en kontakt som kan deaktivere kredsløbet.

Jeg er noob, på den måde at jeg ved hvad en modstand er, hvad den gør osv. Jeg kan sagtens lodde m.m. Men de mere avancerede ting forstår jeg ikke endnu, men jeg lærer hurtigt :)

Hvad gør jeg?

Har tænkt mig at købe komponenterne i www.brinck.dk
Avatar billede dunderfjert Nybegynder
04. november 2004 - 15:57 #1
Hmm .. hvad mere præcist mener du ?

Har du et kredsløb du vil overvåge, sådan at hvis strømmen i det kredsløb brydes lyser en LED ?
Avatar billede gyraf Nybegynder
04. november 2004 - 17:24 #2
..hvis du kortslutter lysdioden med kontakten, så lyser den kun når kontakten er åben..
Avatar billede hobz Nybegynder
06. november 2004 - 23:12 #3
Det er temmelig vanskeligt at gennemskue hvad du mener.
Hvis du vil have en diode til at lyse når strømmen i et kredsløb bliver brudt, så kan du benytte dig af en inverter som findes i mindre logiske kredse.
Inverteren tager input fra kredsløbet som kan afbrydes, og videre til en LED.
Avatar billede jamfighter Nybegynder
08. november 2004 - 21:06 #4
hobz: det der vil ikke virke ved fejl i kedsløbet, man skal have et seperat kredsløb som LED'en er sat på, dette skal så se om der er størm i det andet kredsløb, er der ikke strøm i kredsløbet vil invertern jo heller ikke kunne trække en størm.

Jeg har noget med en 4047, en transistor og en spændingsdeler i tankerne...
En spændingsdeler med en mindre modstand (10k el lign) til Vcc, og en meget større modstand til GND (1M el. lign). i spændingdeler punktet indsætter man så 4047'en (kan ikke lgie huske hvordan den skal sluttes), og så vil den køre hvis forbindelsen til den nedre modstand kappes. Kan laves lidt anderledes, men princippet skulle kunne virke.

Det vil godt nok få LED'en til at blinke, men det kan fikses med en flp-flop.
Avatar billede wolfborn Nybegynder
09. november 2004 - 21:34 #5
Du kan bruge det man kalder for en NOT gate, eller også kaldet en inverter. Jeg kan anbefale kredsen som hedder 4069... Den fungerer ved at den vender signalet, så når den modtager et signal, vil der på udgangen ikke komme noget ud, og omvendt.

http://www.farnell.com/datasheets/15143.pdf
på denne side er der et lille sheet over komponenten, på første side kan du se i højre øverste hjørne hvordan den skal forbindes...

Hvis du tilslutter et sted imellem 3-18 volt på ben 14 og sætter ben 7 til stel, vil den blive aktiv... Alle udgange vil blive aktive såfremt der ikke er nogen positiv spænding på nogle af indgangene.

Prøv eventuelt derefter at tilslutte en 470-1k ohms modstand på ben 2, efter modstanden sætter du en lysdiode med anoden efter modstanden og katoden til stel.

Du vil nu se at lysdioden lyser, hvis du nu sætter den positive forsyning til ben 1, vil du opdage at dioden holder op med at lyse.

Der sidder ialt 6 gates på denne kreds.

Hvis du gør dette vil du også få en bedre forståelse for hvordan denne kreds fungerer.

Nu til selve opstillingen:
Tilslut positiv forsyning til ben 14 på 4069 kredsen, og sæt ben 7 til stel. Benyt eventuelt 12 volt forsyning.

Tilslut en 470 ohms modstand til ben 2, efter modstanden sætter du en diode på som kører til stel.

Tilslut det det kredsløb som du vil overvåge parallelt med 4069 kredsen på ben 1.

Når du nu bryder strømmen i det overvågede kredsløb vil dioden lyse.
Avatar billede anuseren Nybegynder
03. januar 2005 - 07:41 #6
tak for hjælpen gutter.

wolfborn.. smid lige et svar... inverteren var lige hvad jeg manglede. :)
Avatar billede jamfighter Nybegynder
12. januar 2005 - 18:30 #7
Tak for point, lige en tilføjelse til de svar der er lavet her...

som regel kan man kun få invertere i huse med mange invertere i, hvilket jo bringer prisen op. Det nøjagtigt samme kan laves med 2 modstande og en PNP transistor.

Da transitoren skal bruges som kontakt sættes der 10k (siger man som regel) på dens base, og bestemmer så den strøm du vil have i din diode, den anden modstand beregnes ud fra R = (UCC-Udiode)/I. Udiode er det spændingsfald der er over en LED, og det er som regel 1.6V. når du har beregnet din modstand sættes denne til Ucc, efterfulgt af dioden som kobles til transitorens kollektor, og emitter stelles.

En billigere og ligeså nem måde at gøre det på :)