Avatar billede stefan_jensen Nybegynder
29. oktober 2004 - 19:04 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Checkdisk ved hver boot

Er der nogen der kan svare på hvordan man forhindrer pc´en i at lave scanning af den samme partition på en harddisk ved hver boot
Avatar billede haverslev Novice
29. oktober 2004 - 19:49 #1
Du er nød til at køre en scanning, for at se om der virkelig er nogle fejl/defekte sektorer på HD`en.

Du kan bruge fejlsøgningsværktøjet til at undersøge harddisken for filsystemfejl og beskadigede sektorer.

Åbn Denne computer, og marker det drev, du vil kontrollere.
Klik på Egenskaber i menuen Filer.
Klik på Undersøg nu under Status for fejlsøgning under fanen Funktioner.
Marker afkrydsningsfeltet Søg efter/genopret beskadigede sektorer under Indstillinger for diskkontrol.
Alle filer skal lukkes, inden denne proces kan udføres. Hvis enheden er i brug, bliver du spurgt, om du vil udskyde diskkontrollen til næste gang, du starter computeren. I så fald vil fejlsøgningen gå i gang, næste gang computeren startes. Enheden kan ikke køre andre programmer, mens kontrollen kører.
Hvis diskenheden er formateret som NTFS, registererer Windows automatisk alle filtransaktioner, erstatter automatisk beskadigede klynger og gemmer kopier af nøgleinformation om alle filer på NTFS-enheden.
Avatar billede stefan_jensen Nybegynder
29. oktober 2004 - 19:51 #2
Har ladet den gennemføre et par gange    den bliver bare ved
Avatar billede haverslev Novice
29. oktober 2004 - 19:58 #3
okay, så prøv dette:
Rep.af ødelagte og fejlbehæftede systemfiler samt en erstatning eller en rep. i XP                                                                              Klik på START, Klik på KØR  skriv sfc /scannow og tryk OK. (husk mellemrum efter sfc)  Du skal have din XP-skive i Drevet.
Avatar billede johnstigers Seniormester
29. oktober 2004 - 20:11 #4
Prøv med chkdsk /r/f - køres fra kør menuen
Avatar billede haverslev Novice
29. oktober 2004 - 20:19 #5
John, gør den ikke bare det samme som jeg skrev 19:49:52 ?
Avatar billede johnstigers Seniormester
29. oktober 2004 - 20:25 #6
Nej - min metode retter også beskadigede sektorer.
Avatar billede haverslev Novice
29. oktober 2004 - 20:28 #7
:o)
Avatar billede Slettet bruger
29. oktober 2004 - 20:44 #8
hvad med lidt regestry:

Start Registry Editor (Regedt32.exe). ]]skrives i kør = regedit32
Locate the Start value under the following key in the registry:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\rchelp      ]]navigere til denne mappe
Select the DWORD Value "Start"
On the Edit menu, click DWORD, type 2, and then click OK.
Quit Registry Editor.

NOTE: The 30 day verify cycle may reset the registry value HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Rchelp\Start back to its default value of 1. If that happens, the clients may start running Chkdsk at startup again.
Avatar billede gratis Nybegynder
30. oktober 2004 - 07:01 #9
her er to forskellige komandoer

From a command prompt type chkntfs /D and then reboot, a chkdsk should run but not again on next boot.

Skriv i commandoprompt- chkntfs /x c: (udskift drev bogstav med det du vil tjekke)
det udelukker drevet fra standardkontrollen på starttidspunktet

for at se om drevet er "dirty"

For at være sikker på at de ikke fejler noget, så i cmd
fsutil dirty query c: (udskift drev bogstav med det du vil tjekke)
Avatar billede Slettet bruger
03. november 2004 - 10:03 #10
her lidt suplirene:

chkntfs e: /c el. chkntfs e: /x for som mit link siger:
Excludes (udelukke)the specified volume from being checked when the computer starts

http://www.microsoft.com/resources/documentation/Windows/XP/all/reskit/en-us/Default.asp?url=/resources/documentation/windows/xp/all/reskit/en-us/prkd_tro_rgwn.asp
ellers kunne du i genoprettelse konsul prøve
chkdsk e: /p /r                    <--kan tager lang tid,boot fra xp cdrom vælg r for genopre....
dog kan det være en defekt harddisk el. forkeret driver,opgradering der kan være årsagen.

og

her lidt erfaring andre på eksperten har gjort sig:
Ja Det var i sidste ende blot CHKDSK /f og derefter "Nej" til dens spørgesmål om, om den skulle tjekke ved genstart.
Da jeg så genstartede kørte den det igennem igen alligevel ligesom den også gjorde sidste gang. Men da jeg så genstartede tilfældigt en ekstra gang uden at skrve noget nyt i Kommandopromt, gjorde den det ikke.

Og det var det jeg gjorde forkert sidst. Der blev jeg utolmodig og prøvede mig frem med alle mulige kommandoer, istedet for at tjekke om det i virkeligheden bare krævede lidt tålmodighed.
http://eksperten.dk/spm/387437

--

jeg har selv fundet ud af det!!

gå i en dos prompt (cmd)

dskchk /f d:

når den spørger:
dismount volume Y/N YES!
http://www.eksperten.dk/spm/243332
--
Skriv i commandoprompt- chkntfs /x c:
det udelukker drevet fra standardkontrollen på starttidspunktet
(enelig en der har svaret som det jeg fandt frem til...???)

http://eksperten.dk/spm/522278

--
jeg fandt denne guide http://libertyboy.free.fr/computing/tips/#w_oo_chk
du går i kør og skriver chkntfs /x e:
http://eksperten.dk/spm/496858
Avatar billede stefan_jensen Nybegynder
30. april 2006 - 12:55 #11
Ingen så ud til at ville have points, tak for hjælpen
Avatar billede johnstigers Seniormester
30. april 2006 - 13:28 #12
Du bad jo ingen svare - altså ingen svar.