Avatar billede apitz Nybegynder
30. oktober 2004 - 15:24 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

xp pro sp2 USB 1.1 problemer

Hej

Jeg har problemer med at få mine usb 1.1 enheder til at virke på min computer (Har ikke testet med usb 2.0 da jeg ikke har nogen enheder ved hånden der bruger dette)men usb 1.1 enherderne burde vel virke uanset hvad?!. Mit bundkort er et ausus p4s8x-x som er usb 2.0 kompatibelt. Jeg kører win xp pro hvor jeg lige har installeret sp 2 på. Har testet med to forskellige memory keys og en logitech usb mus men der er overhovedet ingen reaktion fra xp når jeg tilslutter disse endheder.

Håber meget der er nogen der kan hjælpe...

m.v.h apitz
Avatar billede haverslev Novice
30. oktober 2004 - 15:26 #1
Har du en USB enhed tilkoblet pc`en, så prøv lige at fjerne den, der er en del problemer med Usb enheder og SP2.
Det kan løses ved at opdatere din Bios / chipset osv.
Hent programmet EVEREST Home Edition v1.51 som giver en masse oplysninger om din pc.
F.eks kan du klikke på Motherboard, klikke på Bios og hente opdateringer via producentens www.
http://www.lavalys.com/products/download.php?pid=1&lang=en&pageid=3

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;da;822603
Avatar billede apitz Nybegynder
30. oktober 2004 - 15:32 #2
Har både prøvet med og uden enheder tilkoblet og har rodet med mange forskellige drivere, har ikke kigget på bios endnu så det prøver jeg lige..
Avatar billede halifax Nybegynder
30. oktober 2004 - 18:11 #3
Hvor er dokumentationen for "der er en del problemer med Usb enheder og SP2" - hvilke og hvordan ytrer det sig? XP understøtter vel stadig "USB Mass Storige Devices" og andre 1.1 og 2.0 enheder.
Avatar billede haverslev Novice
31. oktober 2004 - 09:35 #4
halifax > "Dokumentationen" er, at der er en del her på E som har haft et eller andet problem ifm. SP2 er blevet installeret og der har det vist sig, at fjernede man en eller anden USB enhed som var tilkoblet, ja så kørte pc perfekt.
Det kan så skyldes forkert drivere, "her eller der" osv.
Derfor kunne det jo være en hjælp til spørgene, at installer Everest og starte en opdatering af div. drivere.
se f.eks de 2 tråde her:
http://www.eksperten.dk/spm/555967
http://www.eksperten.dk/spm/553688
Avatar billede halifax Nybegynder
31. oktober 2004 - 12:16 #5
haverslev - Ahaa..., tak! Kikker på det.
Avatar billede haverslev Novice
31. oktober 2004 - 17:04 #6
En af mine egne oplevelser med USB idag:
Jeg har en comp. hvor jeg har en 250Gb extern Maxtor harddisk tilkoblet via usb.
Computeren er selvfølgelig fuld opdateret med SP2 og har kørt men den, siden den blev frigivet fra MS. Der har ikke været problemer af nogen art, indtil idag hvor jeg skulle bruge den exterene HD og kører noget over internettet samtidig.
Her blev internet siderne ikke vist korrekt - i ved med et rødt X, hvor der skulle være en eller anden java/ flash ting.
Mærkeligt for det havde ikke været et prob. før ?

Næste problem var at jeg ikke kunne stoppe den externe HD, heller ikke probs. før ?

Løsning:
lavede en opdatering af Bios og geninstallerede Maxtor driveren og det kører igen som en drøm, alt kan ses på internettet igen, samtidig med at der er adgang til den externe HD og den kan slukkes som normalt.  ;)
Avatar billede halifax Nybegynder
31. oktober 2004 - 19:41 #7
Ønsker ikke at snylte på dette spørgsmål, men vil gerne dele erfaringer.
Har en USB flash card reader. Koblede den til, alt ok, og overførte nogle billeder til harddisk. Kikkede billderne igennen fra mappen på harddisken. De var ok - ville herefter igen tilslutte cardreaderen for at slette filerne på CF kortet.
Nu blev den vist som "Ukendt enhed"!! - What to do?

Info fra Windows (XP Pro DK med SP2 og fuldt opdateret) siger "udskift enheden" - underforstået den er defekt. Men den har lige forinden virket ok??
Mine øvrige USB enheder er MS mouse, HP printer og Canon scanner.

Håber da ikke problemerne er generelt for XP brugere, eller?
Skal til at afprøve råd fra haverslev om hotfix KB822603 fra MS.
Hvorfor kommer den mon ikke automatisk under Windows Update?
Vil lægge feedback her, når jeg har tid.
Avatar billede haverslev Novice
31. oktober 2004 - 20:47 #8
halifax > det hot fix er oprindelig lavet til SP1 d. 26. september 2004 ?
Uden at vide det, så er den nok ikke en del af SP2 da de er udkommet mere eller mindre samtidigt ?
Avatar billede halifax Nybegynder
31. oktober 2004 - 22:36 #9
Hotfix KB822603 kan IKKE installeres, når man har SP2 installeret.
Så den ER en del af SP2 som har fil versionerne 5.1.2600.2180.
Trods det, den er udgivet 26-09-2004 er det ver. 5.1.2600.1243 og akcepteres ikke på en SP2 installation.

Det må altså være andet, der er galt.
Avatar billede haverslev Novice
31. oktober 2004 - 22:46 #10
halifax > har du prøvet en opdatering af chipset/bundkort ?
Avatar billede halifax Nybegynder
01. november 2004 - 13:54 #11
Ingen opdateringer tilgængelige. Tjekker ugentligt med MSI Live Update (Microstar). Suk!
Avatar billede apitz Nybegynder
06. november 2004 - 11:53 #12
Har endnu ikke fået det til at virke trods mange forsøg, har på fornemmelsen at der måske var noget galt med bundkortet eller andet, da usb heller ikke virkede med en ren xp uden service packs.
Vil godt give lidt point til haverslev for linket til Everest, men så skal du lige ligge et svar ind..
Avatar billede haverslev Novice
06. november 2004 - 12:12 #13
apitz > det er altid en god idè, at køre med de nyeste drivere.
Husk at starte med update af chipset driver, som det allerførste ;)