Avatar billede disher Nybegynder
31. oktober 2004 - 02:11 Der er 1 kommentar

Harddisk død?

Hej

Jeg backuppede et par GBs data forleden til en reserve HD jeg har liggende, for at få midlertidig plads på min ene HD. Da jeg så skulle kopiere filerne tilbage kom er pludslig en fejl, noget med "could not copy file bla bla" og så poppede en baloon op nede i taskbaren ved uret og sagde noget med "I/O error og stien på den fil/mappe som nu ikke kunne kopireres" Der stod yderligere noget med at dataen var mistet og at jeg skulle prøve at kopiere til en anden destination.
Der efter gik min computer lidt død, men kom til sig selv efter et par minutter. Jeg prøvede så at komme ind til mappen på min backup HD, men uden held, den gik i koma igen. Jeg genstartede til DOS men kunne ikke se drevet (D:). Bootede op i windows igen, kunne heller ikke se D:. Hoppede til Bios som heller ikke kunne finde HD'en og den kunne heller ikke findes dér hvor den tæller RAM, finder drev osv (POST?)
Anyway, er der noget håb for min HD og data eller skal jeg bare indse at mine data er gone forever?
31. oktober 2004 - 11:33 #1
Ja risikoen for en defekt HD er der, eller også gør du bare noget forkert. Så du må bare i gang med lidt fejl finding. Nu er det jo ikke til at se hvor meget viden du har, så bær over med mig.
Du har jo et kørende system, så du bør som det første lave en DOS start diskette.
I win98/Me -> Kontrol panel -> Tilføj/fjern Programmer -> Fane Opret Start diskette.
I XP Højre klik på A-Drev -> Formater -> fluben i "Start diskette" (Kan ikk huske hvad det hedder nøjagtig, men det er rimeligt selv forklarende.)
Når du har gjort det, så skal du sikre dig at Fdisk er på disketten, ellers kopier den fra C Drevet, ligge i command, kan du ikke finde den på anden måde, så brug søg -> fdisk.*
Disketten og Fdisk skal KUN !! bruges til at teste af.

Du skriver at du ikke kan se den i BIOS, så der er en chance for at dumper settings er forkert.
Tag begge diske ud, og se efter hvordan HD1 (C-drevet) er sat. Hvis HD1 er sat til master, så skal HD2 settes til Slave. Hvis HD1 er sat til cable Select (CS), så skal
HD2 også stå til CS, da det så er kabelet der bestemmer hvilken der er master.
Hvis du har rodet rundt med HD1 også, og er kommet i tvivl så kik på dit/dine CD/DVD/brænder drev, hvordan de er sat, hvis de står til CS, så skal HD'ene også køre CS, hvis de står til Master/sleve, så skal HD'erne det samme.
Nå du har det helt på plads, så skulle du kunne se begge drev i "BIOS"
Trick -> Jeg har set "BIOS" blive forvirret, over bytten rundt på drev, så kan man prøve at fjerne begge drev, starte op og lade den timeout. Så sætter man drevene på igen, og den vil finde dem.

Du kan jo også lige prøve, kun at have HD2 på, for at teste.

Når BOIS kan se drevet, kan du lige starte op på DOS disketten, køre fdisk. Og og vælge View/Vis partition. Hvis du har 2 diske på, kommer der et punkt 5 i den første menu, der hedder Change/skift disk, det er her du vælge hvilken disk du vil pille ved. Men husk, KUN at kikke i fdisk -> Citat Microsoft ! Fdisk is a powerfull and unforgiving tool !!

Hvis ikke de lykkedes dig at se disken i "BIOS", så er den død :(

Backup vil jeg råde dig til at tage til CD/DVD, og lav gerne 2 kopier, og opbevar den ene hos noget familie/venner eller arbejde. Og du skal altid chekke om de kan læses i andre drev inden du stoler på dem.

Håber denne smøre kan hjælpe dig. Good Luck.