Avatar billede duckman Nybegynder
30. oktober 2004 - 12:08 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

JavaMail-Exception

Hej, jeg har forsøgt at lege lidt med JavaMail.
Følgende kode har jeg hugget fra arne_v's fine artikel her på sitet:

import java.util.*;
import javax.mail.*;
import javax.mail.internet.*;

public class Email2 {
    private final static String SMTP_SERVER = "192.168.1.10";
    private final static String FROM = "mig@etsted.dk";
    public static void send(String to, String subj, String body) {
        try {
            Properties props = System.getProperties();
            props.put("mail.smtp.host", SMTP_SERVER);
            Session session = Session.getDefaultInstance(props, null);
            MimeMessage message = new MimeMessage(session);
            message.setFrom(new InternetAddress(FROM));
            message.addRecipient(Message.RecipientType.TO, new InternetAddress(to));
            message.setSubject(subj, "ISO-8859-1");
            message.setText(body, "ISO-8859-1");
            Transport.send(message);
        } catch (Exception e) {
            e.printStackTrace();
        }
    public static void main(String[] args) {
        send("enanden@etandetsted.dk", "Test 2 med ÆØÅ", "ABC\n123\nÆØÅ\n");
    }

Jeg har naturligvis skiftet ud i parametrene så de passer til min opsætning. Når jeg kører programmet før jeg følgende fejl:

javax.mail.MessagingException: IOException while sending message;
  nested exception is:
        javax.activation.UnsupportedDataTypeException: no object DCH for MIME type text/plain; charset=ISO-8859-1
        at com.sun.mail.smtp.SMTPTransport.sendMessage(SMTPTransport.java:566)
        at javax.mail.Transport.send0(Transport.java:151)
        at javax.mail.Transport.send(Transport.java:80)
        at Email2.send(Email2.java:19)
        at Email2.main(Email2.java:25)

Er der nogen der kender til det problem?
Avatar billede kama Nybegynder
30. oktober 2004 - 12:16 #1
Du skal bruge UTF-8 i stedet for ISO-8859-1, når du skal have æøå mm. med.
Avatar billede arne_v Ekspert
30. oktober 2004 - 12:49 #2
ISO-8859-1 understøtter udmærker ÆØÅ.
Avatar billede arne_v Ekspert
30. oktober 2004 - 12:50 #3
Lidt søgning på google antyder at problemet løses ved at have
kompatible versioner af javamail og activation jar filer forrest
i classpath med javamail før activation.
Avatar billede kama Nybegynder
30. oktober 2004 - 14:30 #4
arne_v har selvfølgelig ret mht. æøå.

Jeg tror problemet er at du mangler en JAF DataContentHandler.
Prøv at se her: http://java.sun.com/products/javamail/FAQ.html#unsup

Det kan også være som arne_v siger, at du skal have JavaMail jar foran Activation jar på din classpath.
Avatar billede duckman Nybegynder
30. oktober 2004 - 15:19 #5
ok, det virker, tak for hjælpen.
problemet var at jeg bare havde hugget 'com' og 'javax' mapperne fra de to jar filer, og lagt ind i programmet som normale pakker. Jeg havde bare lige overset de 8 filer der ligger i META-INF mapperne (gik ud fra der kun lå et manifest).
Avatar billede arne_v Ekspert
30. oktober 2004 - 15:23 #6
:-)  :-(